Scalarer med guramis, kan det funka?

#1 - 6 maj 2007 21:10
Jag planerar att köpa och starta upp ett 375-liters i slutet av sommaren, och har bestämt mig för att huvudsakligen ha olika guramis. Jag har några guramis i mitt lilla 64-liters nu, och har märkt att det är härliga, fredliga fiskar :) Jag tänkte alltså bara öka upp till några fler olika guramis & fler i antal av varje, bland annat mosaikgurami och honungsgurami. Till detta ska även ett stim dvärgpansarmalar höra (jag har redan flera) och ett stim glasmalar (också mysiga fredliga fiskar som jag har provat & gillar, och som funkade bra ihop med guramis).

Nu till min fråga: Är det någon som har testat att ha scalarer ihop med guramis? Jag tycker ju scalarer är så vackra, och skulle gärna vilja testa med ett par. Kan det funka????:confused:
#2 - 7 maj 2007 13:32
Kanske..

Jag har en gurami med mina scalarer,´det verkar som om de inte riktigt gillar min gurami...
#3 - 7 maj 2007 15:21
Har haft gurami (dock ej dvärgvarianterna) med scalarer och det har fungerat.
#4 - 7 maj 2007 15:47
GospelDiva skrev:
Jag planerar att köpa och starta upp ett 375-liters i slutet av sommaren, och har bestämt mig för att huvudsakligen ha olika guramis. Jag har några guramis i mitt lilla 64-liters nu, och har märkt att det är härliga, fredliga fiskar :) Jag tänkte alltså bara öka upp till några fler olika guramis & fler i antal av varje, bland annat mosaikgurami och honungsgurami. Till detta ska även ett stim dvärgpansarmalar höra (jag har redan flera) och ett stim glasmalar (också mysiga fredliga fiskar som jag har provat & gillar, och som funkade bra ihop med guramis).

Nu till min fråga: Är det någon som har testat att ha scalarer ihop med guramis? Jag tycker ju scalarer är så vackra, och skulle gärna vilja testa med ett par. Kan det funka????:confused:

har haft marmorgurami med skalarer utan problem
#5 - 7 maj 2007 16:07
Scalarer med lite större gurami, som t.ex mosaik, och de lite tuffare blå/guld/marmor (finns fler varianter av T. trichopterus), fungerar nog i ett såpass stort kar, däremot är det osäkert att mindre gurami, som honungsgurami, skulle gilla scalarerna när dessa leker. Se´n undrar jag om inte honungsgurami trivs bättre i mindre akvarier, mellan 50 och 100 liter ungefär. De är ju rätt små, och vill nog ha lite lägre vattenstånd. Vet i och för sig inte hur djupt vattnet är där de lever i naturen, men ett akvarium på 375 liter tror jag passar bättre för större gurami, som t.ex mosaikgurami, blå/guld/marmorgurami, månskensgurami, och ormskinnsgurami. Risken är nog större att små arter, som honungsgurami och dvärggurami, drunknar i akvarier som är för stora och höga.

Tror inte dvärgpansarmalar är så bra ihop med scalarer, tror det finns en risk att scalarerna försöker äta upp dem, med resultatet att de fastnar i halsen på dem, så både scalaren och pansarmalen dör. Pansarmalar spänner ut sina fenor när en fisk försöker svälja dem. Men det kan kanske funka, med mycket gömställen, och om scalarerna skaffas när de är små. Kom att tänka på att dvärgpansarmalar nog inte heller är så bra i höga akvarier, eftersom pansarmalar också måste hämta luft vid ytan, som gurami gör. Större pansarmalar funkar nog bättre, både i det avseendet, och i avseendet att scalarerna skulle försöka äta dem.

Vad som är för högt vattenstånd för små gurami och dvärgpansarmalar vet jag i och för sig inte. Jag har fyra honungsgurami i ett 75-liters.
#6 - 7 maj 2007 21:16
Tack för tipsen så långt!

Micke_A skrev:
om inte honungsgurami trivs bättre i mindre akvarier, mellan 50 och 100 liter ungefär. De är ju rätt små, och vill nog ha lite lägre vattenstånd.

Kom att tänka på att dvärgpansarmalar nog inte heller är så bra i höga akvarier, eftersom pansarmalar också måste hämta luft vid ytan, som gurami gör.

Tack för svaren. Jag har ju ett 64-liters nu, och 375-liters blir nog inte så mycket djupare. Jag har inte mätt höjden på mitt lilla, men tror att det kanske är 40-45 cm, om jag ska uppskatta lite grovt. 375-liters är ju 50 cm djupt, så det blir inte så stor skillnad.

Utifrån de råd jag fått hittills så kanske det ändå är klokast att låta honungsguramina bo kvar i mitt lilla akvarium tillsammans med mina guppys, och bara ha de större guramisen i det nya stora sedan. Kul att höra att flera har haft scalarer ihop med lite större guramis utan problem, då finns det ju hopp :)

Fler med erfarenhet av att blanda scalarer och guramis?
#7 - 8 maj 2007 04:59
Om båda dina kar har "standardmått" så borde ditt 64l vara 30-35cm och ditt 375l 50cm högt vilket i är en ganska rejäl skillnad.
Jag har hafft blågurami med scalarer utan problem i ett par år, guramina blir lite hunsade när scalarena leker men å andra sidan blev scalarena hunsade när guramina lekte.
jag skulle välja en större sorts pansarmal till ett 375l, inte så mycket för risken att scalarena skulle jaga dem som för att de ska synas bättre. Om en scalar äter upp en pansarmal så är det antingen en väldigt stor scalar eller en väldigt liten pansarmal.

Annons