Siamesen och platyn leker med varandra

#1 - 21 april 2006 10:49
Jag har en ensam siames och en ensam platy och de verkar lite kära i varandra. Då och då uppvisar de lekbeteende med varandra...... är det vanligt att fiskar av olika art leker med varandra i brist på partner av samma sort? Ser lite lustigt ut :p.

/ Maria
#2 - 21 april 2006 11:14
Vet inte om det är vanligt men jag har en ensam segelfensmolly som är kär i en sorgmanteltetra!

/Katriina
#3 - 21 april 2006 11:17
[quote=katriina]Vet inte om det är vanligt men jag har en ensam segelfensmolly som är kär i en sorgmanteltetra!

/Katriina[/quote]

:) :) . Ja, då är de väl inte så udda då. Jag tycker egntligen lite synd om dem eftersom de antagligen helst skulle vilja ha en partner av samma art. Men vad ska man göra om man inte längre vill ha denna typ av fisk och därför inte vill skaffa nya?
#4 - 21 april 2006 11:18
Så länge de inte skadar varandra så kan du nog ta det med ro =)
#5 - 21 april 2006 11:20
En av mina Neontetror har blivit förälskad i en kardinaltetra:eek:[:)]
#6 - 21 april 2006 12:24
[quote=Björken]:) :) . Ja, då är de väl inte så udda då. Jag tycker egntligen lite synd om dem eftersom de antagligen helst skulle vilja ha en partner av samma art. Men vad ska man göra om man inte längre vill ha denna typ av fisk och därför inte vill skaffa nya?[/quote]

Min segelfena gick inte att ha med andra segelfenor eller molly då han är alldeles sexgalen, han försökte tom para sig med platy-hanar (och det uppskattades inte av dom precis..). Nu verkar han dock vara väldigt nöjd med livet, äter bra, är aktiv (på ett "lungt" sätt) och uppvaktar sorgmanteln.
#7 - 21 april 2006 14:05
[QUOTE=Björken]:) :) . Ja, då är de väl inte så udda då. Jag tycker egntligen lite synd om dem eftersom de antagligen helst skulle vilja ha en partner av samma art. Men vad ska man göra om man inte längre vill ha denna typ av fisk och därför inte vill skaffa nya?[/QUOTE]

Man kan alltid försöka omplacera dem till nån bra människa som har flera av arten i fråga :)

Det gjorde jag med min ensamma otocinclus som fick flytta till ett nytt stim :p
#8 - 21 april 2006 14:33
Min en liten pilsk blackmolly är kär i alla.. eller försöker sätta på allt från tetror till scalarer och malar. :D
#9 - 24 april 2006 10:49
Har en egyptisk Munruvare som försöker med en Palett :) ser roligt ut
#10 - 24 april 2006 11:47
hejsan

jag har en guppy hane som försöker para sig med nästan alla mina fiskar....ser rätt fräckt ut:p

MVH NMacke_fisk
#11 - 24 april 2006 12:06
nu hade egyptiern visst hittat rätt :) yngel påväg
#12 - 25 april 2006 12:58
[quote=batski]Man kan alltid försöka omplacera dem till nån bra människa som har flera av arten i fråga :)

Det gjorde jag med min ensamma otocinclus som fick flytta till ett nytt stim :p[/quote]

Ja, fast det är nog inte så lätt att omplacera dem med tanke på att jag haft en så hemsk sjukdom i mitt akvarium. Vill ju inte vara orsak till att någon annans fiskar blir smittade....... Annars hade det varit en ypperlig idé.
#13 - 25 april 2006 16:28
[QUOTE=Björken]Ja, fast det är nog inte så lätt att omplacera dem med tanke på att jag haft en så hemsk sjukdom i mitt akvarium. Vill ju inte vara orsak till att någon annans fiskar blir smittade....... Annars hade det varit en ypperlig idé.[/QUOTE]

Men om inte sjukdomen bryter ut igen inom ett par månader borde det inte vara nån fara.
#14 - 27 april 2006 08:19
[quote=batski]Men om inte sjukdomen bryter ut igen inom ett par månader borde det inte vara nån fara.[/quote]

Nej, det är ju det jag hoppas på........ Så att den stackars ensamma scalaren kan få flytta till sina kompisar i det stora akvariet :p .
#15 - 29 april 2006 19:58
Jag har också en Sorgmanteltetra som ofta simmar ned till botten och umgås med en pansarmal :eek::eek::eek::)

Annons