Sewellia sp. spotted dog helt plötsligt?

#1 - 27 augusti 2010 18:32
Har haft en Kinesisk-mal som så fint zooaffären kalla den (Sewellia sp. spotted) i ca 2 månader i mitt relativt nyuppstartade akvarium och idag kom jag till akvariet och ser att den är död :( Denna mal har varit rejält aktiv sen start och inte visat några som helst symptom på sjukdom och ska även tillägga att jag har haft 15 blackmolly yngel i de senaste veckorna vilka mår prima! Vrf kan detta skett?

När jag plocka upp den ur akvariet lade jag märke till att den var vit under huden/fjällen på sidorna där jag antar att dess lungor sitter har detta något med dess död?
Kan jag skaffa en till eller kan jag räkna med att den stackarn dör med?

Är mkt fundersam och ledsen över dess bortgång och vill nu veta VRF!! :(
#2 - 27 augusti 2010 18:38
Kan vara svält, de kan vara svåra att få igång med maten om man har otur...Det är bara att bita ihop och ta nya tag:).
Inte för att vara messerschmitt, men fisk har inga lungor utan de har gälar;).
#3 - 27 augusti 2010 18:41
okay:/ Jag trodde den åt på då den for omkring rätt mkt i akvariet och man sett var den suttit då det fanns fläckar efter den i algerna på bakre glasruta... Hehe det är lugnt tar inte illa upp utan lär istället! några tips hur jag får denna till att äta ?
Bilagor:
#4 - 27 augusti 2010 18:50
Har själv inte haft denna karpliknande fisk (inte mal) på många år, men det är säkert fler som läser tråden och kan komma med tips:).
Jag vet att de gillar att vara en liten flock/grupp så det är inte fel att köpa ett gäng så den slipper gå ensam i karet.
Sedan är den byggd för stark fart på vattnet, och då är det viktigt att ha bra cirkulation och bra vattenkvalité.
#5 - 27 augusti 2010 19:00
Åfan där ser man vad lite man kan XD Får nog bli guldmedlem så jag kan läsa om fiskarna innan jag handlar :P kvinnan i affären påstod att det var en mal som klara sig bra om inte bättre ensam, enkel att sköta och aktiv sa hon. Blir nog att åka till käringa och lära henne ett och annat då haha
#6 - 27 augusti 2010 19:15
Mina äter gröna bottentabletter.:)
#7 - 27 augusti 2010 19:53
Okay. Blir till att åka till djurmagasinet och införskaffa sig ett par nya räcker det med två eller ska man köpa fler? Simmar dem i stimm? Någon spec bottentablett eller bara ta första bästa?:P
#8 - 27 augusti 2010 20:16
strömt vatten (bra flås på vattenytan och botten strömmar), svalt vatten, sandbotten, mycket sten som bildar gömställen och ''hållplatser'', algbevuxna stenar, väl inkörda och etablerade kar, inte aggressiva/tuffa fiskar som sällskap. har man det så och håller bra vattenkvalite och köper ca 5st så kommer dom trivas och må bra. och ja ge dom lite extra mat om det behövs.
#9 - 27 augusti 2010 20:22
Hehe okay då är kanske mitt helt fel :P Har väl normaldrag i vattnet ca 25-26 grader gammal hedlig grusbotten en liten rot och två halvor skepp och lite växter tanken ligger på 63 liter. ska jag glömma denna underbara fisk?
#10 - 27 augusti 2010 20:51
Bottentabletter med spirulina plus någon variant för allätare/köttätare. Broccoli är en uppskattad grönsak. Även frysfoder och liknande som sjunker till botten mumsas med stor aptit (ex Tetra fresh Delica).
#11 - 27 augusti 2010 20:59
SperiX skrev:
Hehe okay då är kanske mitt helt fel :P Har väl normaldrag i vattnet ca 25-26 grader gammal hedlig grusbotten en liten rot och två halvor skepp och lite växter tanken ligger på 63 liter. ska jag glömma denna underbara fisk?

Det går temperaturmässigt, mina överlevde tiden med strax under 30 grader i somras. Dock inget att rekommendera och ju varmare vatten desto mer flås krävs på cirkulationen. Grusbotten ska gå utmärkt med tanke på att de i naturen mest verkar bo på kala stenar i svala forsar.

Av någon anledning står de som ensamvargar överallt, något som jag och många andra reagerar på. Både i naturen och i akvarierna är de revirhävdande men sociala.

Bra och intressant info så man förstår hur de lever:
http://www.loaches.com/species-index/sewellia-lineolata/?searchterm=sewellia
http://www.loaches.com/articles/sewellia-lineolata-natural-habitat-and-how-they-get-to-our-aquariums
Flaxss skrev:
strömt vatten (bra flås på vattenytan och botten strömmar), svalt vatten, sandbotten, mycket sten som bildar gömställen och ''hållplatser'', algbevuxna stenar, väl inkörda och etablerade kar, inte aggressiva/tuffa fiskar som sällskap. har man det så och håller bra vattenkvalite och köper ca 5st så kommer dom trivas och må bra. och ja ge dom lite extra mat om det behövs.
#12 - 27 augusti 2010 21:18
Det går temperaturmässigt, mina överlevde tiden med strax under 30 grader i somras. Dock inget att rekommendera och ju varmare vatten desto mer flås krävs på cirkulationen. Grusbotten ska gå utmärkt med tanke på att de i naturen mest verkar bo på kala stenar i svala forsar.

det är ju inte temperaturen i sig som är skadligt, utan att man har för lite flås på vattnet (så som du skrev) och eller matar för mycket så att vattnet belastas mer. varför jag skrev sandbotten är för att det kan vara enklare för dom att hitta ev mat man ger dom. inte att dom inte trivs med det. dom mår inte sämre av att ha grusbotten alltså.
#13 - 27 augusti 2010 21:21
Sant, då kan de filtrera sanden efter godsaker också. Jag ska dock höra med Kjell vad han säger om att ändra i artbeskrivningen angående hur sociala de är.

Edit: Det stod visst att de är siciala nu. Inte gjorde det väl det först? :confused:
#14 - 27 augusti 2010 21:42
Okay då kanske de inte är så mkt som är fel ändå med mitt lilla akvarium ah förutom lite dåligt med gömställen kanske och att de inte är så inkört:P men jag tkr det är lite svårt med hur mkt drag man ska ha i vattnet något tips på hur man kan checka detta? Sen kanske det bara är att handla in några stycken? :) Tackar för de svar jag fått btw hjälper mkt!
#15 - 27 augusti 2010 21:44
Jag drar förresten slutsatsen att den förmodligen dog av svält :/ nu är det bara att göra om och göra rätt ska läsa på lite till först;)
#16 - 27 augusti 2010 21:48
Egentligen har nog de flesta denna fisk på fel sätt, så även jag. Det här är ju vad man ska simulera, men fiskarna är imponerande anpassningsbara: http://www.loaches.com/species-index/photos/s/sewellia_lineolata_23.jpg/image_preview
#17 - 27 augusti 2010 21:51
Jo ett sådant drag har jag ju knappast i akvariet men tkr den är ruskigt grym! Har du rejält drag i ditt akvarium? Är lite rädd att man släpper på för mkt så det hämmar de andra fiskarna jag har i akvariet... får väl köpa ett till och bara ha såna och andra fiskar som kräver rejält strömdrag annars hehe
#18 - 27 augusti 2010 21:58
det är nog svårt att uppnå sådant drag som i naturen. mina när jag hade dom hade jag i ett ''fors''akvarium, lågt vattenstånd så att det var mycket stenar ivägen för såkallde forsen.
#19 - 27 augusti 2010 22:05
Jag har mina i ett 180l med just nu två innerfilter och ett ytterfilter på ca 700l/h styck, även just nu med ett till innerfilter på 320l/h. Ingen speciell ström i vattnet dock tack vare all inredning som bromsar men igenväxt av glada växter som hjälper nivån. Det verkar fungera utmärkt trots att växter snarare förbrukar syre om nätterna.
#20 - 27 augusti 2010 22:10
Hm okay... Efter att läst en del på hemsidorna du skicka funderar jag på att lägga dem lite på is tills det att jag har ett lite större akvarium osv känns inte som att de passar i mitt alls. Vill ju inte gärna att de ska plågas...
#21 - 27 augusti 2010 22:18
Vad har du för cirkulation? Syret är en stor del (tillsammans med just rent vatten) av nyckeln även om mina verkar må finfint. Men visst vänta kan du alltid göra, kanske ett väldigt avlångt kar i framtiden med rejäl ström? :D

Annons