Planerar inköp av rötter, växter och fiskar av ett värde på 1300 kronor. (mycket för en yngling som mig...).
Planen är följande: Rötter längs hela bak och kortsidorna av 200 burken, alla rötter skall vara höga, greniga och skapa många grottor och håligheter för mina fiskar att gömma sig i. Alla rötter skall täckas med javaormbunkar och kolplantor, kanske en eller annan anubias, Funderat på olika mossor, men kommit fram till att mina fiskar hade kunnat röja runt och riva loss alla mossor utom möjligtvis javamossa, men denna är så svår att hålla snygg och få att lägga sig i en fin matta, så jag struntar i den. Hygrophila Siamensis skall placeras i klungor bland rötterna, i eventuella mellanrum mellan dessa rötter, och kanske i något hörn. Två nya lysrör plus reflektorer skall inhandlas, en simpel CO2 anläggning skall också inhandlas. Mitt mål är att lyckas med någonting jag aldrig riktigt försökt mig på förut, nämligen att få både fiskar och växter att trivas på en gång. Jag har bara lyckats med en i taget förut.
Fiskarna som skall inhandlas är: Fyra till synes oidentifierbara rovmalar (ser ut som vanlig kattmal, fast blir inte så stor, vilket jag kan försäkra mig om genom att observera en av exemplaren som med största sannolikhet är romstinnt. Fiskar som blir en halv meter eller mera är inte könsmogna vid 8 cm.) Skall också köpa ett par regnbågsciklider samt ett par av någon annan mindre sydamerikanare (tips är välkommna...)
Målet är: Alla dessa rötter skall tillsammans med torvfiltrering göra vattnet sådär underbart snyggt tefärgat, och detta i kombination med mycket växter kommer att bli skitsnyggt och lite regnskogsaktigt. Alla rötter kommer till slut (om jag har tur och växterna växer som de skall) täcka rötterna helt, och då får jag en snygg grön utsida, och ett gömt grottsystem av rötter där fiskarna kan känna sig trygga och eventuellt yngla av sig och må bra. Mitt ultimata mål är att på grund av den täta växtligheten och alla gömställen bara se fiskarna när det är matdags :)
Tips till maffiga och snygga solitärväxter är uppskattade. Har tänkt mig någonting buskigt och stort.
Också behövs lite tips på ultimata förhållanden för att få Javaormbunkar att växa... Om någon vet är svar väl behövda...