Scalarer med hjärtesorg?

#1 - 3 december 2003 00:21
Hej! Köpte några vuxna scalarer för några veckor sedan, till mitt sällskapsakvarium med mindre scalarer och en del andra lugna och fredliga fiskar.

En av honorna höll sig för sig själv och åt inte en bit från dag ett, vilket resulterade i att hon dog för några dagar sedan. Hon var frisk och välgödd såvitt jag kunde se vid köpet, så jag fattar inte vad det var hon drabbades av. En teori är ju att hennes make blev kvar i butiken och att hon var ledsen helt enkelt, vad tror ni om det?

Så köpte jag ett vuxet scalarepar, som tycktes vara väldigt fästa vid varann. Enligt butiken hade de köpts in tillsammans, och verkade alltså vara ett par sedan länge. Så fort de kom hem till sitt nya akvarium, började hannen attackera honan. Hon höll sig ändå i närheten av honom, fast han fortsatte att attackera henne väldigt aggressivt och jagade bort henne så fort han såg henne.

Så till slut jag var tvungen att gå tillbaka med honom till affären. Efter det slutade hon att äta och nu håller hon sig för sig själv precis som den tidigare honan. Resterande fiskar i akvariet, nya som gamla, mår bra och äter som hästar.

Vad ska jag göra?
#2 - 3 december 2003 01:35
Fiskar har också känslor... min papegojciklid hane blev mycket ledsen när hans fru tillfälligt flyttade till ett annat akvarium. Slutade bla äta OCH gräva... då är det illa vill jag lova...

Den första fisken kan mycket väl ha blivit bedrövad av att upptäcka att hon ENSAM har kommit till ett nytt läskigt ställe och att det bara blev för mycket för henne. Jag har själv haft det problemet med en fisk som vägrade komma fram från sitt gömställe bakom en rot... det tog 2 veckor innan jag lyckades locka fram henne.

Den nya fisken tycker säkerligen att det är lika läskigt att vara ensam som den första. Är de vana vid att alltid ha någon vid sin sida så blir det läskigt när den tryggheten försvinner. Även om den som hon simmade ihop med inte var den snällaste så var det i alla fall någon som pratade samma "språk" som hon.

Har du kollat upp att det inte kan vara några andra faktorer som påverkar hennes och den förra fiskens hälsa? Om allt är bra med vattnet och det inte är någon sjukdom/skada så skulle en lösning vara att köpa flera scalarer så hon inte förblir ensam. Undvik också att stressa henne, många gånger blir nya fiskar väldigt nervösa av att att man går förbi akvariet eller tittar in hela tiden, vilket inte gör saken bättre.
Hoppas att det löser sig till det bästa!!!
Mvh
Elana
#3 - 3 december 2003 15:05
Tack för ditt svar Elana! Det lär bero på hjärtesorg då antar jag, eftersom vattenet är ok och inga andra fiskar visar tecken på sjukdom. Hon åt ju fint innan jag dumpade hennes elaka karl också.

I akvariet har hon sällskap av ett tiotal scalarer, varav ytterligare en vuxen hona som köptes samtidigt. Har sett under dgaen att ibland är en av scalarerna hos henne och kollar läget, lite gulligt faktiskt :-) Hoppas hon repar sig.

Annons