Sewellia odling 100 liter

#1 - 5 oktober 2011 13:36
Jag har ägnat mig åt att göra om mitt delade 100 literskar där jag hade paletter och pansarmalar i.
Tänkte göra det strömt och försöka odla mina sewelior om jag kan lyckas med det igen(blev lite sugen igår när visualdarkness påminde mig om det)
Dom enda jag tog ur var palettciklid paret, ynglen får gå kvar tills dom är större.Hittade inte kortet på hur det såg ut innan
men här är länken till den tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149212
Där sitter i 2 st 1200 liter i timmen pumpar nu och sen är nästa projekt bara att få upp fiskarna ur 310 litaren:D där kommer jag nog få kämpa;)
Så här ser det ut nu efter omgörningen,hm glöm bort att håven hänger där;)
[ATTACH=CONFIG]47816[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47815[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47814[/ATTACH]
#2 - 5 oktober 2011 13:46
Åh, lycka till! Det ser fint ut, hoppas det blir framgång *står med plånboken i handen*
#3 - 5 oktober 2011 13:50
Hehe ja och du har inte långt att åka heller;)
Tack, det trista med dessa yngel är att dom växer väldigt långsamt, funderar också på om jag ska ha en eller 2 av sorterna här i:confused: och isåfall villka 2 jag har ju 3 sorter att välja på:)
#4 - 5 oktober 2011 13:56
Kul att du börjar med detta, du vet ju att förutsättningarna är rätt. :)
#5 - 5 oktober 2011 14:03
Mm åtminstone var det så förra gången jag lyckades får hoppas jag inte glömt någon detalj;)
Ska åtminstone ha så lite äggätare i som möjligt och få räkor för att om dom skulle leka så vill jag att så många ägg som möjligt får vara i fred där. Nu är väll palettbäbisarna lite ätare men dom ska inte vara där längre än nödvändigt.
Tack för ideen:)
#6 - 5 oktober 2011 15:57
Visste inte att du hade lyckats odla dem :). Det kommer att bli riktigtströmt i karet :). Lycka till med tillfångatagandet av firrarna :).
#7 - 5 oktober 2011 16:29
Jo dom har lyckats få yngel några gånger det var sewellia spotted som jag fick med jag har en unge som är ganska stor nu men resten dog, jag fick massdöd i karet och dom strök med:(
Lycka till behöver jag, har lyckats få upp 2 sewellia lineolata hanar och 2 sewellia speciosa, får se hur många dagar det tar att få ifatt dom, att få dom på rutan och ha håven över är inga problem men att få dom att släppa och komma i håven är ett stort problem.
Just nu har mina neon greenstripe pansarmalar lekbeteende i det karet dom gillar nog flåset och omändringen, får hoppas att dom fattar att dom ska lägga ägg denna gången:D
#8 - 5 oktober 2011 16:32
Dina fiskar är ju helt wild and crazy :p.
#9 - 5 oktober 2011 16:36
Det är kul när dom väl börjar igen, det har varit ett långt uppehåll, hoppas verkligen på ägg denna gången.
#10 - 5 oktober 2011 17:32
ska bli roligt att se om du kan få upp en kull :) ja dom är inte lätta att få ner i håven ;)
#11 - 5 oktober 2011 17:40
Nä och när dom väl har sett den så vet dom vad som är på g, dom simmar för livet när dom ser den nu, får hoppas dom går in i fällorna men dom känner till dom med så hm, skulle vilja ha över någon hona med av lineolatan, har 3 av speciosan nu:)
#12 - 5 oktober 2011 18:17
ja dom e smarta :) hur ser man könsskillnaden på dem? har 2st här hemma :)
#13 - 5 oktober 2011 18:43
På fenorna längst fram om dom är rakt skurna och har typ upphöjnad där framme på fenorna så är det en hane den är nog slankare på själva kroppen med medans honornas fenor längst fram är rundade och släta och lite rundare kroppsform.
#14 - 5 oktober 2011 20:38
okej, får kolla om jag kan utskilja det på mina :)
#15 - 5 oktober 2011 20:40
http://www.loaches.com/species-index/sewellia-lineolata
på denna sidan visar bilder på hane och hona.
#16 - 5 oktober 2011 20:45
tackar :D
#17 - 5 oktober 2011 20:48
Ingen orsak, en bra sida tycker jag:)
Jag har fått över 2 hanar och 2 honor av lineolatan och minst en av varje kön av speciosan, 2 av dom är så små så jag hade svårt att se villket kön det var på dom andra.
#18 - 5 oktober 2011 20:50
okej gött :) roligt när det funkar :)
#19 - 5 oktober 2011 20:55
Bättre fiskelycka imorgon, kanske jag får upp någon mer;)
#20 - 6 oktober 2011 11:29
Jag tror inte min hornsärv tyckte om omändringen igår, den är inte riktigt lika vacker dom igår:D
Får ta lite nya växter i något annat kar.
[ATTACH=CONFIG]47863[/ATTACH]
#21 - 6 oktober 2011 11:39
Ser ut som en julgran i februari.
#22 - 6 oktober 2011 12:54
Den blev nästan vacker på kortet, håller just nu på att försöka fånga upp allt som ramlat av inte det lättaste:p
#23 - 6 oktober 2011 12:55
Fick presis tag i den sist speciosan så nu är alla av dom där.:)
#24 - 6 oktober 2011 13:39
B-bi-bil-bilder!
#25 - 6 oktober 2011 13:50
Kkkkommer:)
#26 - 6 oktober 2011 14:44
Här är några bilder, ska försöka få lite bättre sen:)
[ATTACH=CONFIG]47876[/ATTACH]Neon greenstripe
[ATTACH=CONFIG]47875[/ATTACH]palettyngel
[ATTACH=CONFIG]47874[/ATTACH]sewellia speciosa hona
[ATTACH=CONFIG]47873[/ATTACH]ss hane
#27 - 6 oktober 2011 14:45
Jag har lite dimma i mitt kar just nu hm får göra något åt detta[:o]
#28 - 6 oktober 2011 14:49
Jag föreslår att du tar bort alla innevånare som kan tänkas äta rom och yngel.
Sedan hade jag nog kört utan växter men gott om alger. Dock är jag ingen expert på dessa fiskar.
#29 - 6 oktober 2011 15:59
Det har jag också i tankarna men yngeln får växa till sig lite till, pansarmalarna tar inte ynglen och äggen med vilje (oftast)men kan ju råka ta några när dom silar runt sanden,ville gärna försöka få lite ägg av pansarmalarna innan jag flyttar dom.
När jag lyckades få sewellior förra gångerna så var det i mitt sällskapskar fullt med växter i(som vanligt)och där var många fler fiender än där är nu.
Jag vet att växter inte något sewellior frågar efter men jag tycker det ser så bart ut annars, kanske jag tar väck dom senare.
Hur får man alger, brukar ha väldigt ont om den varan:confused:

Min tanke med mina stora filterkuddar är att äggen ska dras in där så ligger dom säkert tills dom kläckts och kan börja simma lite och så är där lite mat till dom med:)
#30 - 6 oktober 2011 16:27
Nu är ju frågan om du vill få sewillorna att bara leka eller vill dra upp en kull yngel?
Det brukar vara svårt att ha snygga odlingsburkar, för mig i alla fall. Lite av tulipanaros enligt mig.
Det blir också lite mycket variabler med, andra djur, växter, sand och dekorationer. Om du vill odla tänk minimalistiskt och funktionellt.
Detta gäller speciellt icke yngelvårdande fiskar men även sådana som vårdar sina ungar.
Alger bör du få utan växter och med mycket ljus.

Edit> Såg du her leken gick till sist det begav sig? I bland kan det vara smart att studera detta och missa en kull eller 2 i rent studiesyfte.
#31 - 6 oktober 2011 16:41
Jag har sett det en gång och då höll dom på vid en rot villket jag kanske skulle sätta i här med, det var kul att se, när dom släppt ut mjölken och äggen så bara föll dom platt fall baklänges och sen gjorde dom om samma prossedur igen:) det var väldigt kul att se.
#32 - 6 oktober 2011 16:55
Jag vill att dom både ska leka och dra upp yngel men också ha ett kar som är mysigt att titta i, jag vet att detta inte är omöjligt eftersom jag lyckats innan och denna gången har jag mindre fiskar i än sist och kommer att ta bort fler.
Ynglen verkade kunna gömma sig bra med inredning med så detta är väll inget rent odlingskar utan ett litet trivselkar med;)
#33 - 6 oktober 2011 16:56
Men tack för tipset kanske ditt sätt är bättre rent praktiskt och lättare att få yngel på det viset:)
#34 - 6 oktober 2011 16:57
solis skrev:
Jag har sett det en gång och då höll dom på vid en rot villket jag kanske skulle sätta i här med, det var kul att se, när dom släppt ut mjölken och äggen så bara föll dom platt fall baklänges och sen gjorde dom om samma prossedur igen:) det var väldigt kul att se.
Vad hände med den befruktade romen? Sjönk till botten, flöt till ytan, klistrade fast sig på föremål eller virvlade runt. Hur stora var romkornen?
#35 - 6 oktober 2011 17:01
Vid detta tillfället så fastnade dom i javamossa och var lätta att skaka av, inte klibbiga direkt bara lite.
Romkornen är pyttesmå och kläcks efter en dag.
Jag fick dom att kläckas men lyckades inte att föda upp dom tyvärr verkar som om dom klarade sig bättre i karet där dom sökte föda själva,
#36 - 6 oktober 2011 17:03
solis skrev:
Men tack för tipset kanske ditt sätt är bättre rent praktiskt och lättare att få yngel på det viset:)

Kanske inte lättare men fler lär överleva i allafall;)
#37 - 6 oktober 2011 17:12
Solis,
Ta en titt på VDs tanga burk. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141795
Där har du ett bra exempel på odling i art akvarium som ser snyggt ut! Helt olika fiskar men om du optimerar för dina borde idén funka med fisk som inte är kannibaler.
#38 - 6 oktober 2011 17:52
Jag har titta i tråden, och det jag tänkt om man bara skull ha sewellior utan växter så ska det vara en massa släta stenar men jag har svårt för kar utan växter och hur jag ska möblera utan växter, varför vet jag inte men jag kan kanske få en idee om det som kunnde passa mig och fiskarna utan växter någon gång, ibland så händer det bara att man får en idee;)
#39 - 6 oktober 2011 18:16
solis skrev:
Jag har titta i tråden, och det jag tänkt om man bara skull ha sewellior utan växter så ska det vara en massa släta stenar men jag har svårt för kar utan växter och hur jag ska möblera utan växter, varför vet jag inte men jag kan kanske få en idee om det som kunnde passa mig och fiskarna utan växter någon gång, ibland så händer det bara att man får en idee;)

I bland är det bra med lite utmaningar och inte bara trampa på som vanligt. Tänka i nya banor kan vara nog så kul.:)
#40 - 6 oktober 2011 18:19
Visst kan det vara så:) får se vad hjärnan får till;) men jag kommer nog trampa på ett tag till såhär tills mina andra invånare har lämnat karet.
#41 - 6 oktober 2011 18:21
solis skrev:
Vid detta tillfället så fastnade dom i javamossa och var lätta att skaka av, inte klibbiga direkt bara lite.

Romkornen är pyttesmå och kläcks efter en dag.

Jag fick dom att kläckas men lyckades inte att föda upp dom tyvärr verkar som om dom klarade sig bättre i karet där dom sökte föda själva,
Jag skulle i såfall köra ett artakvarium utan andra typer av fiskar. Till att börja med. Försök att anpassa filtret så att rom och yngel inte åker in där.
#42 - 6 oktober 2011 18:25
Mitt filter är bara en filterkudde som är stor och meningen är att ynglen ska kunna söka föda på filtret men ändå inte åka in i.
#43 - 6 oktober 2011 18:30
solis skrev:
Mitt filter är bara en filterkudde som är stor och meningen är att ynglen ska kunna söka föda på filtret men ändå inte åka in i.
Låter som ett koncept. kör på det!
#44 - 6 oktober 2011 19:01
Jupp jag kör så.:)
#45 - 8 oktober 2011 08:44
En sorgens dag:( det var nog inte meningen att jag skulle odla, i natt har det varit massdöd i karet men bara sugmalar, 3 speciosa villka jag har svårt att få tag i, och 3 lineolata och en annan som jag inte kommer ihåg vad den hette.
Har ingen aning om vad som har utlöst detta, nitrit 0, ammoniak 0 ph 6,4, funderar på om det är för att man har ändrat om och trixat i karet för mycket så att det har utsöndrat något i vattnet.
Vet inte om dom sugmalarna som är i karet kommer att klara sig för alla flåsar jag har bytt 2 spannar vatten och hällt i filtermedium, jag vågar inte flytta dom för jag är rädd att dom kanske dör av det med.
#46 - 8 oktober 2011 08:53
Ajaj, det var inte roligt att höra! Låt de vara nu och byt vatten + håll koll på dem.
#47 - 8 oktober 2011 08:59
Jodå hålla koll ska jag göra, men känner att jag inte kan göra så mycket mer i detta läget, pansarmalarna stimmar runt som om dom vill leka som vanligt där ser jag ingen stress i dom och inte heller i palettynglen dom är också som vanligt.
får hoppas dom lever när jag kommer hem igen[:o]
#48 - 8 oktober 2011 13:29
1 speciosa till död, en simmar som vanligt ser det ut som men dom andra flåsar fortfarande, jag köpte 5 nya i åled men dom kommer inte ner i detta karet innan här är fritt från död.
Ska se om jag kan få tag i speciosa igen har ju bara 1 kvar den som dog nyss var en hona och den som är kvar är en hane.
Sånt här får en att vilja skita i att ha akvarium men jag vet att det går över om ett par dar:)
Nu får jag försöka njuta av dom nya fiskarna jag köpt som alla är i andra kar inte detta.
#49 - 8 oktober 2011 15:09
Nu är den sista speciosan död, jag tog upp dom lineolata som ser bleka ut och försöker koppa över dom till det gamla karet, ska släppa ner dom i en yngelkasse så jag har koll på att dom inte dör någonstans i djunglen.
Sen är det en lineolata kvar får se hur det går för den.:(
#50 - 8 oktober 2011 16:51
Jag känner riktigt med dig! Det gör ont när man försöker göra något bra och sedan blir det tvärs om.:(
Det är bara att torka tårarna, tycka synd om sig själv och fisken samt ta sig en funderare på varför. Sedan blir det att ta nya tag.
Lite skott från höften: Syrebrist av någon anledning. Dina pansarmalar klarar sig bra i syrefattigt vatten. Paletterna lika så. Ett rejält vattenbyte brukar fixa detta.
Någon form av förgiftning, metaller eller liknande? Något som ramlat ned i burken?
#51 - 8 oktober 2011 16:53
solis skrev:
Nu är den sista speciosan död, jag tog upp dom lineolata som ser bleka ut och försöker koppa över dom till det gamla karet, ska släppa ner dom i en yngelkasse så jag har koll på att dom inte dör någonstans i djunglen.

Sen är det en lineolata kvar får se hur det går för den.:(
Har du ingen tom liten burk som du kan fylla med friskt vatten, inget annat förutom en bra cirkulationspump?
Edit> Räddningen brukar vara att få upp fisken ur burken de mår dåligt i. Sedan klura ut varför.
#52 - 8 oktober 2011 17:00
Har tänkt att ta upp den sista med, den har fin färg men flåsar villket inte är bra, ska bara lyckas få tag i den med utan att stressa ihjäl den.
Inget har ramlat ner i karet vad jag kan se, stenarna som är i har varit i ett annat kar men legat uppe i nån månad.
Andra massdöden jag har på såna förra gången var för ett år sen, ska se om jag kan se något samband med döden för där var nästan bara sw som dog med, en l-046 åkte den gången också.
#53 - 8 oktober 2011 17:02
Vet inte om det är syrebrist där är ju 2400 liter(2 pumpar med 1200 l/h ivarje pump) i timmen med flås och bra ytrörelse.
#54 - 8 oktober 2011 17:17
Jag fick upp den sista nu och håller på att koppa in den med, alla får ligga i yngelkassar tills imorgon, dom som jag koppade in innan har fått tillbaks sin färg varjefall får hoppas det är ett gott tecken.
Tänkte göra test på båda karen imorgon, alla dropptester jag har för att se vad skillnaden är om där är någon större skillnad.
#55 - 8 oktober 2011 17:46
solis skrev:
Har tänkt att ta upp den sista med, den har fin färg men flåsar villket inte är bra, ska bara lyckas få tag i den med utan att stressa ihjäl den.

Inget har ramlat ner i karet vad jag kan se, stenarna som är i har varit i ett annat kar men legat uppe i nån månad.

Andra massdöden jag har på såna förra gången var för ett år sen, ska se om jag kan se något samband med döden för där var nästan bara sw som dog med, en l-046 åkte den gången också.

Kan det ha varit torkade eler ruttna alger på stenarna som dom knaprat i sig. Bara spånar lite..
#56 - 8 oktober 2011 17:52
Väldigt tveksamt, jag har ju aldrig alger och när jag hade tagit ur dessa stenarna ur andra karet så skurade jag dom med en stålborste.
Jag är glad att du spånar med mig för detta är ett problem jag vill lösa.
Det jag gjorde igår var att göra iordning en filterkudde som jag satte runt den svarta filterkudden för att det skulle vara stora hål ytterst(den blå filterkudden) och den svarta filterkudden innerst för att ha mindre håll så jag gröp ur den blåa så att den svarta fick plats i den blåa.
Den blå hade aldrig varit använd och jag sköljde igenom den innan jag använde den, den svarta var den som hade suttit i karet innan.
Kanske något här har påverkat, hade också i ett extra filter med vit vadd för att få bort dimman, tror att det dammade lite av sanden för att det är sån fräs där.
#57 - 8 oktober 2011 18:09
solis skrev:
Väldigt tveksamt, jag har ju aldrig alger och när jag hade tagit ur dessa stenarna ur andra karet så skurade jag dom med en stålborste.

Jag är glad att du spånar med mig för detta är ett problem jag vill lösa.

Det jag gjorde igår var att göra iordning en filterkudde som jag satte runt den svarta filterkudden för att det skulle vara stora hål ytterst(den blå filterkudden) och den svarta filterkudden innerst för att ha mindre håll så jag gröp ur den blåa så att den svarta fick plats i den blåa.

Den blå hade aldrig varit använd och jag sköljde igenom den innan jag använde den, den svarta var den som hade suttit i karet innan.

Kanske något här har påverkat, hade också i ett extra filter med vit vadd för att få bort dimman, tror att det dammade lite av sanden för att det är sån fräs där.
Jag hade nog gjort tvärs om med filter substratet men i alla fall. Jag tror du kan vara problemet på spåret här. Kan det ha blivit några syrefattiga områden när du pulade med kuddarna? Har du några bilder på hur det ser ut?
#58 - 8 oktober 2011 18:15
Höll inte på med dom sålänge innan jag satte tillbaks den, hade jag hittat svart filter som är stort nog typ 10 *10 *20(villket jag har svårt att hitta det finns ju nästan bara blått filter) så hade jag också gjort tvärt om.
#59 - 8 oktober 2011 18:16
Ska ta bilder vid tillfälle, jag och barnen ska köra ut i skogen och träffa deras pappa lite det har varit mopperunda idag och nu har dom slagit läger.:)
#60 - 8 oktober 2011 20:58
Så här ser det ut med pumparna, lite svåra kort men hoppas du får en aning, på vänster sida är det en pump som blåser på bakrutan och på höger sida är det en pump som blåser fram mot rutan och får vattnet att cirkulera på ytan men även en del på botten.
Ska se om det är lättare att ta kort imorgon.
[ATTACH=CONFIG]47952[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47953[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47954[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47955[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47956[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47957[/ATTACH]
#61 - 8 oktober 2011 23:08
Jag fattar inte vad du menar med kuddar och en finporig svart inuti en blå. Inte heller var vadden kommer in. Jag skulle nog köra med en kudde på var pump med så grovporigt skum du törs för rom och yngel. Jag skulle nog fundera på att bygga ett Hamburger filter kanske ett i var ände. Vi kan ta detta på PM om du vill.
#62 - 9 oktober 2011 07:29
Synd att du inte har fått en så bra start på ditt projekt! Hoppas att den sista överlever. Men är inte sewelliasvåra fiskar?
#63 - 9 oktober 2011 11:49
bossep skrev:
Jag fattar inte vad du menar med kuddar och en finporig svart inuti en blå. Inte heller var vadden kommer in. Jag skulle nog köra med en kudde på var pump med så grovporigt skum du törs för rom och yngel. Jag skulle nog fundera på att bygga ett Hamburger filter kanske ett i var ände. Vi kan ta detta på PM om du vill.

Det jag gjorde var att gröpa ur en grovporig blå kudde och satte en svart finporig kudde inuti närmast insuget.
Vadden var i en 3 dje mindre pump som jag hade i tillfälligt för att suga åt sig allt som flög runt i karet. Så vadden används inte annars.
Hamburgerfilter lät spännande vad är det?
#64 - 9 oktober 2011 11:53
macke_fisk skrev:
Synd att du inte har fått en så bra start på ditt projekt! Hoppas att den sista överlever. Men är inte sewelliasvåra fiskar?

Den sista i karet dog men dom två jag koppade över först som är i yngelkassarna lever fortfarande:): jag har inte haft större problem med sewellior mina har blivit till åren, har fortfarande kvar av dom prickiga och dom har jag haft i några år.
Men som sagt har jag varit med om denna massdöden en gång innan och måste ta mig en funderare på vad som hände då(mer än ett år sen så minnet kommer nog inte att vara det bästa) jag undrar om det inte är att det varit något i den nya filterkudden som orsakade detta med tanke på att den sugmalen som varit i detta karet sen start också dog.
#65 - 10 oktober 2011 13:00
Så här ser filtret ut som jag försökte förklara.
Dom 2 sewellior jag har i yngelkassar har forfarande klarat sig så där är gott hopp så sammanlagt så var det 10 sugmalar som fick sätta livet till.
Jag tror det var filterkudden den nya som var boven i dramat med tanke på att den sugmalen som hade varit där i sen det karet startade också dog, har svårt att tänka mig något annat.
Idag kokade jag den filterkudden och bytte vatten, dom fiskarna som är där verkar må bra ivarjefall.:)
Jag kommer hoppa på detta projektet igen men denna gången så sätter jag bara i en sewellia som får vara testpilot medans dom andra får vänta ett tag.
[ATTACH=CONFIG]47991[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47992[/ATTACH]
#66 - 10 oktober 2011 14:22
Det låter som en trolig orsak att något hände med fisken och filterkuddarna. Det låter kanske lite långsökt eftersom de är relativt små volymer men i alla fall. Det som kan ha hänt var massdöd av bakterier i det gamla materialet pga minskad cirkulation eller dyligt.
Om du skall använda någon form av dubbla filtermaterial så se till att du har tvärs om. Finporigt först och sedan grovt. Se då till att det blir lätt att rengöra det finporiga och gör det så fort det blir skitigt.
#67 - 10 oktober 2011 14:31
Hamburger filter,
Du kan göra ett hörn eller helt enkelt dela av akvariet på kortsidan. Sedan har du en 5 cm matta lika stor som gaveln på akvariet. Mella gaveln och glaset har du så pass med utrymme att pumphuvudet får plats.
Du pillar hål i mattan så du får ut utblåset från pumphuvudet där. Jag skall se om jag kan hytta bilder eller ritningar.
Enda nackdelen med dessa filter är att de blir rejält tunga och att en massa böss åker ur om man tar upp dem.
#68 - 10 oktober 2011 15:05
Lite olika lösningar men i ditt fall skulle jag dela av hela akvariet efter kortsidan. På det viset blir det lägre flöde per Cm2. Vilket betyder ätt inte rom och yngel sugs fast.
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/diy-aquarium-projects/22453-wet-thumb-forum-new-filtration-concept.html
Orginalet? På engelska
http://www.janrigter.nl/mattenfilter/
KISS *vilket jag tycker du skall köra med. Sätt bara pumpen på andra sidan.
&feature=player_detailpage" target="_blank">
&feature=player_detailpage

&feature=related" target="_blank">
&feature=related

Du kan också fundera på andra bra sätt att använda mattor. Yngel på utblås sidan och föräldrar på ”pumpsidan” etc.
#69 - 10 oktober 2011 16:38
bossep skrev:
Det låter som en trolig orsak att något hände med fisken och filterkuddarna. Det låter kanske lite långsökt eftersom de är relativt små volymer men i alla fall. Det som kan ha hänt var massdöd av bakterier i det gamla materialet pga minskad cirkulation eller dyligt.

Om du skall använda någon form av dubbla filtermaterial så se till att du har tvärs om. Finporigt först och sedan grovt. Se då till att det blir lätt att rengöra det finporiga och gör det så fort det blir skitigt.

Håller med om tvärt om men jag har inte hittat nån som säljer större bitar av det finporiga, det är egentligen så jag vill göra:) detta var vad jag hade hemma och tänkte att om äggen sätter sig i det grovporiga så sugs dom inte ända in till insuget
#70 - 10 oktober 2011 16:39
Ska kolla in resten lite senare nu är det kvällsrutiner med barnen som gäller;)
#71 - 10 oktober 2011 16:49
solis skrev:
Ska kolla in resten lite senare nu är det kvällsrutiner med barnen som gäller;)

Vad har du för mått på burken?
#72 - 10 oktober 2011 17:40
74*38*35 ungefär.

Nu i min bedrövelse så hände något roligt, mina neon greenstripe håller på att lägga ägg:D

Den 1200 literspumpen som jag hade i byte jag mot en likadan men helt ny som jag köpte i lördags för att den gamla dånade, tror ni inte att den nya gör presis samma sak jo dånar man kan inte höra att jag bytt pump, det är en maxi-jet mp 1200. mina mindre maxi-jet låter nästan inte alls.
Hade tänkt mixtra med detta i kväll och se om man inte kunnde få ner ljudnivån lite men nu när dom håller på att ägga av sig så vill jag inte störa mer än när jag tar äggen.
#73 - 10 oktober 2011 21:30
solis skrev:
74*38*35 ungefär.

Nu i min bedrövelse så hände något roligt, mina neon greenstripe håller på att lägga ägg:D

Den 1200 literspumpen som jag hade i byte jag mot en likadan men helt ny som jag köpte i lördags för att den gamla dånade, tror ni inte att den nya gör presis samma sak jo dånar man kan inte höra att jag bytt pump, det är en maxi-jet mp 1200. mina mindre maxi-jet låter nästan inte alls.

Hade tänkt mixtra med detta i kväll och se om man inte kunnde få ner ljudnivån lite men nu när dom håller på att ägga av sig så vill jag inte störa mer än när jag tar äggen.

Kul!!
Du kan köpa fin matta från PWSS (förlåt reklamen) Dom har i måtten 50X50 cm sedan blir det linjal och vass kniv och skärra så det blir tight. Har du sand/grus på botten så får du sätta i en glas/plast skiva eller dela mattan så en bit blir kvar vid botten när du gör rent.
http://www.pwss.se/product.php?productid=3912&cat=888&page=1
Jag tror den är 30 ppi.
Alternativt kan du göra en macka av http://www.pwss.se/product.php?productid=552&cat=888&page=1
Och
http://www.pwss.se/product.php?productid=10018&cat=888&page=1
Vilket borde bli något bättre.
#74 - 11 oktober 2011 07:36
Jag har sån matta som jag hade i mitt yngelkar nån gång men hålen är så stora, då när jag hade danio odling i så lyckades ju ynglen komma till andra sidan hela tiden genom hålen eftersom dom var så små och det är även sewelliorna, som tur var hade jag filterkudde på pumpen där med för annars hade dom nog varit borta.
Det jag har svårt att hitta det är den svarta mattan men mindre hål i, och det jag letar efter är ju någon svart finporig som är 10*10 och så lite höjd på den med för att kunna ha ytterst på filtret, som jag har nu fast tvärt om blå kudde med stora porer i och svart ytterst.
Testade en ny sewellia i karet igår och den blev också flåsig så den fick flytta till det andra karet.
Undrar vad det är som påverkar. Kanske det nya filtret måste köras in rejält innan det funkar.
#75 - 11 oktober 2011 14:29
solis skrev:
Jag har sån matta som jag hade i mitt yngelkar nån gång men hålen är så stora, då när jag hade danio odling i så lyckades ju ynglen komma till andra sidan hela tiden genom hålen eftersom dom var så små och det är även sewelliorna, som tur var hade jag filterkudde på pumpen där med för annars hade dom nog varit borta.

Det jag har svårt att hitta det är den svarta mattan men mindre hål i, och det jag letar efter är ju någon svart finporig som är 10*10 och så lite höjd på den med för att kunna ha ytterst på filtret, som jag har nu fast tvärt om blå kudde med stora porer i och svart ytterst.

Testade en ny sewellia i karet igår och den blev också flåsig så den fick flytta till det andra karet.

Undrar vad det är som påverkar. Kanske det nya filtret måste köras in rejält innan det funkar.

Det är helt klart något som stör i akvariet. Troligtvis stör det de andra fiskarna också men de är tåligare.
Detta är en av anledningarna till att jag rekommenderar art akvarier och KISS metoden när man skall odla.

Mattor, är du säker att det är 30 ppi du har? 10 ppi blir nog för grovt. Annars får du fortsätta leta.

Edit: Kan du testa med aktivt kol? Utifall det är något i vattenkemin dom inte gillar.
är den där svarta matta lite äldre? Kan det vara så att den inte är avsädd för akvarier? Ta en torr bit och elda på den.
#76 - 11 oktober 2011 15:14
Hm vad betyder ppi?
Den svarta är också ganska ny, har knappt varit använd vad jag kommer ihåg, köpte den i åled i somras och den hör till maxi-jet pumparna.
#77 - 11 oktober 2011 15:18
Ah nu såg jag skillnaden på mattorna, har alltid haft svart med mindre hål och tänkte att dom svarta är mindra och dom blåa är större, svart är färgen jag egentligen vill ha så därför har jag inte sett att det fanns fin i blått med
#78 - 11 oktober 2011 15:20
solis skrev:
Hm vad betyder ppi?

Den svarta är också ganska ny, har knappt varit använd vad jag kommer ihåg, köpte den i åled i somras och den hör till maxi-jet pumparna.

ppi är ett begrepp för hur fina eller grova porerna är. Alltså pore per inch borde engelsk överssättning bli. Inom foto står det för pixel per inch.
#79 - 11 oktober 2011 15:40
Så villken ppi har grov matta och fin matta.
Tack för svaret
#80 - 11 oktober 2011 15:42
lillfrasse skrev:
ppi är ett begrepp för hur fina eller grova porerna är. Alltså pore per inch borde engelsk överssättning bli. Inom foto står det för pixel per inch.

Exakt. Vilket blir lite galet det med. är det längd inch eller kvadrat inch eller kubik inch? Skrattar.
Vi får nog hålla oss till den enkla varianten. Ju fler ppi ju mindre hål i mattuslingen.
#81 - 11 oktober 2011 15:44
solis skrev:
Ah nu såg jag skillnaden på mattorna, har alltid haft svart med mindre hål och tänkte att dom svarta är mindra och dom blåa är större, svart är färgen jag egentligen vill ha så därför har jag inte sett att det fanns fin i blått med

Håller med, blått är otroligt fult men i en odlingsburk gillar jag det då man enklare ser skit, rom och yngel på det.
#82 - 11 oktober 2011 15:45
Grov brukar vara 10 ppi och fin 30 ppi. Rätta mig om jag har fel!
#83 - 11 oktober 2011 16:40
Läste på pwss att grov var 10 ppi på den fina stod det bara fin.
Tänkte även använda den svarta i andra kar, får se om jag hittar svart det har ju funnits annars får jag nog köpa mig en blå när ekonomin tillåter det, hm köpte ju en hel del fisk i åled i helgen så budgeten är ganska liten just nu.
Får hoppas det blir något av pansarmalarna ivarjefall får försöka odla dom sålänge, just denna sorten är inte den billigaste så om man kunnde få ett gäng där så är det inte fy skam:)
#84 - 11 oktober 2011 17:07
solis skrev:
Läste på pwss att grov var 10 ppi på den fina stod det bara fin.

Tänkte även använda den svarta i andra kar, får se om jag hittar svart det har ju funnits annars får jag nog köpa mig en blå när ekonomin tillåter det, hm köpte ju en hel del fisk i åled i helgen så budgeten är ganska liten just nu.

Får hoppas det blir något av pansarmalarna ivarjefall får försöka odla dom sålänge, just denna sorten är inte den billigaste så om man kunnde få ett gäng där så är det inte fy skam:)

Lite som hönan och ägget. Skall man köpa fisk först eller filter? Jag skulle nog satsa på det senare.
#85 - 11 oktober 2011 17:23
Jag menar eftersom att dom håller på att lägga ägg där just nu så är det väldigt dumt att kludda när jag äntligen fått igång dom, har inte haft lek på enbart dessa innan, dom har korsat sig med andra så jag inte kunnat få rena neon pansarmalar därför tycker jag det är bättre att leka av dessa ett tag nu, dessa fiskarna har gått i detta karet sen i somras när jag gjorde om min ena 310 litare.
Det ena av filtren(det till höger) har också varit i karet sen dess.
#86 - 11 oktober 2011 17:42
Tråkigt med dödsfallen men du verkar ha fått en hel del ljus i tunneln genom pansarmalarna! :)
#87 - 11 oktober 2011 17:58
Jo visst hjälper pansarmalarna till, men försöker också lära mig att leva positivt och inte gräva ner mig för mycket vid motgångar;)
Kan inte säga annat än att jag var jätteledsen när mina sewellior dog en efter en men nu går det uppför igen:p
#88 - 11 oktober 2011 23:04
solis skrev:
Jag menar eftersom att dom håller på att lägga ägg där just nu så är det väldigt dumt att kludda när jag äntligen fått igång dom, har inte haft lek på enbart dessa innan, dom har korsat sig med andra så jag inte kunnat få rena neon pansarmalar därför tycker jag det är bättre att leka av dessa ett tag nu, dessa fiskarna har gått i detta karet sen i somras när jag gjorde om min ena 310 litare.

Det ena av filtren(det till höger) har också varit i karet sen dess.

Naturligtvis skall du leka av pansarmalarna! Problemet ditt är lite av vad vi surrat om med lokal. Man behöver ALLTID minst en burk till!;)
#89 - 12 oktober 2011 05:22
Jo flera burkar hade man behövt:)
#90 - 14 oktober 2011 10:09
Idag har äggen börjat kläckas, 3 yngel simmar runt och några till kommer det att bli.:)
Hoppas nu jag kan få dom att överleva[:o] det är inte alltid det lättaste.
#91 - 15 oktober 2011 08:18
Grattis till yngel :).
#92 - 15 oktober 2011 10:14
Tack 9 var dom i morse, tror att 2 till kommer att kläckas resten är dåliga.
Dom 3 bilderna är för min egen lärdom om hur äggen ser ut och villka det blir yngel av, är lika osäker varje gång även fast jag odlat pansarmalar länge[:o] Dessa neon greenstripe tog 5 dagar att kläcka.
Och på en av bilderna är några av dom små 1 dag gamla
[ATTACH=CONFIG]48204[/ATTACH]Samma dag som dom är tagna
[ATTACH=CONFIG]48205[/ATTACH]I förrgår tror jag
[ATTACH=CONFIG]48206[/ATTACH]Idag
[ATTACH=CONFIG]48207[/ATTACH]ynglen kläckta igår
#93 - 15 oktober 2011 11:17
Jag fortsätter med detta pratet i min andra tråd 100 liters pansarmals odling och fortsätter sen i denna tråden när sewelliaodlingen har börjat igen
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142446&page=9

Annons