Några fragment av vad jag brukar vilja visa släkt och vänner som kommer till Stockholm för första gången, i synnerhet om det inte skall kosta skjortan.
Om ni vill vara urtypen för turister en dag i Stockholm så kan jag rekommendera Skansenakvariet (Skansen på Djurgården, färja från Slussen mellan Söder och Gamla Stan). När ni ändå är på Skansen, så passa på att ta Vasamuséet och Gröna Lund på en gång, så har ni klarat av det.
Ute på Djurgården ligger dessutom Aquaria vattenmuseum, som lär vara sevärt. (Har inte varit där själv).
Fjärils och fågelhuset är ett annat "måste". Ligger ute i Hagaparken, (norr om stan) och de har damm med fisk också.
Om man är i stan och mest bara vill koppla av så tycker jag att man gott kan flanera runt bland stadens parker (Rålambshovsparken, Gärdet, Djurgården, Vitabergsparken, Tanto, Berzelli, Kungsträdgården, Observatorielunden) och alla dess kajer med många gamla båtar för att se stan. Kanske en tur ut i skärgården med Waxholmsbåt, (resan kostar en slant, men har man matsäck med sig är det klart mycket billigare än att gå på McDonalds), se på en föreställning med Parkteatern (gratis utomhusteater) eller varför inte bara gå runt och se folklivet.
Inne i stan skall man inte ha bilen med sig, kostar skjortan att parkera överallt, det är besvärligt att hitta parkeringsplatser, och man måste alltid återvända till samma ställe. Med tunnelbana och bussar tar man sig fram mycket effektivare.
Fler akvarieaffärer att besöka: Tyresö Centrum har en bra butik om man hamnar där ute. Åk gärna vidare mot Gamla Tyresö och se på Slottet med tillhörande park. Mycket vacket och rofyllt. Globefish vid Globen har ett gott rykte, och beroende på vart på Söder ni bor, så är det nästan promenadavstånd. Men det finns många akvariebutiker i Stockholm, bara att titta på Gula Sidorna och gå runt.
Lycka till!
Swetrot