Sclarer + Blå Ciklid ??

#1 - 30 oktober 2008 07:00
Hubba !

På väg att ge upp tanken om Discus.

Kommit fram till att jag är nog en tråkig scalarsnubbe.

Men, någon ny intressant fisk vill jag kanske ha iaf.

Tittat lite på Blå Ciklid.

Skulle de funka med scalarer ??

.
#2 - 31 oktober 2008 05:02
Varför inte nyckelhål om du vill ha en lite större ciklid ihop med dem?
#3 - 31 oktober 2008 06:34
rsoderberg skrev:
Varför inte nyckelhål om du vill ha en lite större ciklid ihop med dem?

bra tanke, det är väl mer som så att jag tycker den blå är lite snyggare.

men helt klart, den kanske ligger som 2:a eller 3:e alternativ.
#4 - 31 oktober 2008 12:48
inga fler kommentarer ??

.
#5 - 31 oktober 2008 12:57
Hmm, svårt att komma på nå´n sydamerikan som inte antingen är dvärgciklid eller bjässe, även blå ciklid blir ju rätt biffig, och leker tyvärr för jämnan, så ynglen kan nog vara rätt svåra att bli av med. Nyckelhålet är nog en av de bättre, om du vill ha en lite större, men inte för stor ciklid, som inte sliter scalarerna i stycken. En av mina favoritciklider för övrigt.

Vet inte hur mycket du bryr dig om biotoper, men är inte vattnet för surt så finns ju t.ex Cryptoheros sajica, och Archocentrus multispinosa, två vackra ciklider med lagom storlek, och ganska lugna av sig. Eldbuk och dess släktingar kan nog också funka.
#6 - 31 oktober 2008 13:16
Micke_A skrev:
Hmm, svårt att komma på nå´n sydamerikan som inte antingen är dvärgciklid eller bjässe, även blå ciklid blir ju rätt biffig, och leker tyvärr för jämnan, så ynglen kan nog vara rätt svåra att bli av med. Nyckelhålet är nog en av de bättre, om du vill ha en lite större, men inte för stor ciklid, som inte sliter scalarerna i stycken. En av mina favoritciklider för övrigt.

Vet inte hur mycket du bryr dig om biotoper, men är inte vattnet för surt så finns ju t.ex Cryptoheros sajica, och Archocentrus multispinosa, två vackra ciklider med lagom storlek, och ganska lugna av sig. Eldbuk och dess släktingar kan nog också funka.

CA + SA skulle funka för mig.

kollar dessa.

även om jag ännu inte fått svaret på om blåa funkar med scalarer....

.
#7 - 31 oktober 2008 13:57
Kensa skrev:
CA + SA skulle funka för mig.

kollar dessa.

även om jag ännu inte fått svaret på om blåa funkar med scalarer....

.

Boliviansk fjärilciklid kan vara ett riktigt "lagom" komplement till dina scalarer.

När det gäller mixen scalarer vs blåciklider så kan man inte ge något absolut svar då då det är beroende på relativa faktorer såsom storleksskillnaden mellan arterna, utrymme i akvariet samt kanske viktigast - blåcikliders individuella högst varierande beteende. Jag vet att blåciklider och scalarer har funkat tillsammans i en del fall men oftast drar de "bräckligare" scalarerna det kortaste strået särskilt om blåcikliderna leker vilket ju inte är speciellt ovanligt.
#8 - 31 oktober 2008 14:05
A C-son skrev:
Boliviansk fjärilciklid kan vara ett riktigt "lagom" komplement till dina scalarer.

När det gäller mixen scalarer vs blåciklider så kan man inte ge något absolut svar då då det är beroende på relativa faktorer såsom storleksskillnaden mellan arterna, utrymme i akvariet samt kanske viktigast - blåcikliders individuella högst varierande beteende. Jag vet att blåciklider och scalarer har funkat tillsammans i en del fall men oftast drar de "bräckligare" scalarerna det kortaste strået särskilt om blåcikliderna leker vilket ju inte är speciellt ovanligt.

nej, bolivianer går bort...för liten....;)

letar efter en gynnare som är i ungefär samma storlek som scalarer.

verkar som att de blåa går bort....

.
#9 - 31 oktober 2008 19:00
Hantel, nyckelhål, elliotti, laetacara flavilabris, fulvipinnis, dorsigerius, spilurium.
Blå funkar oftast(inte alltid) om blåcikliderna får växa upp med scalarerna.
Fördel om det finns mycket storbladiga växter som når upp till ytan då scalarerna kan leka högt upp och blå vid botten.

Har testat med ovanstående arter tillsammans med scalarer, spetsnos och det har funkat i mitt 540liters.
Givetvis inte alla arter samtidigt men två utöver scalarerna.
#10 - 31 oktober 2008 23:17
Det kan gå men det vill nog till ett riktigt stort akvarium om det ska fungera.
#11 - 1 november 2008 10:50
scalarer och sajicas(CA) funkar bra för mej i mitt 400 liters
#12 - 1 november 2008 15:02
Sajica är trevliga fina i samma storlek. Oftast är dom bara lite elaka mot varandra..
#13 - 2 november 2008 14:25
Saijica är snygga speciellt den gulaktiga varianten.
Annars så finns det ju flavilabris, dorsigerius från laetacara släktet är ju färggranna och lätta.
Bråkar sällan och tar ytters litet revir.
#14 - 2 november 2008 16:50
Saijica är snygga speciellt den gulaktiga varianten.

Annars så finns det ju flavilabris, dorsigerius från laetacara släktet är ju färggranna och lätta.

Bråkar sällan och tar ytters litet revir.

Tycker du dorsigera är färggrann?
#15 - 2 november 2008 20:05
Långås skrev:
Tycker du dorsigera är färggrann?

Japp, det är den, antar att du har tittat på Zoopets bild på dorsiger? Låt dig inte luras av den, så bleka är de nästan aldrig, ser faktiskt ut som om den är nå´n blek mutation.
#16 - 2 november 2008 20:11
Jag har VF dorsiger i ett kar här hemma och visst kan de färga ut någon gång ibland men färggrann är nog inte det första jag tänker på när jag ser dem. Men det kanske är olika individer emellan.
#17 - 3 november 2008 09:00
Mina dorsiger är svarta på halva kroppen och grå på resten och sen har de lilaaktigta huvuden samt oranga fenkanter.
Riktigt snygga i lite dov belysning.

Flavilabris och fulvipinnis är ju lite storlek på om inte annat och de är klart snygga.
Flavilabrisen har även ett väldigt intressant lekbeteende där honan lägger ägg på ett dött blad som hon och hanen sedan turas om att bogsera runt i karet.

Annons