Sebraciklidyngel könsskillnad?

#1 - 30 juli 2003 16:03
Jag har ett litet akvarium (28liter) där det går 8 st sebrayngel (en del ca 1,5cm och en del ca 2,5cm). En kompis till mig ska ha dem, och han kommer och hämtar dem imorgon (som tur är, så får de lite större hem!). Men vare sig han eller jag har haft sebraciklider förut, så vi vet inte hur man ser könsskillnad. Vore kul att luska ut. Jag har läst beskrivningen om hur man ska se skillnad på dem. Men jag ser likt förbaskat ingen skillnad förutom att en del är större och en del är mindre förstås. Är de för små för att man ska kunna se det? Eller kan de vara så att alla 8 har samma kön? När blir de könsmogna förresten?

Mvh
/A
#2 - 30 juli 2003 16:17
Jag vet inte riktigt när dem blir könsmogna.
Men jag har hört att hannarna växer snabbare än honorna.
#3 - 30 juli 2003 16:25
En annan fråga - hur lång tid tar det innan de är fullvuxna? Jag tycker att de växer så långsamt...

/A
#4 - 30 juli 2003 16:43
mina har det tagit ca 12 månader att bli 4 cm.

/Sippe [:-27]
#5 - 30 juli 2003 16:55
Ursprungligen skickat av alie

En annan fråga - hur lång tid tar det innan de är fullvuxna? Jag tycker att de växer så långsamt...

/A

Ju större kar, bättre vatten och bättre föda desto snabbare växer dom. I 28 liter kommer dom inte växa snabbt.
#6 - 30 juli 2003 17:09
Nej, det är dessvärre tydligt det. Jag är glad att de kommer få större tank nu. Har inte kännts bra att ha dem i 28 liter faktiskt, trots att de är små. Men jag har liksom bara varit "mellanhand" i ca 2 månader. De kommer från en kompis och ska till en annan kompis.

Hoppas att de inte har tagit skada av att ha varit i 28 liter, utan börjar växa nu då...

/A

Annons