Scalareyngel som inte vill överleva :(

#1 - 26 september 2008 08:35
Ja vill och vill det vill de ju men det blir ju inget :(

Har ett scalare par som har lagt ägg i flera omgångar. Äggen kläcks och larverna hinner bli frisimmande. Sen "försvinner" de. Föräldrarna vaktar jättefint och sköter sig utomordentligt. Så jag antar att det är mamma och pappa scalare som äter upp dem. Varför gör de på detta viset?

Ska jag kanske ta bort ynglena när de är fria och sätta dem i ett eget kar?

Vill så gärna ha små scalare bebisar mer än 1-2 frisimmande dagar.

I scalare akvariet går ett gäng platysar och ett par guppies men de är inte ätarna...de är s*itskraja för scalarerna. Finns även en vanlig ansistrus mal däri. (vet att det blev felstavat).

Hoppas någon kan komma med något bra förslag på varför de äter "mina" yngel.

Tack på förhand :)
M
#2 - 26 september 2008 09:18
Jag skulle först vilja säga att det är ju bra att du kommer så långt som till yngel i alla fall! Många scalarer idag är så sönderavlade att de inte riktigt har koll på hur man ska ta hand om rommen (och ofta äter de till och med upp den). De kan försöka massor med gånger innan de lyckas.

Så på så sätt har du ju i alla fall kommit en bit på väg. Är du säker på att det är föräldrarna som äter ynglen? Fiskar som inte kommer åt yngel dagtid kan lyckas efter det att ljuset är släckt. Ett trick man kan pröva då är att ha en liten svag lampa som lyser där ynglen håller till. Då har föräldrarna lättare att hålla vakt efter släckning.

Är det föräldrarna som klantar till det så kanske det löser sig genom att ge dem några försök till. Jag vet dock dem som blivit tvungna att flytta över rommen till ett eget akvarium på grund av föräldrar som aldrig fick till det.

Hur många gånger har de försökt hittills?

Håll oss uppdaterade om hur det går!
#3 - 26 september 2008 09:32
Medans de är ägg står en lampa tänd bredvid varje natt. Denna gången var vi faktiskt så övernitiska att vi lät akvariet vara tänt för att se om det var det som var felet att de hade för lite ljus. Kanske blev de överstressade denna gången men då kvarstår ju faktum att de andra gångerna har vi bara haft brevidlampan.

Oj ja jag vet inte hur ofta de har lagt ägg....de har ätit upp äggen 1 kanske 2 gånger och de var de första gångerna sedan dess har vi haft frisimmande yngel. Men som skrivet innan så får de bara leva 1-2 dagar. Så det kan väl vara en 20 gånger kanske de har klarat sig till det stadiet.

Jag vet inte vem eller vilka som är skyldiga till 100%. Misstankarna lutar dock åt föräldrarna.
#4 - 26 september 2008 09:36
Det kan finnas olika anledningar till att de äter upp ynglen. De kan ha dålig koll på hur de ska göra, men de kan också känna sig stressade av andra fiskar.

Har du några ordentliga täta växter där ynglen kan hålla till?

Har du något litet yngelakvarium där du har möjlighet att pröva dra upp några yngel utan föräldrarna?
#5 - 26 september 2008 09:42
Lady M undrar bara hur agresiva är föräldrarna när dom vaktar romen?

för mina scalare par är bra agresiva när dom vaktar sin rom ingen fisk vågar komma närheten av dom utan håller sig skym undan
Dom fiskar som jag har är Blackmolly platy neontetra sieamisks algätare ansistrus praktbotia o pallettciklid o ingen av dom vågar komma fram som jag skrev förut :)
#6 - 26 september 2008 10:01
Matar du dem och i så fall med vad??
#7 - 26 september 2008 10:05
De attackera allt och alla som kommer i närheten. Fiskar och fingrar är illa ute när de är igång. Därför tycker jag det är så konstigt att de helt plötsligt "tröttnar" på ynglena.

Sen och andra sidan så är övriga fiskar livrädda för scalarerna även utan rom.

Saken hör till att jag har ett litet 50L akvarium där jag i dags läget har mina ansistrus bebisar och en del guppy bebisar. Skulle man kunna, när ynglena blivit frisimmande, lägga ner dem där utan föräldrarna?

Föräldrarna och övrig fisk får vanlig fiskmat (flingor) ynglena får Liqufry
#8 - 26 september 2008 10:53
Det kan vara värt ett försök ifall de aldrig lyckas själva. Guppy-ynglen får inte vara så stora att de kan äta upp dem bara.
#9 - 26 september 2008 12:13
LadyM skrev:
De attackera allt och alla som kommer i närheten. Fiskar och fingrar är illa ute när de är igång. Därför tycker jag det är så konstigt att de helt plötsligt "tröttnar" på ynglena.

Sen och andra sidan så är övriga fiskar livrädda för scalarerna även utan rom.

Saken hör till att jag har ett litet 50L akvarium där jag i dags läget har mina ansistrus bebisar och en del guppy bebisar. Skulle man kunna, när ynglena blivit frisimmande, lägga ner dem där utan föräldrarna?

Föräldrarna och övrig fisk får vanlig fiskmat (flingor) ynglena får Liqufry

det kan vara föräldrarna som käkar upp ynglen.
en sak som kanske kan hjälpa till är att ge mamma o pappaskalar
lite mer varierad kost, lite fryst, lite levandefoder, då blir de kanske
inte så hågade att äta sina yngel...som faktiskt ser ut som
den mat de äter i naturen....i brist på den så kanske de tiltar lite
i huvvet och äter sina yngel

en annan sak som brukar öka överlevnadsprocenten dramtiskt är
nykläckt artemia.

hos mig gick det från 2% som överlevde 1 vecka på liquid / pulver och annan torr mat, till kanske 75% när jag kickade igång artemian.
#10 - 26 september 2008 17:23
Nattlampa
Nykläckt artemia
Täcka insuget till pumpen med en damstrumpa.
#11 - 26 september 2008 17:57
Lånar tråden och hoppas att det är ok för alla...mina scalaryngel är nu frisimmande sedan ca två dagar och jag undrar om det går bra att ta upp de små ynglen till ett annat akvarium...men det har bara varit igång i ca 2 dagar. Gruset och filtret i akvariumet är inte rengjorda och det har varit igång hos förra ägaren ända tills en timme innan jag hämtade det. Hur ska jag bäst kunna fånga upp ynglen då de är så små?. Föräldrarna sköter dem väl men jag är så rädd att de ska äta upp de små liven. Ska jag istället ta upp nyckelhålsciklidparet som nu ska leka i samma kar? Jag måste göra rent i akvariumet imorgon och är rädd då att scalarparet blir stressade och äter upp dem. Måste ta upp vattnet med hävert och sedan fylla på vatten med slang. Vad är det bästa nu?
#12 - 27 september 2008 06:37
cikliden2 skrev:
Lånar tråden och hoppas att det är ok för alla...mina scalaryngel är nu frisimmande sedan ca två dagar och jag undrar om det går bra att ta upp de små ynglen till ett annat akvarium...men det har bara varit igång i ca 2 dagar. Gruset och filtret i akvariumet är inte rengjorda och det har varit igång hos förra ägaren ända tills en timme innan jag hämtade det. Hur ska jag bäst kunna fånga upp ynglen då de är så små?. Föräldrarna sköter dem väl men jag är så rädd att de ska äta upp de små liven. Ska jag istället ta upp nyckelhålsciklidparet som nu ska leka i samma kar? Jag måste göra rent i akvariumet imorgon och är rädd då att scalarparet blir stressade och äter upp dem. Måste ta upp vattnet med hävert och sedan fylla på vatten med slang. Vad är det bästa nu?

Det bästa är att inte göra någonting alls! Om det går åt pipan så leker de efter ett par veckor igen. Då kan du ta bort nycklarna, men varför ta yngel ifrån scalarer som tar hand om sina små vilket är en dröm för många?
#13 - 27 september 2008 08:01
rsoderberg skrev:
Det bästa är att inte göra någonting alls! Om det går åt pipan så leker de efter ett par veckor igen. Då kan du ta bort nycklarna, men varför ta yngel ifrån scalarer som tar hand om sina små vilket är en dröm för många?

De minskar ständigt i antal (mina yngel) och jag matar på flera ggr per dag med Liquifry, det är väl ca 20st kvar:.-(
Jag ska göra som ni har sagt och ta bort nyckelhålscikliderna nästa gång som scalarerna lägger rom. Brukar scalarer lägga rom fastän de har yngel?
Hur blir de då mot sina egna tidigare yngel när de vaktar rommen?
Kan jag göra vattenbyte som vanligt idag då tror ni?
#14 - 27 september 2008 09:38
Om jag fick skalareyngel och någon åt upp dem så skulle jag skynda mig att plocka ut alla andra fiskar och mata med artemian som tipsades om tidigare.. Jag skulle tamme f*n köpa ett nytt kar om jag inte hade någonstans att göra av de andra fiskarna...

Shit, småskalarer, vad häftigt.. Sen om det visar sig att det är föräldrarna som käkar upp yngeln så skulle jag låta dem flytta efter den andra fisken efter att yngeln börjat simma.
Jag skulle alltså flytta alla andra glupska idioter och låta bebisarna få karet för sig själva.. :D + en massa artemia såklart..

Sen var det ju en attans knepig rubrik på den här tråden LadyM... De blir ju uppkäkade :eek: vaddå vill??? :D
#15 - 27 september 2008 09:48
Katharina skrev:
Om jag fick skalareyngel och någon åt upp dem så skulle jag skynda mig att plocka ut alla andra fiskar och mata med artemian som tipsades om tidigare.. Jag skulle tamme f*n köpa ett nytt kar om jag inte hade någonstans att göra av de andra fiskarna...

Shit, småskalarer, vad häftigt.. Sen om det visar sig att det är föräldrarna som käkar upp yngeln så skulle jag låta dem flytta efter den andra fisken efter att yngeln börjat simma.

Jag skulle alltså flytta alla andra glupska idioter och låta bebisarna få karet för sig själva.. :D + en massa artemia såklart..

Sen var det ju en attans knepig rubrik på den här tråden LadyM... De blir ju uppkäkade :eek: vaddå vill??? :D

Ska ju byta vatten idag så då tycker du att jag ska ta bort nyckelhålscikliderna? Jag tror att det är föräldrarna själva som är boven, men är ju inte säker. Jag har köpt ett till akvarium på 63l där jag kan ha dem så länge annars....oj vad svårt. Är ju precis som du så rädd om de små bebisarna och det är så frustrerande att de minskar i antal.
#16 - 27 september 2008 12:55
Katharina skrev:

Jag vet :s Visste inte hur jag skulle skriva.
Men samtidigt så kanske de vill bli uppätna för de vantrivs eller något. Livet suger kanske i allmänhet. Nä men skämt och sido. Jag visste bara inte vad jag i min frustrasion skulle skriva då detta fenomen upprepar sig HELA tiden :( Vill så gärna ha scallebebisar :)
#17 - 27 september 2008 13:42
Jag har haft en hel del problem under mina försök att lyckas att få fram scalareyngel.
Men nu efter en hel del tips och mängder med läsning om scalarer så börjar jag fatta.
De fem bästa tipsen jag kan föra vidare är som rsoderberg skriver....
- Nattlampa (har provat utan ett par gånger, fungerar bättre med för mig)
- Nykläckt artemia (har provat många yngelfoder, skitar ner mer och ynglen blir färre.)
- Täcka insuget till pumpen med en damstrumpa ( de första gånger fattade jag inte varför alla försvann, kollade filtret och där fanns överlevande och många döda)
- Inget som stressar föräldrarna (lugn och ro, annars så kan de äta upp allt)
- Och att massor av små yngel skitar ner mer än man tror (vattenbyten är viktigt)
Har du möjlighet så ta bort övriga fiskar så föräldrarna får lugn och ro, så kommer du nog lyckas bättre. Och som Kensa skriver så är viktigt att se till och mata föräldrarna rikligt i början med varierade föda.
Något jag sett på mina par är att de blir bättre och bättre på att få till de.
Så, ge inte upp för skulle tippa att de snart lägger rom igen. Tre av mina par lägger rom varannan vecka, kan nästa ställa klockan på ett av paren.
Lycka till
#18 - 28 september 2008 15:03
Inatt så har mina nyckelhål lagt rom i samma akvarium och det är endast ca 10st kvar av scalarynglen...tror ni att scalarerna har ätit upp sina egna yngel pga stress? Jag matar ca 4 ggr per dag och varierat till föräldrarna och liquifry till ynglen samt jättefint smulat torrfoder.. har beställt artemiaflingor som jag ska smula sönder och ge men det har ännu inte kommit:-(Hur stor chans är det nu att nyckelhålsrommen får bli kvar för scalarerna?
#19 - 28 september 2008 15:11
Jag tror fortfarande att ynglen svälter ihjäl, den mat du ger dem är inte nog så prova med att kläcka artemia i en glassbytta. Det kan inte bli enklare och du kommer att bli förvånad över hur de kommer att växa, med viktigast av allt de kommer att överleva.

Annons