Njaaooo, jag är nästan säker på att det faktiskt är kärringen, de är lika skäggiga båda två och hon är större än killen. Eller låt oss säga så här, för jag är medveten om att jag kan ha fel här, den mindre av dom är den som brukar ligga i sitt gömställe och vakta äggsäcken. Den stora (honan?) sticker in ett kort tag och bökar runt, sedan tar den mindre av dom (hanen?) över och ligger och ruvar. Jag har för mig det är hanen som ruvar äggen, men som sagt, jag är väldigt osäker. Du har kanske helt rätt!
(Det var den större av dom som satt på roten vid lektillfället och som fastnade på bilden)
Skriv gärna här om hur det förhåller sig med Ancistrushonor och hanar. Jag blev själv lite konfunderad när honan fick ett rejält skägg, man hade ju läst att det är hanarna som får detta. Honan, om det nu är det, är mycket bredare och flatare över huvudet. Hanen har en utpräglad nos, nästan som en mule med väldigt långt skägg, som ser ut att bli kraftigare vid lek.
Jag kan försöka ta ett par bra bilder på dom så får ni andra avgöra vem som är vem.
Kanske läge för en ny tråd om detta?
/Max