scalartyp

#1 - 18 november 2006 13:15
vilken typ av scalarer är tåligast?
i dag dog min andra scalar (min sista), jag hade den i ca 2 veckor....den första scalaren dog redan efter 1 dygn :( .
#2 - 18 november 2006 13:17
Det måste ju finnas en anledning till att dom dör..
Vad har du för andra fiskar i ditt akvarie, vattenvärden, mat, trivsel, storlek mm mm mm..

En fisk dör inte utan anledning eller sjukdom

/Adam
#3 - 18 november 2006 14:05
Vet inte varför de dog.... mina körsbärsräkor trivs jättebra så vattnet kan ju inte vara helt fel (har hört att de kan vara känsliga).
Ph ligger på mellan 6,5-7,5
Jag bytar ca 30% av vattnet varje vecka, slammsuger då också.
#4 - 18 november 2006 14:13
hur stort akvarie har du då?
#5 - 18 november 2006 16:14
260 liters...höjden på karet är 60 cm
#6 - 18 november 2006 17:18
Då borde det ju räcka iallafall

Inget konstigt betende innan död?
Gjort något speciellt med akvariet ??

Det är skitsvårt att säga vad som är felet som du kanske förstår, det är ungefär som att fråga hur långt ett snöre är :)

/adam
#7 - 19 november 2006 08:44
Även jag har haft otur med scalarer (i mitt fall altum). Köpte fem men ingen av dem är idag i livet. De dog alla av samma åkomma och ingen behandling jag prövade fungerade. Visst, jag borde vetat bättre eftersom den sjätte i gruppen var i ett karantänakvarium men jag hade sett fram emot dem så länge att jag hade överseende med detta.

Fel val, 5 dödsfall och x antal kronor ner i toaletten (nej, jag spolade inte ner dem...)

Skötseln var icke bristfällig, vattenkvaliten var bra (jag hade en period då när jag mätte ph, kh, no2, no3 minst en gång i veckan) och ingen av de andra fiskarna (som f.ö. inte var aggressiva mot scalarerna som var störst i burken, 320 liter och 60 i höjd) blev smittade.

Mitt "äventyr" faller under "shit happens"-rubriken och efter vad jag har förstått är scalarer inte alltid helt enkla att ta hand om...

/J
#8 - 19 november 2006 09:01
Scalarer är mycket tåliga så antingen har du haft otur med att dom var sjuka när du fick dom eller så har du haft nitrit eller ennan förgiftning i akvariumet.

Jag har haft lite olika scalarer och de jag märkt varit känsligast har varit de framavlade svarta scalarerna medans mina peruaner och mina amazoner har tålt det mesta.

Mvh
#9 - 20 november 2006 12:00
Min erfarenhet är också att de svarta är känsligast. Men scalarer verkar vara känsliga för yttre bakterieangrepp, och får sår på kroppen, och dör, om bakteriehalten är lite för hög.
#10 - 20 november 2006 16:15
alexander72: nja nitrit har jag nog inte haft för då hade körsbärsräkorna strykt med.... åh va synd! Det är ju de svarta som är snyggast =(
Micke A: jag väntar någon månad innan jag provar igen....men om de också dör så struntar jag i att skaffa fler......det är inte roligt när de bara dör och man inte vet varför
#11 - 20 november 2006 17:28
Gör några täta vattenbyten, och testa att hälla i salt, det hjälpte när jag gjorde det.
#12 - 20 november 2006 18:40
Micke_A skrev:
testa att hälla i salt, det hjälpte när jag gjorde det.

tror inte att mina pansamalar tycker om det :( men jag väntar nog ett tag innan jag skaffar scalarer igen
#13 - 21 november 2006 04:47
Tycker inte heller att Scalarer brukar vara så känsliga, iallafall inte om man haft dem ett tag, har ngn dött hos mig är det oftast direkt efter jag fått dem eller då de är riktigt gamla. Men som Micke säger.. helt svarta är nog känsligare, det är ganska ofta så med helsvarta fiskar.. samma med svart svärdbärare och platy.. de är ngt mer känsliga, men vet inte varför det är så..

Men var inte rädd för att testa igen.. det kommer säkert att gå bättre nästa gång, salt gillar inte malar.. men annars är det också ngt jag ofta testar om mina fiskar inte mår riktigt bra.

Hälsn Robban

Annons