Shysta lökar!!!

#1 - 7 juli 2006 14:47
Hello,

Jag har ett par lökar som skall skuta upp en näckros någon gång om jag har tur. Nu har jag väldigt fin sand i mitt akvarium och min fråga är om näckroslökar trivs i fin sand eller om de vill ha "något annat" och i så fall vad?

Har de dålig chans är det ju lika bra att jag ger bort dom till någon kompis snarare än att låta dem ruttna under sanden.

/T
#2 - 7 juli 2006 15:02
Ja, ruttnar lökarna dör fiskarna.
#3 - 7 juli 2006 15:49
Jag har fin sand och lökar (Nymphae lotus "red") och det fungerar bra för mig.
/Göran
#4 - 7 juli 2006 17:45
Du ska absolut inten gräva ner lökarna. Dom ska bara ligga ovanpå sanden/gruset så skjuter den ut normala rötter som förankrar löken/knölen. Efter ett tag börjar knölen även skjuta ut nya skott lite här och var.
#5 - 7 juli 2006 19:46
I trädgårdsdammarna planterar jag dem i näckroslera. I akvariet planterar jag alla lökväxter väldigt ytligt så de får växa nedåt med rötterna.
#6 - 7 juli 2006 20:25
Ja, detär nog det bästa, låter bra. Du får godkänt, kan sova lugnt och tryggt.
#7 - 10 juli 2006 15:01
Grävde upp lökarna i helgen... Den lilla hade redan börjat rota sig trots att den varit begravd ett tag.

Nu är de nere till 50%.

Tack för hjälpen (ni räddade nog de små lökarnas liv) ;)

/T
#8 - 10 juli 2006 23:41
[quote=Sveziano] (ni räddade nog de små lökarnas liv) ;) [/quote]

glöm inte ta bilder på dom "schysta lökarna" också ;)
#9 - 11 juli 2006 08:07
[quote=Raven]glöm inte ta bilder på dom "schysta lökarna" också ;)[/quote]

Ja, jag får väl göra det... men väntar tills dom skjutit skott (eller vad lökar gör)... Man vill ju ha så fina bilder som möjligt ju... :p
#10 - 13 juli 2006 12:23
[quote=Sveziano]Ja, jag får väl göra det... men väntar tills dom skjutit skott (eller vad lökar gör)... Man vill ju ha så fina bilder som möjligt ju... :p[/quote]

Ska man vara petig angående vanliga akvarie-näckrosor så är det inte lökar, knölar är en bättre "lekmanna-term", även det nått som damer normalt håller sig med.:D

Jodå, dom kan sätta dotterplantor via knölarna, (undrar när människo-liknelserna ska ta slut:confused: ) om det var det du undrade med att skjuta skott.

Annons