Seachem Excel

#1 - 9 oktober 2005 09:41
Igår beställde jag 2*500ml Seachem Excel från aquaristic.net :D
Beställde en del annat oxå, men jag är mest spänd på att få prova Seachem Excel då jag inte har någon Co2.
Ska bli grymt spännande att testa.

Läst lite på forumet och det verkar som att de som testat är nöjda iaf.
#2 - 9 oktober 2005 10:44
Excel är kul men inte lika kul som co2 :)

Det blir god tillväxt men inget bubbel och så
#3 - 9 oktober 2005 16:09
höga doser av excel ska tydligen göra att vissa alger sticker.

men va fick du pröjsa för det ?
#4 - 9 oktober 2005 16:41
[QUOTE=Raven]höga doser av excel ska tydligen göra att vissa alger sticker.
[/QUOTE]

Tyvärr inte, alger dör inte av det utan får möjligtvis problem att konkurrera.

De som säger att Excel effektivt dödar alger har möjligtvis hamnat i ett läge där växterna jublar...

Kanske är samma sak men något "undermedel" är det INTE !!
#5 - 9 oktober 2005 16:49
[QUOTE=Raven]höga doser av excel ska tydligen göra att vissa alger sticker.

men va fick du pröjsa för det ?[/QUOTE]

Har inte fått det än, beställde en hel drös med saker.
Återkommer när jag fått prylarna.
#6 - 9 oktober 2005 19:30
[QUOTE=oveb][QUOTE=Raven]höga doser av excel ska tydligen göra att vissa alger sticker.
[/QUOTE]

Tyvärr inte, alger dör inte av det utan får möjligtvis problem att konkurrera.

De som säger att Excel effektivt dödar alger har möjligtvis hamnat i ett läge där växterna jublar...

Kanske är samma sak men något "undermedel" är det INTE !![/QUOTE]

dödar alger gör de inte men får dom att backa undan.
googlat lite och det krävs 3-5ggr normal dos så har man typ 600L akvarie kostar de en förmögenhet.

sökte bl.a på "seachem excel algaes overdose"
#7 - 11 oktober 2005 16:49
Haha, tittade ner i baljan igår och konstaterade att ett litet Excel-experiment minsann kunde vara lite spännande.

80 ml tror jag att jag skickade i :) Återkommer !
#8 - 11 oktober 2005 18:45
Beställde i lördags, idag fick jag mail från UPS att paketet borde landa hos mig den 17 oktober.
Betalade 240 SEK för 2*500ml Excel.
Det är inte alls farligt tycker jag, till mitt 200L kar räcker det som minst i 4 månader eller som längst i 8 månader.
Frakten landade på 269:- tog det inte via kreditkort utan cash on delivery + 10 EUR.

Spännande Spännande!
#9 - 11 oktober 2005 18:49
Beror väll på vad man menar med farligt, en tub behöver man inte fylla alls ofta.
150:- / fyllning o en fyllning räcker ca 5 månder till mitt 720l akvarium.
Så allt är ju rellativt :)
#10 - 17 oktober 2005 14:09
Idag fick jag paketet ;-)
Mycket snabb leverans tycker jag.
Perfekt timing då måndagar är min "vattenbytesdag".
Ska bli intressant!!!
#11 - 17 oktober 2005 18:12
Vattnet bytt!
Imorrn åker växtnäringen i + första dosen Seachem Excel
Kommer ta kort varje dag för att se skillnaden ;-)
#12 - 7 juni 2006 19:53
Nu har jag kört med Seachem Excel i drygt ett år. Bra fart på växterna, men den dos som jag tycker behövs är ca 10 ml/dag och 100 l vatten (stegat mig upp genom 2, 4 och 8ml). Årsförbrukningen landar då på ca 4l per år med en kostnad av ca 1200:-/år. Slipper ju iofs investeringen i CO2-anläggning...
#13 - 7 juni 2006 20:12
Vad är Seachem Excel? Står det på vad det innehåller?
#14 - 7 juni 2006 20:14
seachem excel är flytande kol.

men man får inget bubbel ch ger inte samma extrema tillväxt som tub-co2 ger.
rätt dyrt men låter rätt bekvämt.

ska även i överdos kunna minska vissa alger.
#15 - 7 juni 2006 20:56
[quote=Segelflyg är också kul]Nu har jag kört med Seachem Excel i drygt ett år. Bra fart på växterna, men den dos som jag tycker behövs är ca 10 ml/dag och 100 l vatten (stegat mig upp genom 2, 4 och 8ml).[/quote]

Hur kom du fram till att du behövde mer än 2, 4 och 8 ml? Jag köpte nämligen Excel idag och tänkte starta med det i min 30 liters burk, därför är det väldigt intressant att höra att du fick öka dosen ganska rejält mot rekommenderade. Berätta gärna mer!
#16 - 8 juni 2006 07:13
PatrikS, du har ett privat meddelande. Klicka på "privata meddelanden" uppe till höger i menyn. =)
#17 - 8 juni 2006 13:22
Kan nog vara bra i ett nano-kar med Seachem exel. Jag kör nu med bikarbonat i mitt 2l, skulle vara perfekt med det.
Går det att köpa någon annanstans är på aquaristic.net?
#18 - 8 juni 2006 13:24
[quote=Raven]seachem excel är flytande kol[/quote]Jo, jag vet hur det används. Jag är nyfiken på vad det är för ingredienser - eventuellt skulle man kunna skaka fram råvarorna billigare.

EDIT: Jag har ett halvt minne av att Defdac nämnde nåt om att det var nån form av acetat?
#19 - 8 juni 2006 15:49
[quote=Leonard]Kan nog vara bra i ett nano-kar med Seachem exel. Jag kör nu med bikarbonat i mitt 2l, skulle vara perfekt med det.
Går det att köpa någon annanstans är på aquaristic.net?[/quote]

Akvarielagret i Bromma, Stockholm, brukar ha det. 250 ml för 120 kr.
#20 - 8 juni 2006 15:52
[quote=Azur]
EDIT: Jag har ett halvt minne av att Defdac nämnde nåt om att det var nån form av acetat?[/quote]

T. Barr nämner någonstans i artikeln "non-CO2 methods" att:

"[...] Diana Walstad presents an excellent arguement for the approach of a non CO2 enriched planted Aquarium. We should also extend this to include Excel and carbon enrichment liquids as well as acetate [...]"
#21 - 8 juni 2006 16:00
[quote=Azur]Jo, jag vet hur det används. Jag är nyfiken på vad det är för ingredienser - eventuellt skulle man kunna skaka fram råvarorna billigare.

EDIT: Jag har ett halvt minne av att Defdac nämnde nåt om att det var nån form av acetat?[/quote]

Jag kan minnas fel men har för mig att det bestod av någon sorts pumpaextrakt.

Det luktar iallafall helt klart som pumpa :)
#22 - 8 juni 2006 16:14
Min Excel luktar snarare som typ Ms Chengs Mushroom Soy :)
#23 - 8 juni 2006 16:47
[quote=PatrikS]Min Excel luktar snarare som typ Ms Chengs Mushroom Soy :)[/quote]

Då har du väl stoppat näsan i en pava med "Seachem Flourish" väl !!!???
#24 - 8 juni 2006 17:06
Opps, stämmer bra, oveb! Flourishen luktar som soya, Excelen luktar faktiskt ganska likt pumpaextrakt, fast ändå lite märkligt... lite utomjordisk upplevelse
#25 - 8 juni 2006 17:10
[quote=PatrikS]Opps, stämmer bra, oveb! Flourishen luktar som soya, Excelen luktar faktiskt ganska likt pumpaextrakt, fast ändå lite märkligt... lite utomjordisk upplevelse[/quote]

Hehe, anade det !

Det är nog utomjordiskt nördigt att jämföra lukterna på olika gödningspreparat åxå :)
#26 - 8 juni 2006 17:27
Heh, det finns ju dem som smakat grejerna. Snart börjar väl folk sniffa det också:

- Vad har du där? TMG?
- Nej, Flourish Excel.
- ÅÅå, that's the sh*t! :D
#27 - 8 juni 2006 17:31
Detta blev ju liiite OT men jag kunde inte låta bli att tänka på vad som skulle kunna hända om polisen hade sett mig köpa några påsar pmdd av en akvariekollega utanför en bensinstation...

Hade garanterat fått skaka galler till skiten analyserats !
#28 - 8 juni 2006 19:25
[quote=oveb]Detta blev ju liiite OT men jag kunde inte låta bli att tänka på vad som skulle kunna hända om polisen hade sett mig köpa några påsar pmdd av en akvariekollega utanför en bensinstation...

Hade garanterat fått skaka galler till skiten analyserats ![/quote]

De skulle kanske inte tro sina ögon - att något vitt pulver byter ägare så här öppet, och framförallt - så BILLIGT!
#29 - 8 juni 2006 21:12
[quote=oveb]Detta blev ju liiite OT men jag kunde inte låta bli att tänka på vad som skulle kunna hända om polisen hade sett mig köpa några påsar pmdd av en akvariekollega utanför en bensinstation...[/quote]

fick samma tanke när ja öppna mitt paket förra året.
alla 5 påsarna ja har har ju knarkrelaterat utseende :rolleyes:

men on topic.
minns att hö varit uppe i en diskussion för länge sen som möjlig kolkälla, mer kommer jag inte ihåg.
#30 - 9 juni 2006 05:28
Are Fish Made of Maple Leaves?

Eller lönnblad kanske:
"Are Fish Made of Maple Leaves?"
http://www.ecostudies.org/press/fish_maple_leaves.html
#31 - 9 juni 2006 06:12
En liten varning bara. Om det finns syrefria zooner i substratet eller någon annanstans i karet så kan tillsats av sockerliknande preparat leda till en accelererad reduceringsprocesser. Nackdelen med dessa processer är minskade fosfathalter, minskade nitrathalter och risk för att mycket giftigt svavelväte bildas. Att tillsätta kolkedjor via alkohol eller socker är en effektiv men riskabel metod att hålla rent i korallrevsakvarium, på senare tiden har den blivit mycket poppulär, första krashen i Sverige kom för två veckor sedan.
MVH
Magnus
#32 - 16 juni 2006 19:39
[QUOTE=PatrikS]Hur kom du fram till att du behövde mer än 2, 4 och 8 ml? Jag köpte nämligen Excel idag och tänkte starta med det i min 30 liters burk, därför är det väldigt intressant att höra att du fick öka dosen ganska rejält mot rekommenderade. Berätta gärna mer![/QUOTE]

Jag tyckte att det inte hände så mycket utan ökade på eget bevåg upp till 4 ml/100 l och dag. Sedan frågade jag Seachems support om maxdosen, och de sa att de kört upp till 10 ml/dag utan problem, bara man stegar sig upp sakta.

Så på det viset hamnade jag på 10 ml/dag....
#33 - 19 december 2007 20:06
Har ett 570 liters men vi räknar på 500 L kar.

4000 ml ca 850:- pris med moms o frakt per flaska. men vi räknar på det!

5ml dagligen per hundra liter = 25ml
25 ml kostar alltså ca = 5,30:- om dagen.
5,30:- på ett år är det typ = 1934,50:-

om jag inte räknar som en kotte...

ca 2 ½ flaska per år. dvs ca 12 liter a 2550:- :)

Ett co2 paket med allt inkl automatisk ph kontroll osv.. runt 10.000:-
sen ska flaskan fyllas på var tredje månad för ?? en del.
(uppgifter från akvarielagret idag när jag frågade)

Fördelen jag ser direkt för mig som sätter fiskarna i förhand är att jag inte ändrar mitt PH värde vid användning med Excel..

sen får man räkna in spill osv givetvis men ändå det blir ju många år innan man kommit upp i det priset.

Med reservation för räknefel. prisfel, idiotfel osv :)
#34 - 22 december 2007 01:55
Zanders skrev:

Ett co2 paket med allt inkl automatisk ph kontroll osv.. runt 10.000:-

sen ska flaskan fyllas på var tredje månad för ?? en del.

(uppgifter från akvarielagret idag när jag frågade)

Runt 800:- for regulator, nalventil och magnetventil och runt 600:- for en CO2-tub.
Kolla tex aquamas.de
#35 - 23 december 2007 08:44
En annan liten detalj värd att nämna i sammanhanget är väl tillväxthastigheten ;-)

Har någonstans sett en skala i tillväxt mellan 1 och 10 där 1 motsvarar gödning med PMDD, 3 gödning med PMDD och EsyCarbo/Excel och 10 gödning PMDD och CO2...
Stämmer bra med hur det funkar i mina kar.

God Jul!

Peter
#36 - 23 december 2007 11:05
defdac skrev:
Runt 800:- for regulator, nalventil och magnetventil och runt 600:- for en CO2-tub.

Kolla tex aquamas.de

jag har sett en annan där co2 va 10 och excel va 7.
#37 - 28 december 2007 22:54
För en nybörjare i akvarie.
Är detta något som man kan använda i ett sötvattens SA akvarium?
Vad är det för skillnad gentemot flytande växtnäring för en billig penning?
Har en del växter som börjat få bruna fläckar och andra, hygrophila polyspemra samt en annan, tappar bland lätt.

//Patrik
#38 - 28 december 2007 23:00
seachem excel är inte växtnäring, det är ersättning för CO2 som växter behöver i kombination med växtnäring för att de skall trivas extra bra, så det är väl det som är skillnaden mot vanlig växtnäring ;)

Jag har använt det i mitt sötvattenskar ett tag, funkade fint... men jag tröttnade ;)

Om dina växter är bruna och tappar bladen lätt skulle jag rekomendera bättre belysning och att du börjar med växtnäring, tex. PMDD.

Annons