Schlagerfestival-lek

#1 - 24 februari 2007 20:39
Mitt i Schlagerfestivalen passade det ena paret på att lägga lite ägg, på sin favoritrot. Det är dock inte det par som blev av med sina nykläckta ungar igårkväll, då en Ancistrus fick sig ett mål kvällsmat...

http://www.flickr.com/photos/42925020@N00/401093093/

/Max
#2 - 25 februari 2007 10:49
En ganska skräck-kul grej är att man kan se nosen på skäggiga Ancistrusdamen, precis under datumet på bilden. Dom har sådan jädra koll på grejerna alltså...

/Max
#3 - 25 februari 2007 15:13
Jag tror inte att det är en Ancistrusdam, utan en bastant herre;) och han har spanat in lördagsgodiset.
#4 - 25 februari 2007 16:10
Njaaooo, jag är nästan säker på att det faktiskt är kärringen, de är lika skäggiga båda två och hon är större än killen. Eller låt oss säga så här, för jag är medveten om att jag kan ha fel här, den mindre av dom är den som brukar ligga i sitt gömställe och vakta äggsäcken. Den stora (honan?) sticker in ett kort tag och bökar runt, sedan tar den mindre av dom (hanen?) över och ligger och ruvar. Jag har för mig det är hanen som ruvar äggen, men som sagt, jag är väldigt osäker. Du har kanske helt rätt!

(Det var den större av dom som satt på roten vid lektillfället och som fastnade på bilden)

Skriv gärna här om hur det förhåller sig med Ancistrushonor och hanar. Jag blev själv lite konfunderad när honan fick ett rejält skägg, man hade ju läst att det är hanarna som får detta. Honan, om det nu är det, är mycket bredare och flatare över huvudet. Hanen har en utpräglad nos, nästan som en mule med väldigt långt skägg, som ser ut att bli kraftigare vid lek.
Jag kan försöka ta ett par bra bilder på dom så får ni andra avgöra vem som är vem.

Kanske läge för en ny tråd om detta?

/Max
#5 - 25 februari 2007 16:27
Jo, det låter som om du har rätt, men jag har inte sett en hona med så kraftigt skägg innan som den verkar ha. Det brukar bara gå som en välansad musche runt munnen på honorna, men hon kanske är odlad i något östland, så kolla om hon har adamsäpple och mörk basröst:p !
Det är som du med säger på lekbetingelserna att du ser skillnad på könen då det är hanen som fläktar rommen, och att han även får kraftigare skäggväxt under lek.
#6 - 25 februari 2007 16:40
Du har rätt med mustaschen! Hon har bara en rad runt kanten på huvudet och en tunn slinga som går rakt över huvudet mellan ögonen, ner mot noskanten. Hon är verkligen en bastant bit, runt 11-12 cm och väldigt bred över huvudet.
Mina Ancistrus kommer från en privat odlare här i Göteborg...
Jag tror faktiskt att hon har en krafig basröst - hon ser sån ut.

/Max
#7 - 25 februari 2007 17:39
Här är ett par bilder på Skäggiga Damen och en Golden Nugget.

http://www.flickr.com/photos/42925020@N00/

/Max
#8 - 25 februari 2007 18:41
Hon måste komma från Bulgarien under 80-talet då jag inte sett en sådan skäggig dam någon gång. Hade du inte sagt att det var en hona skulle jag bergis ta den för en hanne med lite outvecklat skägg!

Annons