Hubba !
På väg att ge upp tanken om Discus.
Kommit fram till att jag är nog en tråkig scalarsnubbe.
Men, någon ny intressant fisk vill jag kanske ha iaf.
Tittat lite på Blå Ciklid.
Skulle de funka med scalarer ??
.
rsoderberg skrev:Varför inte nyckelhål om du vill ha en lite större ciklid ihop med dem?
Micke_A skrev:Hmm, svårt att komma på nå´n sydamerikan som inte antingen är dvärgciklid eller bjässe, även blå ciklid blir ju rätt biffig, och leker tyvärr för jämnan, så ynglen kan nog vara rätt svåra att bli av med. Nyckelhålet är nog en av de bättre, om du vill ha en lite större, men inte för stor ciklid, som inte sliter scalarerna i stycken. En av mina favoritciklider för övrigt.
Vet inte hur mycket du bryr dig om biotoper, men är inte vattnet för surt så finns ju t.ex Cryptoheros sajica, och Archocentrus multispinosa, två vackra ciklider med lagom storlek, och ganska lugna av sig. Eldbuk och dess släktingar kan nog också funka.
Kensa skrev:CA + SA skulle funka för mig.
kollar dessa.
även om jag ännu inte fått svaret på om blåa funkar med scalarer....
.
A C-son skrev:Boliviansk fjärilciklid kan vara ett riktigt "lagom" komplement till dina scalarer.
När det gäller mixen scalarer vs blåciklider så kan man inte ge något absolut svar då då det är beroende på relativa faktorer såsom storleksskillnaden mellan arterna, utrymme i akvariet samt kanske viktigast - blåcikliders individuella högst varierande beteende. Jag vet att blåciklider och scalarer har funkat tillsammans i en del fall men oftast drar de "bräckligare" scalarerna det kortaste strået särskilt om blåcikliderna leker vilket ju inte är speciellt ovanligt.
ciklidcollector skrev:Saijica är snygga speciellt den gulaktiga varianten.
Annars så finns det ju flavilabris, dorsigerius från laetacara släktet är ju färggranna och lätta.
Bråkar sällan och tar ytters litet revir.