Scalarer och Discus, hur var det nu?

#1 - 22 februari 2004 16:03
Goddag.

Jag funderar på att skaffa några scalarer till mitt Discusakvarium, men jag kommer ej ihåg hur det var med storlek? Var det så att scalarerna bör vara hälften så stora som Discusarna? Har ett svagt minne av detta nämligen. Är det någon idé att skaffa scalarer när jag har 8 Discus och 70 kardinaler + lite annat i 540L?

Känner mig som en nybörjare igen ;)
#2 - 22 februari 2004 16:11
Skalarer + kardinaltetror = skalarer.
#3 - 22 februari 2004 16:15
Ursprungligen skickat av Azur

Hehe, just det ja, det tänkte jag inte på.
#4 - 22 februari 2004 23:57
om det är små scalarer och kardinaler i först ska väll scalarerna låta kardinalerna va?
#5 - 23 februari 2004 05:50

klart överdrivet, vuxna tetror + regelbunden matning av scalarerna så är det lugnt, visst försvinner en enstaka tera då och då men det är långt ifrån någon "kardinal slakt".

Mina scalarer har gått med samma tetror över ett år och "svinnet" är knappt mätbart och kommer bli enu mindre märkbart om du har så många. Några kommer då några blir uppätna och då är det ju bara att fylla på?
#6 - 23 februari 2004 08:29
Det där beror väl lite på vilken sorts Scalarer vi pratar om också, eller??? Jag släppte ner 3 st Altumscalarer till mina två vanliga i mitt 720 l kar. Nu en månad senare har jag blivit av med säkert 50 mer eller mindre vuxna Guppys och fått en hel del Citrontetror ihjälbitna. Inte för att jag kan säga säkert att det beror på Altumen, men det började misstänkt ganska precis när jag släppte i dem.
Det var ingen katastrof med Guppysarna eftersom de var i karet som foderfisk... däremot är det mindre kul med Citronstimmet som nu är nere på 10 individer... hade väl ett 40 tal från början....
#7 - 23 februari 2004 08:49
Ursprungligen skickat av Nanc

Det där beror väl lite på vilken sorts Scalarer vi pratar om också, eller???
Det varierar säkert med individ (och kanske art) men mitt erfarenhet är att när skalarer, oavsett sort, blir stora nog så äter de upp tetrorna.
#8 - 23 februari 2004 21:12
Okej, för jag har haft mina Kardinaler sen jag startade karet för drygt ett år sen. Då är det bara till att pröva sig fram ifall det går bra med scalarer eller ej då ,)

Annons