Segelfensmolly

#1 - 8 juni 2004 18:17
Hallå hallå!!!

Är det någon som lyckats föda upp segelfensmolly? Jag har klarat ca 20 st, de ska vara ganska svåra att föda upp ( har jag hört), vem vet?
Skriv gärna om era egna erfarenheter.....

Heeeeej!
#2 - 8 juni 2004 21:16
Segelfensmolly? Är det Black Molly?
#3 - 8 juni 2004 23:57
Poecilia velifera = Segelfensmolly
Poecilia sphenops = Black mollly

#4 - 9 juni 2004 14:47
Ursprungligen skickat av black_molly

Segelfensmolly? Är det Black Molly?

Nej, finare. hanarna har en stor fena på ryggen, som ett segel.
#5 - 9 juni 2004 16:03
ja har 2 vita som såldes under namnet silvermollys... dom leker typ jämt, men ja har itne sett nått som skulle kunna vara yngel än...
#6 - 9 juni 2004 20:05
Ursprungligen skickat av Black_666

ja har 2 vita som såldes under namnet silvermollys... dom leker typ jämt, men ja har itne sett nått som skulle kunna vara yngel än...

De silverfärgade är också fina, jag har en jättestor knallgul hona med röda ögon som sprutade ur sig ca 60 st. ynglen var rätt stora.
Min sambo matade ihjäl hälften ( tackar), men de andra växer så det knakar.
Lycka till med dina........!
#7 - 10 juni 2004 14:48
tack. jag kommer nog få yngel så fort jag flyttar tillbaka dem till det stora karet... de hade fenröta å svamp det första som hände när jag fick hem dem. är de vanligtvis så känsliga? ingen av de andra fiskarna fick varesig det ena eller det andra eftersom jag såg hur det såg ut bara ett par dagar efter hemkomsten och kunde flytta dem!
#8 - 10 juni 2004 21:34
Jag tror inte att de är så känsliga, men de vill ha salt i vattnet.
Jag köpte fem gula små honor till, en av honorna åt så hon nästan sprack.....hon dog. De är också duktiga på att hoppa ur yngelkassen hehe.'
#9 - 11 juni 2004 07:36
Segelfens molly är inte samma sak som Black- och Silver Molly. Som skrivet längre upp har Segelfens molly stora fenor på ryggen som ser upp - som ett segel! Jag har inga själv men på affär har jag sett yngel av segelfens molly's.

Annons