Semester matning

#1 - 10 maj 2010 17:20
I sommar när vi är iväg på semester i fem veckor så kommer svärmor att mata fiskarna 1 gång/veckan och vi kommer att komma hem 1gång/veckan med så det blir matning ca 2-3/vecka. Jag kommer att göra ett vattenbyte ca varje vecka.

Skall göra iordning potioner till svärmor så att hon bara kan pytsa i, skall jag blanda en kompott av hemmagjord räkmix och lite granulatfoder eller hur skall jag portionera maten?

Jag brukar ge fiskarna hemmagjord räkmix, artemia, granulatfoder, algvaffers och lite grönsaker såsom ärtor, majs, gurka mm.

Tänkte om man kunde blanda räkmix med någon ärta och frysa in som en iskub så att den tinar i karet?
#2 - 10 maj 2010 17:24
Jag har dessa fiskar:

105 liters: galaxy rasbora, ancistrusar, guppys, bågfenciklider, äppelsnäckor.
54 liters: guppys, Ap.Borelli, räkor, A.helena snäckor, ancistrus.
Räkvas: Räkor, äppelsnäckor.
#3 - 10 maj 2010 17:32
Jag tror inte du behöver vara så nervös. Jag har lämnat fisk tre veckor utan mat eller vattenbyte. Och jag är inte den ende som konstaterat att dödligheten faktiskt är mindre under den perioden än när man tar hand om dom...
;)
#4 - 10 maj 2010 17:39
erikthur skrev:
Jag tror inte du behöver vara så nervös. Jag har lämnat fisk tre veckor utan mat eller vattenbyte. Och jag är inte den ende som konstaterat att dödligheten faktiskt är mindre under den perioden än när man tar hand om dom...

;)

Ok, skall försöka att inte vara nervös, blir svårt men...[:o]
Men jag vill göra det lätt för svärmor så att hon inte matar för mycket.
Vad är bäst att ge dem: räkmixen eller granulatet?
#5 - 10 maj 2010 17:49
Vad har du i din räkmix, vanligt är ju att man har liteärtor där?

annars skräpar granulat ned mycket mindre och då kan du ju be henne mata med ett kryddmått eller liknande för att få lämplig nivå.
#6 - 10 maj 2010 17:52
jag vet inte vad det är riktigt i räkmixen då jag har fått den av en som kan sina saker, men jag vet att det är majs, ärtor, räkor mm mm i den.

Även malarna, räkorna och snäckorna älskar den så den hade varit bekväm att lägga i iskuber så behöver jag inte tänka på mat till dessa.
Bilagor:
#7 - 10 maj 2010 18:09
Pia! gör som du skrev, iskuber med räkmix. = IDIOTSÄKERT! :D

Det man tom kan göra är att skriva hur många iskuber per kar man ska slänga i, då ska lappen sitta på karet :D så gjorde jag när jag var borta i 5 dagar *skratt*
#8 - 10 maj 2010 18:13
Nubi skrev:
Pia! gör som du skrev, iskuber med räkmix. = IDIOTSÄKERT! :D

Det man tom kan göra är att skriva hur många iskuber per kar man ska slänga i, då ska lappen sitta på karet :D så gjorde jag när jag var borta i 5 dagar *skratt*

Idiotsäkert, det låter bra :d
#9 - 10 maj 2010 18:16
Det räcker med räkmixen, den innehåller allt vad fiskarna behöver under de veckorna:)...
#10 - 10 maj 2010 18:19
Bra, för det är en mat som alla fiskarna mm äter med glädje!

De får den redan var och varannan dag redan:)
#11 - 10 maj 2010 18:24
Skall jag mata med lika stor portion som de får nu eller skall jag öka lite på mängden?
#12 - 10 maj 2010 18:24
Du får ta en fiskmatlagningskurs kanske:p...
Mata du på med normal mängd.
#13 - 10 maj 2010 18:26
kanske det kanske...;):)
Bilagor:
#14 - 10 maj 2010 19:04
Varför inte bara potionera ut granulat och nån algtablett, du kan väl göra det så enkelt som möjligt för lilla svärmor;)
#15 - 10 maj 2010 19:05
Varför inte bara potionera ut granulat och nån algtablett, du kan väl göra det så enkelt som möjligt för lilla svärmor;) en mer invecklad meny kan de ju få av dig när du kommer hem igen:)
#16 - 10 maj 2010 19:13
Ja, till lilla svärmor kan jag ju göra detta, jag kan ju mata med räkmixen när vi är hemma en gång/vecka.

Vi får se hur det blir, tack för alla svar.
#17 - 19 maj 2010 05:16
Skall jag låta fiskarna gå på "diet" lite innan dvs mat varannan dag eller nåt?

Undrar detta för jag tror nog att fiskarna var rätt hungriga när jag var borta i torsdags till söndags i helgen [:o] för de hade ätit rätt mycket på en av "dill" växterna.
#18 - 19 maj 2010 07:24
Hej

Jag brukar mata som vanligt innan semestervikarien tar vid.
Man bör utgå från att den som vikarierar inte fattar någonting överhuvudtaget.
Jag ger numera instruktionen, lägg i mat, punkt. Upptäcker du något konstigt så ring mig innan du gör något.
Du anar inte vad din svärmor kan få för sig..... jag har varit med om det mesta. Vanligast är ¨dom såg så hungriga ut så jag la i två bitar istället för en¨, resultat en grön soppa som tog månader att få ordning på.

Jag brukar göra ordning små plastpåsar med det som ska matas i varje akvarium, en påse för varje dag och akvarium, många små påsar blir det.

Tyvärr finns ingen garanti för att svärmor klarar jobbet men försök vara bestämd och tydlig, det som du och jag tycker är självklart har hon antagligen ingen koll på.

Mvh UB
Bilagor:
#19 - 19 maj 2010 07:30
ubjs skrev:

Tyvärr finns ingen garanti för att svärmor klarar jobbet men försök vara bestämd och tydlig, det som du och jag tycker är självklart har hon antagligen ingen koll på.

Mvh UB

Min kära svärmor gör som jag säger, det vet jag :p ger jag henne bara instruktioner så fixar hon detta. :)
#20 - 19 maj 2010 07:31
Jag vet inte om någon skrivit det tidigare i tråden men ett rejält vattenbyte strax innan semestern är starkt rekommendera.
#21 - 19 maj 2010 07:35
jag byter ca 30 % varje vecka, räcker det?
#22 - 19 maj 2010 07:44
Jag tycker du ska göra precis som du brukar, möjligen kan du slamma av botten lite mer och djupare än vanligt.
Du kan också dra ned belysningstiden något, men eftersom du kommer hem 1 gång per vecka så är det inte nödvändigt.
Jag har låtit belysningen vara nedstängd helt under en sommar då jag inte hade möjlighet att se till akvariet på 5 veckor och var beroende av tonåringarnas tillsyn.
Funkade faktiskt rätt bra även om växterna gick ner sig en del men jag slapp algproblem.

Mvh UB
#23 - 19 maj 2010 12:40
erikthur skrev:
Jag vet inte om någon skrivit det tidigare i tråden men ett rejält vattenbyte strax innan semestern är starkt rekommendera.

Ett par veckor innan kanske, men inte ett par dagar innan man åker. Gör man ett större ingrepp, bör man vara hemma och se hur akvariet och dess invånare reagerar på det.

Olle
#24 - 19 maj 2010 13:51
Delade meningar...
#25 - 29 maj 2010 19:22
Skulle man tänka sig ett vattenbyte störa än det man brukar göra varje vecka?
Kanske dubbelt så stort starks före att semestern börjar?

Annons