Scalarerna leeker hjälp!

#1 - 1 juli 2011 08:36
Hej
Jag märkte just att mina scalarer leker!
De lägger rommen på ett stort blad jättevallsineria.
Men det dumma är att hanen äter upp alla ägg allt eftersom honan lägger dem, vad beror det på?
Finns det något jag kan göra?
Kommer det någon gång bli en lyckad lek?

De går ihop med guramier, levandefödare, långsträckta pansarmalar, tetror, palettceklider och en gibbicepes.
Karet är på 100L

Tack för svar:d
#2 - 1 juli 2011 08:47
inget att göra. scalarer är erkänt lite knepiga att få att klara leken. de behöver ofta ett par gånger på sig för att fatta hur de ska göra. låt de bara vara.

däremot är jag jäkligt orolig för ditt akvarium i allmänhet!

har du scalarer i 100L kar??
de behöver minst 250L och 50 cm högt kar!
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196&SOK=1

och gibbiceps?!
den behvöer ett 600L kar
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318&SOK=1

tycker du ska tänka på att skaffa ett större, scalar-vänligare kar eller göra dig av med fiskarna.
#3 - 1 juli 2011 09:03
Jag vet att jag har för stora fiskar i ett litet akvarium, för när jag köpte fiskarna var jag väldigt okunnig.
I den affären i göteborg jag var i sa de att det var ok att ha dem i ett 100L kar.
Men jag har funderat på att göra mig av med ett par stora fiskar, det får nog bliav nu men först vill jag se hur det går med leken.
#4 - 1 juli 2011 09:06
scalarer kan nog behöva lätt 15-30 gånger på sig utan att lyckas tyvärr
#5 - 5 juli 2011 09:02
En hane som åker tätt efter och käkar upp är det inte säkert att det någonsin blir ordning på.
#6 - 5 juli 2011 09:13
jodå det kan det visst bli ordning på.
tålamod är allt.
#7 - 5 juli 2011 09:39
Som hannes säger, tålamod.
Har ett par här hemma som lekt väldigt många gånger, men dom sabbar det hela tiden för sej:p
Samtidigt har jag ett annat par (från samma gupp, i samma kar o allt) som är VÄLDIGT duktiga, redan 3:e leken så fick dom larver.

En sak som jag märkt, om man har skalarerna lite trångt så tar det längre tid för dom att "lära" sej hur dom ska göra med leken.
Så ett större kar kommer få dom att känna sej tryggare och då kommer dom också fatta hur dom ska göra med leken snabbare.

Annons