Sexgalen ampullaria

#1 - 5 januari 2004 18:54
[:-152]+[:-152][:-152][:-152]+[:-64][:-50]= MÅNGA!!Har fyra ampullarior och har upptäckt att det är en hane och tre honor. Han gör barn HELA TIDEN. Han växlar mellan alla tre honorna och jag har väl sett honom äta någon gång ibland. Hur orkar han??? Känner han själv hur mycket han klarar eller bör jag flytta honom? Honorna växer så det knakar ( han också förvisso) så dom verkar inte speciellt störda av mr loverboy. Jag har heller inget emot bebisar då dom är lätta att sälja. Men min fråga är: kan han helt enkelt älska ihjäl sig?
#2 - 5 januari 2004 19:08
*asg* f-låt att jag skrattar men det där lät faktiskt riktigt roligt :)))))
En liten fråga vad är en "ampullaria" för nått???
#3 - 5 januari 2004 19:12
Det är väl en snäcka?
#4 - 5 januari 2004 21:30
Jag tror inte det är någon fara så länge hanen inte stannar i växten :)
#5 - 7 januari 2004 19:03
Hur gammla är dina sköldpaddor???hur gammla var dom när dom börja para sig?
#6 - 7 januari 2004 19:08
Ampuleria e en snigel som bor i snäckskal!
Har hört förrut att dom e värsta playboys!
Tror int han dör av parning men han blir nog utmattad:)
Tobbe
#7 - 7 januari 2004 19:40
Tror inte det är någon fara att loverboy älskar ihjäl sig, han hinner nog käka också om du ser till att det finns gott om grönfoder. Honorna lär också behöva mycket mat om de hela tiden lägger sina romkorvar.
Är nyfiken - HUR tar du hand om minst 3 x 500-600 snäckbebisar i taget?! Jag hade fullt upp med en enda romkorv när den kläckts. Tur att jag plockade bort de två korvarna hon la dagen efter!
#8 - 7 januari 2004 19:54
FInns det inga bilder på dom deras rom och ungarna?
#9 - 7 januari 2004 21:06
Jag har en enda romkakebild och den är tyvärr suddig. Småsnäckor har jag en bild på här: http://w1.471.telia.com/~u47104214/6.htm fast de är inte nykläckta precis.
Allt om äppelsnäckor hittar du här: http://www.applesnail.net/
#10 - 8 januari 2004 15:00
Hej! Jag har inga problem med alla småsnäckor då dom olika "kullarna" kläcks olika. Jag låter dom små växa till sig lite och flyttar dom sedan till mitt 300 liters[:-160] där dom får växa lite till. Sedan säljs dom eller skänks bort till bekanta som har akvarium. Jag har äveb god kontakt med två akvariebutiker i närheten. Dom snäckor jag har är dock ganska nya, har haft dom ca tre mån. Jag väntar för tillfället på att kull nr 3 & 4 ska kläckas. Nr 4 är ca två veckor yngre än nr 3.
Mvh Solo
#11 - 8 januari 2004 15:04
Tack för svar Solo. Det förklarar saken... jag kan inte flytta över dem till min 375a för då gör botiorna processen kort med dem. Har fått lägga över i Flajboxar och alla småkaren + mata och byta vatten som en tok. Numera plockar jag bort ev romkakor bums.
#12 - 8 januari 2004 15:18
Hej! Kan man ha sånna killar tillsamans med ciklider? Såg en stor sådan i en djuraffär här. rätt tuffa! Går det se skillnad på dom på nått sätt? Könen

// Mikael
#13 - 8 januari 2004 15:30
Ursprungligen skickat av klara

Tack för svar Solo. Det förklarar saken... jag kan inte flytta över dem till min 375a för då gör botiorna processen kort med dem. Har fått lägga över i Flajboxar och alla småkaren + mata och byta vatten som en tok. Numera plockar jag bort ev romkakor bums.

MEN, varför ta bort romkorvarna? Är det inte bättre att låta dom bli snigelbebisar och sedan släppa ner dom i 375 karet? Bättre mat till botior får man leta efter.
MVH
Magnus
#14 - 8 januari 2004 15:30
Inte att rekommendera att ha dem med ciklider, de behöver ha snälla medinnevånare omkring sig. Köp inte för stora heller för då är de vuxna och de lever bara 1-2 år.
#15 - 8 januari 2004 15:41
Jodu Topfrog... det skulle vara toppen det men jag har 15 ampularior som inte gör annat än parar sig just nu... varje korv ger som sagt minst 500 småttingar som sedan kräver massor av mat och skötsel... det går inte helt enkelt. Någon kläckning då och då är okej men inte hela tiden.
#16 - 8 januari 2004 17:39
Har du två akvarium så separera könen. Den som sitter på den andres skal är hanen. Har du inte två akvarium så får du nog fortsätta att plocka undan romkakorna. Lycka till!
#17 - 8 januari 2004 17:51
Jo jag kan skilja könen åt - inga problem där ;O)
Har varit lat och inte ringt zoobutikerna i tid för att sälja denna återstoden av sista kullen som fick kläckas... får ta mig i kragen och sälja resterande så är problemet löst för gott.
#18 - 24 januari 2004 21:21
Min ampullaria hona lägger sina rom några cm ovanför vattenytan, såg sist nu att det låg massa snigelbarn. Men jag vet inte om det va för varmt av lysrören. För dom va torkade... Tyvärr, för jag vill ha sniglar.
Har någon nått annat bra tips?????
#19 - 25 januari 2004 17:25
Hej Marie! Jag vet inte vad du har för akvarium men du ska få några tips. Jag tror inte att det var för nära lysrören då mina snäckor nästan alltid lägger sina ägg ca centimetern ifrån lysrören, däremot så tror jag att dom torkade bort. Äggen får inte vara blöta men dom måste vara fuktiga. Om du har en heltäckande ramp på akvariet så försök med en temperatur höjning, givetvis inte mer än vad fisken klarar, så att det bildas lite vattenånga som håller äggen fuktiga. Om du verkligen vill ha bebisar och är beredd på lite jobb så kan du spraya äggen med en blomspruta minst 2 gånger per dag helst 4, men det förutsätter att man har tid. Ta då vatten ifrån akvariet så att det inte blir för kallt eller för varmt. Lycka till!
#20 - 25 januari 2004 21:04
ska försöka följa ditt råd... jag är arbetslös så jag har hur mycket tid som helst :-)
Jag tog bort en "romkorv" från rampen & la på pumpen i mitt yngelakvarium & fuktar det några gånger om dagen.... Får se om det funkar.
Men nästa gång dom lägger rom i mitt andra akvarium ska jag låta det vara kvar....
Tack
#21 - 16 februari 2005 23:26
hej : ) vet att denna tråden kanske är lite död, men ni verkade kunna så mycket om ampullarie så jag ville fråga lite... Är nybörjare med ett 40L akvarium med 2 ampullarie, växter och lite andra snäckor. Hur många ampullarie kan jag ha i ett 40L? jag kanske inte kan ha mer än två? Skulle gärna ha en eller två till, men är dels rädd att det ska bli trångt och dels att dom kanske börjar lägga en massa ägg... då skulle det verkligen bli trångt!

Sen undrar jag också om kalkhalten i vattnet... när jag köpte snäckorna var dom rätt så "söndervittrade" på dom älsta delarna av skalet, har förstått att det beror på för låg kalkhalt i vattnet. Stämmer det? I alla fall så tror jag inte att det har blivit värre sen jag fick dom, men det är ju svårt att avgöra. Har krossat lite snäckskal (saltvattensnäckskal, spelar det nån roll?) i vattnet, borde det räcka? eller måste man köpa några tillsattser och hälla i? Har också läst att dom är känsliga för koppar... hur vet man om man har mycket koppar i vattnet?

Ojså många frågor det blev : / Hoppas nån har tid att svara på nåt av det iaf : ) Tack!

Annons