Hej! Köpte några vuxna scalarer för några veckor sedan, till mitt sällskapsakvarium med mindre scalarer och en del andra lugna och fredliga fiskar.
En av honorna höll sig för sig själv och åt inte en bit från dag ett, vilket resulterade i att hon dog för några dagar sedan. Hon var frisk och välgödd såvitt jag kunde se vid köpet, så jag fattar inte vad det var hon drabbades av. En teori är ju att hennes make blev kvar i butiken och att hon var ledsen helt enkelt, vad tror ni om det?
Så köpte jag ett vuxet scalarepar, som tycktes vara väldigt fästa vid varann. Enligt butiken hade de köpts in tillsammans, och verkade alltså vara ett par sedan länge. Så fort de kom hem till sitt nya akvarium, började hannen attackera honan. Hon höll sig ändå i närheten av honom, fast han fortsatte att attackera henne väldigt aggressivt och jagade bort henne så fort han såg henne.
Så till slut jag var tvungen att gå tillbaka med honom till affären. Efter det slutade hon att äta och nu håller hon sig för sig själv precis som den tidigare honan. Resterande fiskar i akvariet, nya som gamla, mår bra och äter som hästar.
Vad ska jag göra?