Scalarerna klarar sig inte

#1 - 22 juni 2009 11:21
Mina scalarer bara dör, och de andra fiskarna i akvariet mår hur fint som helst. Vad kan detta bero på? 305 l akvarium, vattenbyte varannan vecka och matning varannan dag. Tempen ligger på 25 C

det börjar med att dom blir "emo", ställer sig i ett hörn eller där de kan vara för sig själva, sen börjar de få svårt att simma och sjunker till botten och jag blir tvungen att ta bort dem..
#2 - 22 juni 2009 11:24
vilka är de andra fiskarna ?
vad är PH och andra vattenvärden ?
Övrig inredning ?

.
#3 - 22 juni 2009 11:57
Kensa skrev:
vilka är de andra fiskarna ?

vad är PH och andra vattenvärden ?

Övrig inredning ?

.

de andra fiskarna är en väderål, 2 guramis och ett litet stim silverhajar + några ancistrus.
ph, ingen aning
inredning - rötter och växter- flytväxter och nån annan tålig växt med ganska tjocka blad
samt en sten
#4 - 22 juni 2009 12:19
De trivs i surt vatten (under pH7), så det kan vara boven.

Sedan: Långvarig stress; utsatt av de andra fisksorternas hävdelsebehov. Ha dem tillsammans med fiskar som inte hotar dem och i stället får dem att känna sig så majestätiska som de vill vara. :)
#5 - 22 juni 2009 12:25
Vågar de äta? Silverhajar är ganska vilda när det vankas mat...
#6 - 22 juni 2009 12:37
Vågar de äta? Silverhajar är ganska vilda när det vankas mat...
Har ingen erfarenhet själv av silverhajar, men spontant skulle jag inte plocka i dem i samma akvarie som skalarer, de är väl som skrivet minst sagt vilda/tuffa?
#7 - 22 juni 2009 12:52
Inte jag heller...
De är väl egenligen inte "farliga", men väldigt snabba... nästan hispiga när de TROR att det är matdags, och det gör de ofta. Dessutom blir de 15+ fort, och då skulle jag påstå att 300liter är för litet (har dock själv tre i ett 310liters)...
#8 - 22 juni 2009 17:26
Farfarello skrev:
Mina scalarer bara dör, och de andra fiskarna i akvariet mår hur fint som helst. Vad kan detta bero på? 305 l akvarium, vattenbyte varannan vecka och matning varannan dag. Tempen ligger på 25 C

det börjar med att dom blir "emo", ställer sig i ett hörn eller där de kan vara för sig själva, sen börjar de få svårt att simma och sjunker till botten och jag blir tvungen att ta bort dem..
Hur stora vattenbyten gör du och vilken typ av filter använder du och hur mycket matar du varannan dag? (personligen tycker jag man ska mata minst en gång om dagen men i mindre mängder om akvariet är inkört)

Annons