Scharlakansbadis, bengaldario (Dario dario)

#1 - 12 januari 2007 20:05
Är lite smått nyfiken på denna fisk då den verkar rolig plus att den är fin. Undrar om det är någon av er som har haft den som kanske kunna dela med er lite av era erfarenheter angående den? Är den rolig/tråkig? hur fungerar den med andra fiskar? lätt att få tag i? övrigt?:)
#2 - 13 januari 2007 10:43
Den bör gå i ett eget akvarium. Möjligen kombinera med någon annan dvärgart. Hanarna är mycket aggressiva. Mycket javamossa ger t ex många gömställen. Jag matade dagligen med nykläckt artemia.
#3 - 13 januari 2007 14:43
Ett eget akvarium går alltid att ordna :) Men vet du om den är lätt att få tag i eller är den sällsynt i handeln?
#4 - 13 januari 2007 15:03
Kolla med Södermalmsa akvarieaffär. de har den med på sin lagerlista
http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm
#5 - 13 januari 2007 15:16
Här är mitt akvarium med Dario dario. Funkar bra med low tech - eller snarare no tech. Några yngel har det blivit - och om jag varit flitigare med att kläcka artemia hade det säkert varit fler.
#6 - 13 januari 2007 15:27
Jag har en liten burk med ett par Dario Dario i. Jag köpte dem för c:a ett halvt år sedan och det är mina absoluta favoritfiskar. :)

De ynglar inte av sig så mycket men det tror jag mest beror på att jag har ett nästan fullvuxet honyngel som bor i riccian tillsammans med sina nyfödda syskon. Jag ska ta ett krafttag och försöka få tag på de attans småttingarna som gömmer sig bland växterna och flytta dem till en egen burk.:D
#7 - 13 januari 2007 15:38
Här är mitt akvarium med Dario dario. Funkar bra med low tech - eller snarare no tech. Några yngel har det blivit - och om jag varit flitigare med att kläcka artemia hade det säkert varit fler.

Mycket snyggt Daniel, kul att se att andra också gillar småakvarier :)
#8 - 13 januari 2007 16:20
Får kika längre fram på södermalms akvarieaffär då :D

Riktigt snygg Daniel. Vad är det för flutväxter? flythyacint?
#9 - 13 januari 2007 18:04
Glenn skrev:
Riktigt snygg Daniel. Vad är det för flutväxter? flythyacint?

Limnobium laevigatum. Trivs sådär - jag tror att det är för lite näring i akvariet (trots att jag inte bytt vatten på evigheter).
#10 - 13 januari 2007 21:05
daniel60 skrev:
Limnobium laevigatum. Trivs sådär - jag tror att det är för lite näring i akvariet (trots att jag inte bytt vatten på evigheter).

Okej då vet jag :)

Annons