Jag har en snäcka (en landsnäcka) och enligt skötselråd på dessa så ska dom inte ha spenat, (nånting i spenat som inte är bra för skalet)
nu är det ju skillnad på land och vattensnäckor, men jag tycker dom är tillräckligt lika i skalen för att inte mata spenat.
Jag matar med broccoli, en riktigt bra snäckfoder som verkar tillgodose det mesta en snäcka behöver.
Vad gäller kalket så räcker det INTE med att vattnet är kalkrikt, utan dom måste ÄTA kalk för att kunna bygga sitt skal med det.
Jag brukar ta en bit sepiaskal och trycka ner i fodret, så att när snäckorna äter så ganger dom lite på sepian.
har också tagit kokt äggskal (tagit bort ägghinnan som finns i) och mortlat sönder till grovt pulver, och rullar matbiten i detta.
Sen kan man också köpa "kalkstenar" som man har till sköldpaddor. påminner lite om weekendfoder, detta ska också ligga brevid maten och sedan avlägsnas efter nån timme för att inte utsöndra en massa kalk i vattnet (som höjer Ph:t)
broccoli är det bästa fodret jag prövat.
Man koka den (då sjunker den = praktiskt, men vissa nyttiga vitaminer kan bli färre av kokningen)
Eller lägga i den rå, men då kan den flyta, enkelt löst med en rotfri sked som tyngd.
folk frågar alltid varför jag har skedar i mina akvarium :p
Vadå det finns ju GAFFELstjärt och KNIVfisk... borde ju finnas SKEDräka då eller?