Seras Nitrivec+nitritproblem

#1 - 26 februari 2004 06:46
I onsdags fick jag en nitrit topp du jag var korkad nog att byta 50% vatten och samtidigt slamsög botten och böt filtermatrial på mitt 5 veckor gamla kar.

Enligt beskrivningen står det att man ska fylla 50 ml per 100 l vatten så det gjorde jag igår. Sen ska man hälla 10 ml per 100 l vatten varje dag oavsett om man nitriten är borta efter en dag.

Men igår kväll så tänkte jag till igen efter jag hällt i nitivecen. Ska man inte byta vatten varje dag också? Har kollat på seras hemsida och det står inte.

Min ide är nu då att byta 30% vatten varje dag samt att hälla i den rekomenderade dosen av hela karets literantal.

Tänker jag fel? Någon som har erfarenhet av detta? Har aldrig haft problem med detta förrut på mina gamla kar.

(Har förut haft ganska grovt grus i karen men har i detta kar haft blästersand och tänkte inte på att jag borde haft slamsugen längre ifrån botten...=klant!)
#2 - 26 februari 2004 07:12
Det går säkert bra med förslag även om det är ett annat märke.
#3 - 26 februari 2004 09:12
Använd nitrivec enligt anvisningen ca 3 tim efter du fyllt på nitrivec kan du testa vattnet för att se nitriten, om du matat rätt, inte för många fiskar och har en tillräckligt stor filter volym, då ska inte bli någon nitrit.
Att byta vatten som inte innehåller nitrit/nitrat i ett nystartat akvarium är onödigt.
Man ska inte bara se till nitritvärdet även ammonium bör man kolla om man har ett vatten med pH över 7-7,5.
Har man för mycket fisk kan ett vattenbyte på ca 10% eller mer varje dag vara att föredra, men det förutsätter att det finns för höga värden av ammonium/nitrit i vattnet, är värdet över 0,3 då är ett lite större byte att föredra och mer nitrivec.
Tänk på att det kan komma en nitrit topp när du tror att vattnet är i balans och du sätter i fler fiskar och matar mer.
Att ta bort fasta föroreningar är bra för då löses den inte upp och då behöver inte bakterierna bryta ner den till nitrit.
#4 - 26 februari 2004 12:34
Jag tesxtade vattnet i går kväll efter kuren och då var det lika mycket nitrit. Testa i morse och då var det fortfarande lika mycket. Anser att jag inte matat för mycket. Har enligt 1 cm regeln inte för många fiskar. Filtret vågar jag inte svara på. Den stora pumpen/filtret är på 1375 l/h och jag har fyllt den med torvgranulat. Denna är gammal så det är möjligt att filtret är för litet. Har en liten eihem som har varit i en 110 l kar. Denna är oxå äldre.

Vad ska jag göra nu?
#5 - 26 februari 2004 12:40
Torvgranulat är inget bra filtermaterial för bakterier. Jag skulle ha lyft över torven i nylonstrumpor som man kan gömma i karet och fyllt pumpen med riktigt filtermaterial... Sedan skulle jag byta vatten så länge nitriten inte förändras... och tillsätta Nitrivec enligt anvisningar... Fungerar ditt andra kar bra??? Isåfall kan du tvätta ur den pumpens filtermaterial i ditt trasselkar... det blir inte vackert men det går bort efter några timmar, och du har fått över många pigga och duktiga bakterier till ditt filter...
#6 - 26 februari 2004 12:47
Ursprungligen skickat av Nanc

Torvgranulat är inget bra filtermaterial för bakterier. Jag skulle ha lyft över torven i nylonstrumpor som man kan gömma i karet och fyllt pumpen med riktigt filtermaterial... Sedan skulle jag byta vatten så länge nitriten inte förändras... och tillsätta Nitrivec enligt anvisningar... Fungerar ditt andra kar bra??? Isåfall kan du tvätta ur den pumpens filtermaterial i ditt trasselkar... det blir inte vackert men det går bort efter några timmar, och du har fått över många pigga och duktiga bakterier till ditt filter...

Äntligen är du här!!!!! Kunde inte med att skriva Nanc! på frågan!

Smart att flytta över strumpan från filtret till karet och gömma den. Kanske kan lägga den bakom pumpen så går ju lite igenom där med.

Det andra 240 l karet är perfekt! Men det är nytt det med och det är ett sånt där filter som är inbyggt i filtret. Juwel 240 paket. Vågar inte ta ut det för då blir min dotter hysterisk. =)

Min ide att nu då att byta 30% vatten varje dag samt att hälla i den rekomenderade dosen av hela karets literantal. Är den fel tror du?
#7 - 26 februari 2004 12:48
Dom gamla filtrena har jag kvar och det är sånt där skumgummiaktigt.
#8 - 26 februari 2004 14:03
Vilken tur att du inte skrev Nancy på inlägget... det blir såååå pinsamt :-) Jag är en riktig sömntuta vet du, så att få svar av mig före mittidan är närapå omöjligt :-)
Kör så här då... vattenbyten, torv ur, filterskumgummi i (häll gärna på lite av nitrivecdosen direkt på patronerna). Den lilla pumpen kan du köra i ditt bra akvarium ett dygn,,, då drar den till sig bakterier därifrån... sedan över till ditt krångelkar.

Något som du också kan göra är att flytta över några fiskar till ditt andra kar, ju färre fiskar desto lättare att få till värdena. Sedan flyttar du tillbaka fiskarna en per dygn, tills allt är som det ska. Funderar du sedan på nya fiskar så vänta med det i en månad eller så... det samma gäller alla vattenexperiment... dina fiskar behöver hämta sig nu!!!

Om du har Corydoras så kan ett tips vara att flytta över dem till det andra karet... då kan du ha 0,5 dl/100 l salt i ditt krångelkar... Detta stärker slemskiktet hos dina fiskar, slemskiktet brukar inte må så bra av nitrit!!!
#9 - 26 februari 2004 15:39
Har byt 30% vatten. Tog 50 ml/ 100 l. (låtsades att detta var första dagen. Tog ut torven och satte i skummgummi som var indränkta i nitrivec. Torven har jag ej satt i igen. Co2 slangen är såpass bra sattfast i karet så den går inte att få ut så lätt så jag har tagit ut den från utsuget så det blir inte någon direkt spridning av det då bubblorna är stora och åker upp direkt till vattenytan.

Har ca 150 cm fisk i karet =)De flesta ungfiskar. Min dotter vill inte ha i dom i sitt kar för hon tycker de ser sjuka ut då vissa är lite påverkade av nitritet. (vissa flåsar ibland)Hade inte tänkt att skaffa fler fiskar mer än några algätare och botior och malar men de kan vänta en månad eller två.

Det gick åt rätt mycket nitrivec så jag fick åka till en annat Zoo och handla men hón hade väldigt lite hemma förutom en 5 l!!! dunk med nitrivec som gick ut förra månaden som jag fick för 120!!!! kronor. Lite tur får man ha ibland! =)

Kommer nu att byta 30% varje dag och slänga i 20 ml/100 l vatten varje gång. Låter det vettigt?

Min nitrit hade ju inte sänkt sig sen igår... Hur lång tid kan det ta innan det sänker sig?

#10 - 26 februari 2004 17:38
Låter som en bra lösning... skulle vara salt också... om fiskarna börjar verka tussiga!
Jag tror nog att du borde fått ner nitrithalten till i morgon... skriv och berätta!!!!
#11 - 26 februari 2004 17:42
Jag lovar att skriva i denna länk i morgonbitti och berätta.

Får köpa salt i morgon, har bara salt med jod i hemma.

Tack Nanc! Du är toppen!
#12 - 26 februari 2004 18:16
Har man nitrit över 3 mg l då är risken att vissa fiskar dör eller får sådana skador så att de inte repar sig utan det blir sjukdomar som följd.
Nitriten är lätt åtgärdad genom att byta vatten till nitriten är nära 0.
Ett sådant vatten byte kan lämpligen göras på så sätt att man byter tex 20 % vatten varannan timme för att inte pH ska skjuta i höjden för fort om man har ett pH som är lågt, ett sådant vatten byte kan jämställas med en inkoppning av fisk.
När nitriten har sjunkit tillför man dubbel dos nitrivec.

Jag förstår inte att så många får nitrit i vattnet, har ni fel på testerna, och varför är ni så rädda för att byta vatten och göra en omstart av akvariet, för då riskerar inte fiskarna att dö av nitrit.

Höga halter av nitrit kan orsaka skador som blir bestående på fiskens gälar, immunförsvaret kan försvagas och olika följdskador kan uppstå.
#13 - 26 februari 2004 18:32
Tack kramfors för din åsikt!

Min topp var på 1,6 mg/l Och den är inte då skyhög men såpass fort att man måste åtgärda det. Har haft kar sen barnsben och aldrig använt nitrovec men jag har aldrig heller haft så hög nitrit heller utan knappt 0,3 mg/l när jag haft en topp på nystartade kar. Då har jag bara gjort dagliga vattenbyten och det har gått väck. Min skräck när jag såg att den rusat iväg pga min klantighet som du ser på mitt första inlägg gjorde att jag satte in alla möjliga åtgärder. Allt för att snabbt rätta till det för fiskarnas skull. Att byta vatten varannan timma är en omöjlighet för mig, då jag inte är hemma dagtid.

Det är mycket möjligt att du inte förstår varför folk får nitrit men det kan säkert någon bättre än jag förklara. Jag kan bara förklara mitt fall. Men du kanske kan starta en ny tråd om det om du har den frågan.
#14 - 26 februari 2004 20:38
Kramfors! Hon har ju i princip gjort som du sagt... nystart och nitrivec! Eftersom hon rengjorde allt i karet och började köra nitrivec så måste det väl vara det samma i princip??? Hururvida du och jag är överens om hur rätt det var behöver vi ju knappast diskutera här :-)

Jag kommer in här i morgonmittidan och kollar hur det går för dig Marie!!!
#15 - 27 februari 2004 06:40
Fortfarande samma no2 1.6... Rusar till skolan nu!

Ha en bra dag!
#16 - 27 februari 2004 10:26
Nu är det ju helg och du blir väl förhoppningsvis hemma hos dina fiskar lite längre stund. Testa att göra som Kramfors sa... byt 20% varannan timme eller så... tills du har nitritfritt... Det verkar konstigt att det inte börjar gå ner tycker jag...
En sak till kan du göra...som jag helt missat att skriva, sluta mata helt... fiskarna klarar sig länge utan käk... ge dem pyttelite varannan dag om det känns bättre.
#17 - 27 februari 2004 14:09
Jag har stoppat i en sån där 14dagarssten? (fodersten)?
Den räcker i 2 vecka till 10 fiskar. Jag har ca 35. Går det bra?

Ska göra 3 vattenbyte á 20% i kväll. I morgon Blir det ca 4 sådana byten då jag ej hinner mer.
#18 - 27 februari 2004 14:18
Jag skulle aldrig stoppa i en sån grunka i karet nu... Man vet aldrig vad de kan innehålla och hur mycket den ger ifrån sig som bakterierna behöver jobba med.
Ta upp stenen och mata inte på hela helgen... på måndag kan de få lite yttepytte med käk... sedan får du ge dem mindre mat under en längre tid... det är mitt råd i alla fall.
#19 - 27 februari 2004 14:42
Då var den väck som ditt råd lydde. Blev visst nästan 30% jag tog bort. Måste man ha beredningsmedel varje gång nu? eller räcker det med kvällens sista byte? Det går åt en hel del.... I och med att nitriten inte visat någon nergång... ska jag lägga fulldos 50 ml som första dagen eller ska jag göra som det står 10 ml?
#20 - 27 februari 2004 15:06
På nitrivec bruksanvisning står vid förgiftning tillsätt 50 ml per 100 liter.
Nitrivec finns i 5 liters dunkar att köpa.
100 ml nitrivec innehåller 16 miliarder nitrosomas/nitrobakter bakterier.
Det måste vara något annat fel när du inte får ned nitriten, har du någon död fisk eller en mängd mat i akvariet.
Det är möjligt att det är foderstenen som stökar till det.
Tappa upp en dl akvarie vatten och testa det, fyll på med en dl kranvatten och testa, då ska nitriten sjunka, fyll på med 2 dl kranvatten, då är det väl f*n om den inte nitriten går ned.
#21 - 27 februari 2004 15:09
Kan det vara fel på testet? (eller testaren, men det törs jag inte säga [;)])

/heeke
#22 - 27 februari 2004 15:16
Har ingen död fisk vad jag hitta när jag städa karet häromdagen Bottensög karet då..

Har en köpt en dunk. Ska jag hälla i 50 ml/ 100 l varje vattenbyte så länge det ligger på 1.6? eller ska jag ha mindre? Så här står det på dunken:

Vid förgiftningssymtom tillsätt genast 50 ml sera aqatan och 50 ml nitrivec per 100 l vatten.

Under 10 dagar skall 10 ml nitrivec per 100 l vatten tillsättas även om ingen nitrit mäts längre vid sjunde dagen.

Foderstenen är borta.

Ska kolla det lilla testet du rekomenderade mig nu.
#23 - 27 februari 2004 15:18
Ursprungligen skickat av heeke

Kan det vara fel på testet? (eller testaren, men det törs jag inte säga [;)])

/heeke

Jo visst kan det vara fel på tester.

Men jag är tveksam om det då jag har fler kar och det visar annat där. Visar heller inget på vattnet från kranen.
#24 - 27 februari 2004 15:25
1 dl akvarievatten + 1 dl kranvatten = 1,6 nästan
+ 2 dl kranvatten = 0,3

Så det funkade.
#25 - 27 februari 2004 15:49
Bra, då vet du hur mycket vatten du behöver byta.
#26 - 27 februari 2004 15:58
Har precis bytt 30% och lagt i Ca 100 ml nitrivec. Menar du att jag ska byta hela 75%!!!

Eller menar du att det nog ska räcka att byta det 30% ca 3-4 gånger.
#27 - 27 februari 2004 16:11
Bättre att byta mindre och fler gånger.
#28 - 27 februari 2004 16:13
Ska jag körA DEN STORA DOSEN TILLS DET INTE VISAR NÅT? bEHÖVER JAG VATTENBEREDNINGSMEDEL I VARJE GÅNG?
#29 - 27 februari 2004 16:14
Shit jag kom visst på caps Lock knappen =)
#30 - 27 februari 2004 16:25
Nej byt vatten, men du behöver inte använda nitrivec mellan varje vatten byte, när nitriten är nere på 0,3 då kan du ha i 50 ml 100 l vatten.
Jag har testat nitrivec på vatten som hade hög nitrit och det tog ca 3 timmar så hade nitriten sänkts till ofarlig nivå.
När du fått ordning på ditt vatten då kan du under den närmaste tiden vid vatten byte ta en del av vattnet i ditt andra akvarie, och använda nitrivec som vanligt, men med dubbel dos om nitriten stiger.
#31 - 27 februari 2004 16:38
Jag säger bara en sak Marie... jag är inte avundsjuk!!! Stackars dig, vilket helgnöje! Hoppas att du har slangar när du byter i alla fall..
Håller med Kramfors... byt varannan timme tills nu fått ner nitrithalten och tillsätt nitrivec sedan.

Och även om du får ner nitrihalten så ska du INTE mata innan måndag, helst ska du vänta längre...
#32 - 27 februari 2004 16:44
Då byter jag bara med vatten resten av kvällen!

Hinner 2 byten till i kväll. Ett kl 20 och nästa 23. Det tar mig ca 1 timma per vatten byte. Häller i nitivec efter sista vattenbytet. (50 ml * 100 * 350 l vatten i kar = ca 2 dl.

Jag avläser nitrithalten tidigast 3 timmar efter vattenbytet. Ska hämta min dotter i natt så då kan jag avläsa när jag kommer hem.

Tack Kramfors
#33 - 27 februari 2004 23:34
3 byten á 30, 50, 30% efteråt hällt i nitrivec.

resultat= 0,3 ml/l!!!! JIPPI!!!!

Har inte slang som räcker utan står där med en slangstump(grannens) och tar ut vattnet och tar slanghäverten med spann ovan vattennivån vilket går vääääldigt långsamt. Vill inte ha temp och ph chock. Dom är chockade som det är. Vilket fredagsnöje =)

I morgon ska jag byta lite till tills jag fått ner det till nästan noll sen får nitrivecen göra resten av jobbet. Beräknar 3 vattenbyten till.
#34 - 28 februari 2004 00:23
Grattis!!! Håller alla tummar som går för att det håller sig där nu!!!
#35 - 28 februari 2004 01:53
Tack för det Super duper Nanc! Avlägger en rapport i morgon efter provtagningen.
#36 - 28 februari 2004 09:32
Morgonens mätning av no2.
Resultat = Mindre än 0,3!!!

Det är det lägsta på jbl no2 test. Rutan är citrongul så är även min test. Min dotter har en svag svag gul nyans som kan betecknas som knappt spårbart. Helt genomskinlig går inte att få.

Men jag kommer att fortsätta att byta vatten idag med trots att jag ligger under 0.3. Gör mina tilltänkta 3 vattenbyten á 30%.
#37 - 28 februari 2004 10:28
Härligt!!!! Känns nästan som julafton va???

Tänk nu bara på att hålla balansen också!!! .... ehhh .... i karet alltså.... hmmm.... den biologiska balansen alltså .....
#38 - 28 februari 2004 10:36
Bättre än så tom!

Hålla balansen? [:-36] [:-37] [:-160] [:-76] [:-11] Öhhh!

Lämnar en rapport i kväll i denna tråd om hur halten ser ut då.
#39 - 29 februari 2004 11:57
Går kväll var nitriten under 0,3 vilket är det lägsta. I morse var det fortfarande under 0,3. Enligt testet är citrongult under 0,3 ml/ l men mitt var blaskgult. Testa kranvattnet och det var samma färg. Faran är över men jag får testa ofta ändå så jag inte får tillbaks det igen.

Tack alla som hjälpt mig med denna nya erfarenhet av att få en nitrittopp för första gången i mitt liv.
#40 - 1 mars 2004 07:23
Söndag kväll och måndag morgon:

Proverna visar fortfarande under 0,3 ml/l. Det är fortfarande blaskljus gult. Faran är nog över men jag testar morgon och kväll ändå.

Kram På er!
#41 - 8 mars 2004 10:05
I fredags var no2 blaskgult alltså under 0,3 ml/mg. Idag är det 1,6 igen. Känner mig helt förtvivlad. Är det 30% vattenbyten med 2-3 timmars mellanrum som gäller igen? Trodde jag hade fått balans i karet äntligen. Fy det känns så jobbigt. Har inte gjort några förändringar nu men ändå har jag fått en mindre topp igen. *snyft*
#42 - 8 mars 2004 10:26
Hur har du det med matningen och slamsugningen av botten.
Hur stort är ditt filter.
Får dina fiskar foder med mycket protin.
#43 - 8 mars 2004 12:06
Ursprungligen skickat av Kramfors

Hur har du det med matningen och slamsugningen av botten.

Hur stort är ditt filter.

Får dina fiskar foder med mycket protin.

Matar varannan dag. De äter upp det på mindre än en minut. Dom får Tetra Rubin. Har inte slamsugit. Gjort ett vattenbyte i fredags ca 30%. Har haft jbl växtgödning. Pump med filter stora 375 l/h och den lilla är till ett 110 l kar, bägge pumparna har ett par år på nacken. Hur vet jag hur stort filtret är?

Vad ska jag göra!!!???
#44 - 8 mars 2004 13:59
Har nu bytt 60% av vattnet. Blev lite mycket men jag har lånat grannens slang så det gick väldigt fort att byta. Fortsätter byta drygt 30% var tredje timma.
#45 - 8 mars 2004 14:33
Det är inte rimligt att få nitrit som du får.
Du borde kolla med att mäta ammoniumet, det måste vara något annat som visar på nitrit i vattnet, tex sk*tig botten, död fisk, hög nitrat som går till baka till ammonium.
Jag minns inte om du skrivit vad du har för fiskar men i ett 375 liters så bör man nog ha minst 4 kvadrat (kubik dm ska det vara jag tänkte på 10 cm filtermatta) filter massa.
#46 - 8 mars 2004 14:43
Ursprungligen skickat av Kramfors

Det är inte rimligt att få nitrit som du får.

Du borde kolla med att mäta ammoniumet, det måste vara något annat som visar på nitrit i vattnet, tex sk*tig botten, död fisk, hög nitrat som går till baka till ammonium.

Jag minns inte om du skrivit vad du har för fiskar men i ett 375 liters så bör man nog ha minst 4 kvadrat dm filter massa.

Har inget att mäta nitrat och ammonium. Tyvärr så finns det inte sådana tester att köpa här i std. Göteborg är närmsta att köpa på.

Jag slamsög botten för nästan 14 dagar sen. Ingen fisk har dött de sen dess.

Fiskar jag har i karet: 2 ancitrus, 1 kampfisk, 4 molly, 20 neontetror, 7 platy, 1 segelfenspleco, 4 praktbotia, 6 siamesiska algätare, 2 svärdbärare

Det där med nitrat som blir amonium fattar jag inte riktigt.

Mina filterdelar i pumparna är 9*5*20 + 6*6*15. Vet inte om det går att räkna så och vad det blir för kvdm.

Det andra karet funkar fortfarande galant.

Vad ska jag göra?
#47 - 8 mars 2004 14:54
Jag hade 1,6 i nitrit och jag bytte vatten varje dag i en vecka tills jag frågade här på forumet.
Jag bestämde mig för att ta lite filtermaterial från mitt 110 liters kar som fungerar utmärkt (under 0,3 i nitrit) och satte i det i mitt 375 liters kar där nitriten var 1,6, gjorde ett större vattenbyte innan ca 40 - 50%.

Det tog lite mer än EN DAG så hade jag under 0,3 i nitrit.

/Niklas
#48 - 8 mars 2004 14:59
Har testat det men det är troligvis något annat fel för det kommer tillbaks.
#49 - 8 mars 2004 15:38
Är det hur många kvadrat dm filtermassa man har som räknas?
Inte kubik dm? kan egentligen ingenting om det där.. lät bara lite knepigt..
Om det är kubik så är väl din massa knappt 1.5 kubik dm, Marie J..

Mvh//Mage
#50 - 8 mars 2004 15:42
Alltså är då min stora pump som är köpt med karet alldeles för litet. Och den lilla som jag har stoppa i extra inte hjälper så särskilt mycket då... Ja då är det till att spara så jag kan köpa större pump nu då...
#51 - 8 mars 2004 15:50
Stackars dig Marie... är inte ett dugg avis! Jag fattar inte vad som är fel...
Vad gäller pumpen så har jag aldrig köpt pump utifrån mängden filtermaterial, jag går efter hur många liter per timme de pumpar. Kolla så att det cirkulerar åtminstone 3 gånger akvarievolymen... alltså ca 1000l/h... det brukar stå angivet på pumparna.

Det du kan göra är att flytta över lite fisk till ditt andra kar om det finns plats... och sedan flytta över dem någon om dagen när värdena är stabila... det verkar ju som om bakterierna inte pallar med mängden fiskbajs... men varför vet jag inte...
#52 - 8 mars 2004 16:12
Den stora pumpen är på 1375 l/h. Den lilla är inköpt till ett 110 l kar. Så nog är det drag i karet =)

Det där med filtermassa har jag aldrig tänkt på...

Vågar inte ta diskussionen med dottern då hon är livrädd för att hennes ska bli likadant. Det är bara att ta på sig regnstövlar, regnakappa och sydvästen och springa och byta vatten för glatta livet...

Fan vad tråkigt det är nu att ha akvarium. Jag har beställt växter som trol kommer denna vecka så jag får väl hoppas att jag muntras upp utav det.
#53 - 8 mars 2004 19:02
"Det där med nitrat som blir amonium fattar jag inte riktigt."

När nitrat nivån har nått ca 150 mg/L så kan nitrat omvandlas tillbaks till ammonium och nitrit vilket är sällsynt för det är inte många fiskar som tål en sådan hög nitrat nivå.
Du behöver inte vara orolig för nitrat i ditt kar efter alla dessa vattenbyten...den borde vara rekordlåg :)

"Mina filterdelar i pumparna är 9*5*20 + 6*6*15. Vet inte om det går att räkna så och vad det blir för kvdm."

Stora filtret har en filtermassa på ca 0,9 dm³ och lilla ca 0,54 dm³ vilket är rätt så litet för ditt kar och dina fiskar, tillsätt inte växtnäring förrän du fått balance i karet det du däremot kan tillsätta är lite bikarbonat eftersom ditt kH är lågt och nitrobacter behöver en kolkälla för att fungera effektivt.
Om du har en bit filtermatta så kan du göra om en av pumparna tillfälligt så det blir effektivare med större filteryta, pumphuvud + elrör som perforeras med en massa hål som du sticker ner i filtermattan och vips så har du gjort ett eget innerfilter...tills du får råd med ett större.

Mvh Janne
#54 - 8 mars 2004 21:22
Hej Marie och alla som hjälpt till.
Jag har precis läst denna sträng med stort intresse.
Jag trodde tills nu att jag också haft problem med Nitrit/Nitrat! Men jag har inte i det närmaste varit i nivå med dig Marie.

Då jag inte känner att jag har en perfekt balans i mitt 130L kar och jag byter vatten stup i ett, har jag funderat på att fixa större filteryta.
(det är mitt första akvarium och jag startade det i oktober i fjol) Har läst om det filter JE beskriver och funderar på att göra ett sådant. Vore skönt att inte behöva göra rent filtret vid vattenbyte. (filtertvätt 2-4 ggr/år verkar mycket trevligare).

Har någon en bild/ritning på ett sådant filter?
Det där pumphuvudet, är det en del man kan plocka från en "EHEIM pump" eller är det något man köper för hemmabyggen?

Var köper man lämpligen dessa grejor, i akvarieafären på nätet eller?
Ungefär vad går det lös på?
Bor i STHLM norr förort.

<font size="3">Snälla! hjälp mig!!!!</font id="size3">
Mina funderingar och frågor innan köpet ledde till att denna hobby skulle vara nästan underhålsfri vilket den inte varit.
Min fru tråkar mig hela tiden medan jag byter vatten och så fort hon får chansen.

#Hasse

#55 - 8 mars 2004 21:47
Tack JE för din förklaring!

Inte en dum ide att bygga en större eget filter. Ska sitta och skissa på det och se vad jag kan hitta på. Med filtermatta, menar du då sån som man köper i zooaffären i bit som man själv kan klippa till?
#56 - 8 mars 2004 21:51
ja du zoo-pet... jag är banne mig trött på eländet nu men hoppet är det sista som överger mig =). Imorse så hade jag starka funderingar på att lägga ner alltihopa men när man sitter och tittar på de goa, roliga fiskar man har så ska jag allt kämpa ett tag till och göra så gott jag kan för att få det bra för dom små liven med de medel jag kan nyttja på denna hobby.
#57 - 8 mars 2004 22:07
JE!
Mitt ph är 7 och mitt kh är 8. Och det ska visst vara ganska ok. Har fått höjningen av kh via bikarbonat.
#58 - 9 mars 2004 08:16
zoo-pet! finns ett bygge här på zoopet!

http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=198
#59 - 9 mars 2004 20:39
"Inte en dum ide att bygga en större eget filter. Ska sitta och skissa på det och se vad jag kan hitta på. Med filtermatta, menar du då sån som man köper i zooaffären i bit som man själv kan klippa till?"

Ja, köp en bit 10 ppm (grovporig) som är 10x30 cm vilket ger 3 dm³ vilket borde bli lagom för ditt kar, inte så snyggt men mycket praktiskt och inte så dyrt om du redan har ett pumphuvud.
Ett pumphuvud kostar ca 300-600 kr (ber.på storlek) och filtermattan kostar omkring 50 kr dm³ beroende på var man köper den, även om du köper ett nytt ytterfilter till ditt kar så är det alltid bra med ett extra filter att ta till ibland eller kanske till ett nytt kar :)

Mvh Janne
#60 - 9 mars 2004 21:00
Hur mycket ska den pumpen pumpa? (l/h) Den ena jag har nu är på 1375 l/h. Vill ju inte ha för mycket drag i karet. Har lite besvär med det nu då de finlemade växterna gärna böjer sig i 45 grader.
#61 - 9 mars 2004 21:16
Man kan göra ett spridarrör som man trär över utblåset på pumpen för att fördela vattenflödet (lite besvärligt om man inte har grejer) för det är inte helt fel med en stor pump, lagom storlek är ca 600-800 L/h till ditt kar med ett sådant filter om du inte vill ha kraftig cirkulation.

Mvh Janne
#62 - 9 mars 2004 21:24
Hur ser ett sånt där spridarrör ut då? Du kanske vet någonstans man kan köpa ett sånt, har en länk där det står hur man bygger det etc.

Annons