Scalarer med lite större gurami, som t.ex mosaik, och de lite tuffare blå/guld/marmor (finns fler varianter av T. trichopterus), fungerar nog i ett såpass stort kar, däremot är det osäkert att mindre gurami, som honungsgurami, skulle gilla scalarerna när dessa leker. Se´n undrar jag om inte honungsgurami trivs bättre i mindre akvarier, mellan 50 och 100 liter ungefär. De är ju rätt små, och vill nog ha lite lägre vattenstånd. Vet i och för sig inte hur djupt vattnet är där de lever i naturen, men ett akvarium på 375 liter tror jag passar bättre för större gurami, som t.ex mosaikgurami, blå/guld/marmorgurami, månskensgurami, och ormskinnsgurami. Risken är nog större att små arter, som honungsgurami och dvärggurami, drunknar i akvarier som är för stora och höga.
Tror inte dvärgpansarmalar är så bra ihop med scalarer, tror det finns en risk att scalarerna försöker äta upp dem, med resultatet att de fastnar i halsen på dem, så både scalaren och pansarmalen dör. Pansarmalar spänner ut sina fenor när en fisk försöker svälja dem. Men det kan kanske funka, med mycket gömställen, och om scalarerna skaffas när de är små. Kom att tänka på att dvärgpansarmalar nog inte heller är så bra i höga akvarier, eftersom pansarmalar också måste hämta luft vid ytan, som gurami gör. Större pansarmalar funkar nog bättre, både i det avseendet, och i avseendet att scalarerna skulle försöka äta dem.
Vad som är för högt vattenstånd för små gurami och dvärgpansarmalar vet jag i och för sig inte. Jag har fyra honungsgurami i ett 75-liters.