Se kön på Amano-räka?

#1 - 6 februari 2009 22:35
Hejsan!

är det någon här som vet hur man ser skillnad på hanar och honor på Amano-räkor? (cardinia Japonica)

jag har Nämligen 4 st, och 2 av dom är aldrig längre än ett par cm ifrån varandra verkar det som, hade varit roligt om dom kunde få göra lite räk-bäbisar :D

MVH.
Stoffe :d
#2 - 6 februari 2009 22:38
Vad jag vet så är amanos lite speciella, de behöver bräckvatten för att deras räkungar ska kunna överleva. Ska man satsa på att få räkbebisar är de bättre med crystals lr körsbär tex som lever helt och hållet i sötvatten.
#3 - 6 februari 2009 22:41
Rolle85 skrev:
Vad jag vet så är amanos lite speciella, de behöver bräckvatten för att deras räkungar ska kunna överleva. Ska man satsa på att få räkbebisar är de bättre med crystals lr körsbär tex som lever helt och hållet i sötvatten.

jag har ett litet 21 Liters yngelakvarie som är redo att sättas upp så det är inga problemas på den fronten, jag skulle bara vilja veta hur man kan se skillnad på dom? så jag kan se om jag bara har fått pojkar? (:

MVH
#4 - 6 februari 2009 22:48
Vad jag har förstått kan man se könsskillnad på prickarna längs sidan på räkans kropp. Om båda linjerna med prickar innehåller runda tydliga prickar är det en hanne. Har ena raden mer diffusa, nästan utkladdade prickar är det en hona. Tror jag har läst det här på zoopet? Rätta mig om jag kommer med fel info.

Jag bifogar en bild på en av mina amanoräkor som jag tycker har väldigt tydliga prickar och därmed bör vara en hanne.

http://img13.imageshack.us/img13/4797/rkakw1.jpg

Annons