Shit är det torpedsjuka?!!

#1 - 21 oktober 2010 15:12
Såg på min silvermolly hane när jag kom hem att han såg "sur" ut.
Ihopdragna fenor som om han inte ville vara i vattnet...
Så kollade mina värden och det var inget NO2 med lite för mycket NO3.
Så gjorde ett litet vattenbyte 5-10% och nu har det gått ner sig.
Dock är mina GH-värden för höga. Ligger på strax under 20...

Han är drar fortfarande ihop fenorna och ser smal ut :(

Köpte 3 nya fiskar igår.. men det kan väl inte ha något med saken att göra?
Har nu 8 mollyfiskar, 2 svarta, 3 gula och 3 vita och ett gäng äppelsnäckor
Men äpplena ligger i ett annat kar nu för jag har fått skit-snäckor i mitt kar och har stoppat ner 2 snäckätande snäckor, vilket också gjordes igår.

Mina vattenvärden är bra för övrigt.
Gjorde vattenbyte som vanligt igår.
Har ett 80L Mollyhotell.

Kan det vara torpedsjuka och hur ska jag försöka behandla den?
Salt i hela karet? Saltbada honom??

Tack för alla svar!! [:o]
#2 - 21 oktober 2010 16:55
Han ligger i saltbad nu i alla fall, får se hur det går... ingen som har någon erfarenhet ?!
#3 - 22 oktober 2010 04:23
Torpedsjuka tror jag knappast, däremot hamnar mina funderingar på att du ev. har molly som är Asien/Tjeckienodlad där de ofta kör med mycket salt i vattnet. Kommer de sedan till Sverige brukar det inte dröja så länge innan de uppvisar de tecken som din molly fått och då är det saltning i hela karet som gäller.
Prova med 0,5 dl/100 liter vatten och minska salthalten sedan försiktigt med små vattenbyten utdraget på någon månad. Kan funka, annars är det tyvärr salt i vattnet för jämnan om du i fortsättningen vill ha dessa molly...
Hur dina snäckor klarar saltet kan jag inte svara på.
#4 - 22 oktober 2010 13:10
Men jag har haft honom nästan 2 månader nu och han har aldrig uppvisat några sånna tecken förr.
Nu ser han okej ut emellanåt men ser sur ut ibland.
Och ibland så drar han kroppen åt sidan och spänner sig så han blir som ett U (huvudet mot stjärten).
Ingen av de andra mollysarna visar tecken på att må dåligt.

Har dock hört att saltet dödar alla växterna? Och hur klarar mina äppelsnäckor saltet??
#5 - 22 oktober 2010 17:47
En del växter gillar inte salt i större mängder, och som sagt vet jag inte hur dina snäckor klarar salt.
Det låter ännu mer som det är salt i vattnet som fisken saknar. Det kommer inte direkt, utan brukar visa sig efter några veckor i ett saltfritt kar. Kolla in fiskarna i karet där du köpte dem, ser de ok ut så kan jag nog påstå att det har haft i salt i det karet....
Bilagor:
#6 - 24 oktober 2010 17:33
Var där förra veckan och köpte en ny faktiskt och de såg ut att må bra de som var i karet på zoobutiken.
Kan ju ringa och kolla med dem va de säger om de har salt eller inte i karen?
Fisken ser bara lite smal ut men ser pigg ut annars nu.
Både silvermolly honan och hanen ser smala ut.

De andra är det inge tokigt alls med och de är 3 saffrans mollys, 1 till silvermolly och 2 black molly.

Någon som vet om det är okej med salt i vattnet med äppelsnäckor?
Hur mycket salt i så fall? Och hur vanligt är det att växterna dör av saltet?

hoppas någon svarar!
#7 - 24 oktober 2010 18:46
ingen som vet? :)

Annons