Semesterboende - kan vi hjälpa varandra?

#1 - 10 juni 2003 11:16
Hallojs! Jag fick en liten tanke - kan inte vi akvarienördar hjälpa varandra med semesterplanerna. Man kanske kan erbjuda en plätt gräsmatta för ett tält, en husvagnsparkering eller varför inte en guidad tur på hemorten.
Vi ska till Stockholm, i början eller mitten av juli, med tält i bagaget. Har någon en mysig och bra camping att rekommendera, eller kanske en gräsplätt i omgivningarna där man kunde slå upp tältet???

Vi för vår del bor i Östersund om någon har vägarna förbi i sommar.

Hoppas inte du har något emot att jag startar den här tåten Kjell, isåfall får du ta bort den.
#2 - 11 juni 2003 06:55
Boendet har löst sig för oss i Stockholm, blir en 3:a på söder i stället för tält.
Någon som har några tips på "måste besökas" akvarieaffärer i city i stället, skulle vara kul att hinna sticka in näsan i några...
Hmmm... undrar om det finns akvarier typ kylväska och pumpar att koppla på cig uttaget...
#3 - 11 juni 2003 07:19
akvarieleasing i sundbyberg starrbäcksgatan 3

och akvarielagret (sveriges största) i bromma lövåsvägen 40
#4 - 11 juni 2003 09:41
när du ändå är på starrbäcksgatan får du komma upp och dricka kaffe hos mig.. Bor där =)
Nina
#5 - 11 juni 2003 11:16
Man tackar och bugar för tips och kaffe erbjudande... men Nina, att bjuda oss på kaffe innebär 6 pers varav 4 ungar på 11,12,12 och 14 år... är du beredd på det??? Isåfall vet man aldrig... ska skriva in kaffe hos Nina i evenemangsförslagen...
#6 - 11 juni 2003 21:35
Några fragment av vad jag brukar vilja visa släkt och vänner som kommer till Stockholm för första gången, i synnerhet om det inte skall kosta skjortan.

Om ni vill vara urtypen för turister en dag i Stockholm så kan jag rekommendera Skansenakvariet (Skansen på Djurgården, färja från Slussen mellan Söder och Gamla Stan). När ni ändå är på Skansen, så passa på att ta Vasamuséet och Gröna Lund på en gång, så har ni klarat av det.

Ute på Djurgården ligger dessutom Aquaria vattenmuseum, som lär vara sevärt. (Har inte varit där själv).

Fjärils och fågelhuset är ett annat "måste". Ligger ute i Hagaparken, (norr om stan) och de har damm med fisk också.

Om man är i stan och mest bara vill koppla av så tycker jag att man gott kan flanera runt bland stadens parker (Rålambshovsparken, Gärdet, Djurgården, Vitabergsparken, Tanto, Berzelli, Kungsträdgården, Observatorielunden) och alla dess kajer med många gamla båtar för att se stan. Kanske en tur ut i skärgården med Waxholmsbåt, (resan kostar en slant, men har man matsäck med sig är det klart mycket billigare än att gå på McDonalds), se på en föreställning med Parkteatern (gratis utomhusteater) eller varför inte bara gå runt och se folklivet.

Inne i stan skall man inte ha bilen med sig, kostar skjortan att parkera överallt, det är besvärligt att hitta parkeringsplatser, och man måste alltid återvända till samma ställe. Med tunnelbana och bussar tar man sig fram mycket effektivare.

Fler akvarieaffärer att besöka: Tyresö Centrum har en bra butik om man hamnar där ute. Åk gärna vidare mot Gamla Tyresö och se på Slottet med tillhörande park. Mycket vacket och rofyllt. Globefish vid Globen har ett gott rykte, och beroende på vart på Söder ni bor, så är det nästan promenadavstånd. Men det finns många akvariebutiker i Stockholm, bara att titta på Gula Sidorna och gå runt.

Lycka till!

Swetrot

#7 - 11 juni 2003 22:04
Globe fish kanske har ett gott rykte men jag skulle inte rekomendera ngn att köpa fisk hos dem. När jag var där såg jag ett akvarium på 200 liter med 5 oscars, två andra jätteciklider och tre red-tail malar.

Och de golden/rödzebra jag räddade därifrån var inte i speciellt bra tillstånd. en av goldena dog tyvärr av stree (resan mella v-ås poch sthlm) men de andra har återhämtat sig bra.
#8 - 11 juni 2003 22:14
Ute på Djurgården ligger dessutom Aquaria vattenmuseum, som lär vara sevärt. (Har inte varit där själv).

Jo, som akvarister måste ni ju besöka Aquaria på Djurgården. Där finns det en konstgjord regnskog där ni kan klappa ett gäng enorma redtail catfish på huvudet (och definitivt skriva under på att de inte hör hemma i akvarium), vingla på en hängbro över ett stim pirayor, bli biten av hoppande arowanor om ni har otur och klappa stingrockor. Eller bli spottad på av sprutfiskar, blängd på av slamkrypare eller bara njuta av de stora vackra hajarna :-) Det finns också en enorm damm proppfull med scalarer och andra sydamerikanska ciklider.

Men akta er för kackerlackorna (ej en del av uställningen) ;-)
#9 - 12 juni 2003 20:36
Tack för tipsen! Vi har bestämt oss för att köpa tre dagars stockholmskort som gör att man flänger runt kommunalt gratis. Aquaria är helt klart ett måste, även skansenakvariet. Grönan ska vi göra en dag "utanför" kortet, har lovat ungarna åkband, så de blir nog där en hel dag... Sedan fanns det 70 olika museer och annat som man kommer in gratis på... så gissa om vi ska göra allt vi orkar...
Tur att vi får två veckor i stugan sedan, för att vila upp oss... Stugan ligger förresten vid östkusten, ca 6 mil nedanför Sundsvall, om någon har vägarna förbi...
#10 - 16 juni 2003 07:10
Har ni vägarna förbi Uppsala får ni gärna stanna till hos mig (ja, jag vet att ni är många [:)] ). Jag bjuder på fika samt en titt på mina Fyrögonfiskar + deras yngel.

Min favoritakvarieaffär är Akvarielagret på Lövåsvägen i Bromma http://www.akvarielagret.se/

Välkomna //Annika
#11 - 16 juni 2003 17:37
Härligt Annika, precis lagom för en fika där på vägen ner, mail är på väg!!!
#12 - 16 juni 2003 21:10
måste säga att akvarielagret är att rekomendera. dom har byggt om en hel del och har mkt fint utbud och en hel del fina akvarium uppsatta. Däremot globefish imponerade inte mig alls. tyckte det var rätt trist affär. akvarium med "bara" fisk, inget grus, inga växter. Tyckte lite synd om fiskarna när jag var där.
#13 - 17 juni 2003 16:36
Okidok Crielson, Globefish verkar inte vara nåt för mig. Ska ju bara titta och njuta, eftersom jag inte åker direkt hem och då blir det inte läge att köpa en massa fisk. Funderar i och för sig på att ta med ett 40 l kar till stugan så jag kan handla någon fisk sista dagen i Stockholm.... det innebär ju också att jag inte behöver få abstinensbesvär under de två veckorna vi kommer att vara i stugan.... semesterakvarium ...
#14 - 17 juni 2003 17:26
I all välmening:kanske ska ni tänka på att alla personer inte är dom utger sig för att vara,kontrollera noggrant och var inte för naiva.
#15 - 17 juni 2003 17:33
Jodå Casper, jag ska vara försiktig!!! Tack för omtanken!!!
#16 - 17 juni 2003 18:08
Jag kom hem från sthlm för en vecka sedan (har hela min släkt däruppe)
Vi var i sex stycken olika akvarieaffärer och var imponerade av dem alla för de var så rena och fräscha , stort utbud av både fiskar och växter och tillbehör. Lite dyrare än här hemma dock (malmö)
Vi var på Akvarielagret, Akvarieleasing, två Arkenbutiker (globen och skärholmen) Globefish, och djurmagasinet inne på coopforum i antingen Märsta, Upplandsväsby eller Rotebro, (vi är lite vilse när det gäller norra sthlm.)
#17 - 17 juli 2003 19:01
Ska upp till Göteborg med sambo'n i mitten av Augusti. Är det någon som har tips på boende och aktiviteter(förutom Liseberg och universeum). Letar efter lite billigare boende typ Bed&breakfast, pensionat eller vandrarem. Gärna inte fem mil utanför stadsgränsen:)
#18 - 17 juli 2003 19:44
mrsonk: testa göteborgs turistbyrå. Genom dom kan man hyra rum billigt via privatpersoner, oftast centralt (beroende på hur tidigt man är ute med att boka rum). Jag och min sambo har gjort det en gång och vi fick ett mysigt rum i ett fint hus i örgryte. Detta är något som jag varmt kan rekommendera.

mvh mats
#19 - 17 juli 2003 19:48
Har spanat in F1 i Västra Frölunda 270:-/natten. Hittar nog inget billigare. Några tips på aktiviteter?
#20 - 17 juli 2003 19:53
mrsonk: jag såg att du bor i helsingborg så när du är i göteborg så kan du ju passa på att titta på <u>riktig</u> fotboll typ öis, ifk eller varför inte gais [:)] !
#21 - 17 juli 2003 19:54
Ja vad ska jag säga, svårt att hitta mot argument.
#22 - 17 juli 2003 19:59
jag vet inte om göteborgskalaset pågår då eller om det har slutat annars är ju det trevligt, eller varför inte en liten tur med paddan. Sedan finns ju ostindiefararen som man kan titta på ( vet ej om man får gå ombord längre) och när man ändå är där ute vid eriksberg kan man passa på att hoppa bungyjump.

ps. ska inte prata så mycket fotboll, man är ju elfsborgare! ds.
#23 - 17 juli 2003 19:59
måste få rekomendera zooropa som ligger i upplands-bro komun (Kungsängen) i coop forum. Bra butik som har allt från STORA rockor, diskus, arowanor och mycket mer. Tyvär så är inte butiken nått för dem som gillar malawi eller tangayika eftersom att han som äger butiken inte gillar den sortens fisk...

mvh/Glenn
#24 - 17 juli 2003 20:02
Tror nog inte jag hinner med några affärs besök(Tror inte sambon är så pigg på det heller). Ska på Universeum och Lisseberg på Lördagen så på Söndagen är det jag vill hitta på någonting.
#25 - 17 juli 2003 20:18
Det finns ett vandrarhem precis utanför min lägenhet, hittade lite priser, 380 kr för ett 2 bädds rum... har ni bil så kan ni få parkeringsplats med billigt =)
vet inte om priserna stämmer, men ring & kolla...
så får väl jag bjuda på kaffe nån dag med =)

& sjöfartsmuseet ligger precis här jämte med.. me lite akvarium & så.

http://www.mastenvandrarhem.com/
#26 - 17 juli 2003 20:24
Det verkar inte dumt det, mer centralt också. Fattar aldrig priser på hotell rum. Är priset per person eller per rum? En kopp kaffe ska man väl kunna planera in:)
#27 - 17 juli 2003 20:27
Ursprungligen skickat av mrsonk

Har spanat in F1 i Västra Frölunda 270:-/natten. Hittar nog inget billigare. Några tips på aktiviteter?

Nemen tjenare! det är ju där jag bor, nästan. Jag tror att det är det som ligger brevid SIBA. Varför inte hälsa på?

Glenn: Ligger den affären långt ifrån göteborg? Hemsida?
#28 - 17 juli 2003 20:29
Får se var boendet blir. Ska vi bara stanna över hlgen blir det lite pressat schema så jag får se hur mycket man hinner med.
#29 - 17 juli 2003 20:55
En länk om Göteborgskalaset:

http://www.goteborg.com/kalaset/index.asp

Skall försöka komma på något käckt söndagstidsfördriv......vilken helg handlar det om?
#30 - 17 juli 2003 21:01
En länk till ALLT om Göteborg för turister:

http://www.goteborg.com/
#31 - 17 juli 2003 21:14
ATRIX: ja den ligger i sthlm om jag råkade glömma att nämna det...och va jag vet så har dem ingen hemsida men ja kan kolla med dem nån dag försäkerhets skull annars så kan jag KANSKE ta lite bilder i butiken och lägga in på min zoonen...

mvh/Glenn
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 18 juli 2003 07:30
Två billiga hotell som bägge har familjerum och ligger mitt i centrum är "Barken Viking" (Gullbergskajen; 031/635800; barken.viking@liseberg.se; www.liseberg.se) och Accor/Ibis hotel (Gullbergs Strandgata/Gullbergskajen 217; 031/802560; www.ibishotel.com).
Bägge är lite spartanska men helt OK och det trevliga med dom förutom priset är att de bägge ligger på fartyg. Viking har också kombinationserbjudande ihop med inträde till Liseberg, en liten nackdel med Viking är att det ibland är nöjesuppträdande på båten och detta kan dra ut till sent på natten (nackdel om man vill sova).
Annars finns det ju hotell som F1 och olika vandrarhem som det här i Partille - inte direkt i centrum, men ändå inte allt för långt bort.
Under alla omständigheter boka i tid - skall du hit under Göteborgskalaset är det nog redan för sent att hitta något någorlunda centralt.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#33 - 18 juli 2003 09:25
Det handlar om den 9-10/8. Vet inte om det blir två dagar, kan bli någon dag till. När är Göteborgskalaset?
#34 - 18 juli 2003 09:27
Oke, såg att kalaset är samma helg. Kanske dags att boka boende nu då:)
#35 - 18 juli 2003 11:26
Mrsonk: Då är jag itne hemma.

Glenn: Gärna det.

Annons