Siamesisk algätare

#1 - 11 november 2007 16:05
Jag hade 3 stycken från början. Först dog en och jag tänkte att det kan ha varit för att den var mindre än de andra två och då kanske de hade stressat den på något sätt. Men så idag hittade jag ytterligare (2veckor efter) död, den såg hel och fin ut inga sår eller andra konstigheter. Vad kan detta bero på...har inte haft några andra dödsfall.
Jag matar med bottentabletter (botia) och alg tabletter (lite då och då) och vanligt flingfoder....fattas något?

Nu vet jag inte om jag vågar slänga ner fler siameser eftersom den jag har kvar har blivit ganska stor. Några råd eller kunskaper någon?
#2 - 11 november 2007 16:26
Hejsan!
Jag har hört att Siameser är ungefär lika kärvänliga mot varnadra som Eldstjärtar. Så jag tror inte att det går att ha mer än en i ett akvarium. Min gissning är att den starkaste överlevde. Ring akvarielagret och fråga, de vet... tel: 08-808080
Mvh Ola
#3 - 11 november 2007 16:37
Maken har fyra stycken i sitt 720L och de stimmar ihop sig mellan varven. Jag har inte sett att de har bråkat alls. Så olika det kan vara! Läste även artbeskrivningen och där står det ju att de kan bråka inom arten. Kanske beror det på storleken på akvariet också, vad vet jag:) Men stimmar det gör de iallafall..
#4 - 11 november 2007 16:40
Ola_1965 skrev:
Hejsan!

Jag har hört att Siameser är ungefär lika kärvänliga mot varnadra som Eldstjärtar. Så jag tror inte att det går att ha mer än en i ett akvarium. Min gissning är att den starkaste överlevde. Ring akvarielagret och fråga, de vet... tel: 08-808080

Mvh Ola

Jag har faktiskt inte märkt att de har bråkat om revir speciellt mycket faktiskt. Men visst är det möjligt iallafall...jag kan ju inte mer än att avvakta och se vad som händer med den sista....Jag har oxå läst att de är väldigt revir lystna.
Jag tackar iallafall för svar....
#5 - 11 november 2007 16:52
har 5 st i ett 105 liter..märker inga bråk eller riviliatet mellan dem, bara lite småbråk då och då...annars inget.
#6 - 11 november 2007 18:01
Har inte märkt att de skulle vara agressiva förutom litet imponerande på varandra. Jag har fått den informationen att de är stimfiskar. Jag har sällan sett fiskar som stimmar så bra som Siamesen. Däremot har jag erfarit att de är litet känsliga att vänja in men om de klarar några månader går det bra.
#7 - 11 november 2007 19:25
JLi skrev:
Har inte märkt att de skulle vara agressiva förutom litet imponerande på varandra. Jag har fått den informationen att de är stimfiskar. Jag har sällan sett fiskar som stimmar så bra som Siamesen. Däremot har jag erfarit att de är litet känsliga att vänja in men om de klarar några månader går det bra.

Jag har heller inte som jag skrev tidigare märkt att de har bråkat...Och jag har haft dem i några månader, de var väldigt tjocka och pigga...så jag förstår inte alls hur de har dött..

Annons