Sewellia lineolata + räkor

#1 - 31 maj 2007 04:43
Jag har en Sewellia lineolata som bor i samma kar som mina tigerräkor. Finns det risk att den äter räkbarnen?? Jag har för mig att de endast äter alger/växter men är inte säker, någon som vet??
#2 - 31 maj 2007 06:10
Jag gissar att de inte tar räkor.
#3 - 31 maj 2007 10:07
Jag har inte sett några av räkbabysarna på ett tag, oroväckande....
#4 - 31 maj 2007 11:42
De äter små snäckor, så eventuellt tar de nykläckta räkor också - men nykläckta räkor borde inte ge sig upp på rutorna och runda stenar, och strömgrönlingar ger sig inte in i javamosse-snår och växtlighet, så jag tror inte de har nån större effekt på räkpopulationen.
#5 - 31 maj 2007 14:34
Tack!
Era svar låter betryggande :)
Sonja>> Vore trisst om dom blev mat nu, jag som väntat på dom så länge ;)
#6 - 31 maj 2007 15:41
Jag har haft Sewellia lineolata och jag kan inte tänka mig att de skulle äta små räkorna om de hade chansen heller, kanske om de var riktigt hungriga och små räkorna stod alldeles framför dem på flat mark :) Men som sagt får "malarna" nog inte ens tag på räkorna när dom är inne bland växter, grus, m.m.
#7 - 31 maj 2007 20:46
Anjodar skrev:
Tack!

Era svar låter betryggande :)

Sonja>> Vore trisst om dom blev mat nu, jag som väntat på dom så länge ;)

Har du fått flera kullar nu? Ser du till ynglen? Jag har märkt på mina att när det inte är så tätt med räkor i karet så gömmer sig ynglen mer.
#8 - 1 juni 2007 06:08
Jag har inte sett en enda på flera dagar nu, tycker jag borde sett någon ialla fall. Dom bor ju i ett 54liters så dom har många gömställen att gömma sig i + massor med javamossa. Jag har en hona till med massor med befruktad rom. Det borde vara dags om någon vecka eller två..
#9 - 1 juni 2007 06:53
Om jag ser på mina så när jag flyttade dom till ett lite större kar så slutade dom föröka sig flera månader. Men när dom väl kom igång finns ingen hejd. Ynglen är väldigt diskreta i färgen, ser nästan genomskinliga ut precis i början innan ränderna kommer fram. Jag håller tummarna att dom håller sig gömda [:-106]

Annons