Seagate Barracuda

#1 - 22 oktober 2003 18:39
Hej!

Är det nån som har en Seagate Barracuda 7200.7 UDMA100, 8MB, 120Gb?
Jag köpte min idag, fick den i en enkelt "plastförpackning".
Jag har för mig att sådana komponenter ska vara packad i en kartong med "förseglad" plast och skydd. Blev nu lite oroligt och undrar om det är en begagnad hårddisk som jag har fått med mig hem.

Nån som vet om det är vanligt att hårddiskar säljs på detta viss? Och om det går att se om den är använd eller ej!

Vore jättetacksam för svar, får lite panik nu när jag läste att det är ej bytesrätt!

mvh
Mi
#2 - 22 oktober 2003 18:43
antar att du köpte en bulk disk vilket betyder att den är lite billigare och utan embalage. istället kommer dom packade i större lådor å säljs som "lösvata" så köpte dud en på en affär eller liknande så ere kalas lugnt
#3 - 22 oktober 2003 18:45
Ja, det är vanligt att hårddiskar säljs så. De som säljs i box är "retail" eller "boxed", dvs avsedda för försäljning i affär, medan de som säljs i antistatpåse är "OEM" eller "bulk" dvs egentligen avsedda att av affären byggas in i datorer innan de säljs. I och med att OEM varianten inte har manual, fyrfärgstryck, kartong, inplastning etc så blir de billigare.
Som kund tar man förstås en viss risk - en oseriös affär kan lugga en ordentligt med OEM varor - men bara för att nåt kommer inplastat är det inte säkert att den är fabriksny, många butiker har inplastningsmaskiner.
#4 - 22 oktober 2003 19:11
Jag jobbar på en Elektronikbutik å kan nog lungt säga att...
För varan har du två års lagstadgatgaranti från den dag du köpte den.
Bulk får vi en massa varor i, på det visset blir det billigare för både konsumenten å för oss...med flashigare förpackning dyrare produkt som igentligen är den samma fast enklare förpackad.

Det finns inga som helst risker att handla på det visset anser jag, då allt registreras med kodmärkning.

Oavsett om man skulle vara missnöjd med varan så finns 14 dagars byttesrätt eller öppetköp som vi erbjuder våra kunder.

Det finns fler än våran lilla butik som kan erbjuda samma kundservisen.
#5 - 22 oktober 2003 20:01
Tack så hemsk mycket för era svar! Nu känner jag mig en aning lugnare, nu ska jag bara får den att fungera!

Tack än en gång!

mvh
Mi
#6 - 22 oktober 2003 20:26
Fick en sådan själv igår. Köpte dock en på 160 Gb men Windows XP visar bara 130 Gb. Lite surt men det går och leva med när den är så tyst.
#7 - 23 oktober 2003 12:11
Christian det där låter inget vidare...
Har du gjort allt rätt i från början jag menar formateringen å val av filsystemet...XP trivs nämligen bäst i NTFS fast själv använder jag mej av FAT 32.
Hur har du gjort?
#8 - 23 oktober 2003 12:16
Ursprungligen skickat av Christian Alfredsson

Fick en sådan själv igår. Köpte dock en på 160 Gb men Windows XP visar bara 130 Gb. Lite surt men det går och leva med när den är så tyst.

http://bugsoft.apachez.net/cgi-bin/news_show.cgi?db=13114&id=1
#9 - 23 oktober 2003 12:39
Jaha, hur stort akvarie har du till den??? [:-92]

#10 - 23 oktober 2003 13:37
När jag formaterade den nya hårddisken "online" via Seagates hemsida
så har jag valt att dela in disken i 3 volumer 60mb,30mb och 30mb.

Jag har valt filsystem NTFS, men nu upptäcker jag att det står Fat32 på de 2 volymen som omfattar 30mb var!

Nån som vet om det är det eller behöver man formatera om disken?
Jag använder WinXp.

mvh
Mi
#11 - 23 oktober 2003 14:30
Du behöver inte det om OS ligger på den partition som är NTSF.
#12 - 23 oktober 2003 15:25
Man kan uppgradera filsystemet från FAT32 till NTFS. Jag har engelskt Windows XP så ni får översätta själva om ni har svenskt eller arabiskt eller nått sånt. Högerklicka på "my computer" och välj "manage". I vänstermenyn finns "disk management" under "storage". Där kan man formatera, uppgradera o sånt.

Man förlorar ingen information när man uppgraderar från FAT32 till NTFS. FAT32 är ett gammalt system som inte funkar något vidare på diskar över ett par gigabyte. Man förlorar då en massa utrymme i ett underdimentionerat lagringssätt, varenda pyttefil tar upp en massa plats i onödan. På samma yta som NTFS kan lagra flera pyttefiler kan FAT32 bara lagra en. Enklare än så kan jag inte förklara det. [:)]
#13 - 23 oktober 2003 17:55
Fast det är stor risk för <b>alger</b> när man byter filsystem så där snabbt. :-)

Kom igen nu! Vad har det där med akvariehobbyn att göra?

Peter
#14 - 23 oktober 2003 18:08
Det är övrigt...Klart å tydligt...
#15 - 23 oktober 2003 19:13
Man måste ju kunna surfa på zoopet! Då hör väl lite enkelt datatjaffs till?
#16 - 23 oktober 2003 19:39
Oops, känner mig lite skyldigt nu då det var jag som startade tråden[:-92].

Var lite desperat efter snabba svar igår, och folk här är så hjälpsamma,trevliga och snabba på att svara ...

Men du, petnym, lite datorsnack skada nog inte eller [:-91]?

Men "allvarligt talat", hmmm, hur förhåller det sig egentligen, får man ställa andra frågor än fiskar och djur, så jag inte gör bort mig igen[:D].

mvh
Mi
#17 - 24 oktober 2003 18:46
Man ska väl kanske vända sig till andra forum. Men när det rör sig om en <b>Sea</b>gate <b>Barracuda</b> måste man ju bara göra ett undantag ;-)
#18 - 24 oktober 2003 18:57
lol :-D

Annons