Hanen i paret börjar nu se väldigt sliten ut runt munnen.. den är stor och vidöppen hela tiden. Hanen och honan slåss ganska intensivt(så ynglena far).. Funderar på att flytta honom till 240liters karet.. där får han gå med discus på tillväxt....
Hur skulle ni göra.. separera paret eller låta dem gå tillsammans fast med discus för att se om de lugnar ner sig???
Jag hade låtit båda gå kvar!
Mina har sett in i h-e sletna ut av striderna men det läker ut snabbt, en gång var jag övertygad om att den ena av dom skulle få bestående men runt munnen.
Men det läkte ut fint, bara det att nästa lek lät vänta på sig lite längre.
Det där med lampa tänd har jag exprimenterat med ett par gånger nu, vad jag kommit fram till är följande fullständigt amatörmässiga tankegångar.
Så länge som ynglen "hänger" har jag en liten 25W lampa lysande, men så fort ynglen blir frisimmande har mina ätit upp ynglen i stort sett direkt lampan slocknat.
Sist satt jag och kollade precis innan lysröret slocknade och paret hade fullt upp med ynglen, när sen lysröret slocknade var det precis som de fick ett nervöst sammanbrott.
På något vis var det precis som om det fattade att de inte skulle kunna göra ett bra jobb i den svaga belysningen.
Nu har mitt par återigen "hängare" och denna gång kommer jag att låta lysrören vara igång hela tiden vid frisimmandet, så får vi se hur det går.