Siamesisk algätare död

mandan
Banned
#1 - 21 november 2008 21:28
Idag hittade jag en siamesiks algätare död. Den bara dog...
Jag ska beställa dropptest imån och testa vattnet. Jag hittade ett bra märke och det stog att den skulle ta reda på 5 viktiga saker i vattnet,
http://www.akvarieshopen.com/tetra-test-p-70.html <---Sidan
Är det dem viktigaste sakerna att testa?? :confused: [:-141]...
Vet inte om denna frågan skulle in här men jag testar ändå..
#2 - 21 november 2008 21:51
mandan skrev:
Idag hittade jag en siamesiks algätare död. Den bara dog...

Jag ska beställa dropptest imån och testa vattnet. Jag hittade ett bra märke och det stog att den skulle ta reda på 5 viktiga saker i vattnet,

http://www.akvarieshopen.com/tetra-test-p-70.html <---Sidan

Är det dem viktigaste sakerna att testa?? :confused: [:-141]...

Vet inte om denna frågan skulle in här men jag testar ändå..

Det där är inte dropptest, det är stickor. Många säger att de är helt värdelösa och kan visa lite vad som helst.

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/testermaetinstrument-sera-c-49_51_750?osCsid=5d083020966bd1999c4c18c3e58ecb5a

Där har du dropptest.
mandan
Banned
#3 - 21 november 2008 22:31
Okeyy tack.. Är den hemsidan bra eller??
Hade tänkt att köpa hem lite saker jag behöver... Om hur många dagar kommer sakerna??
Bilagor:
mandan
Banned
#4 - 21 november 2008 22:38
Vilken av alla ska jag ha, för jag vill gärna mäta nitrit nitrat (dem 5 viktigaste sakerna)
mandan
Banned
#5 - 21 november 2008 22:57
Jag fattar precis INGENTING av detta. Kan jag få hjälp..?? Vad betyder DH GH PH och NO2. Jag behöver dropptest för nitrit m.m. FINNS DET ELLER EJ???
#6 - 21 november 2008 23:06
mandan skrev:
Jag fattar precis INGENTING av detta. Kan jag få hjälp..?? Vad betyder DH GH PH och NO2. Jag behöver dropptest för nitrit m.m. FINNS DET ELLER EJ???

Ta't lugnt... :)
Det finns dropptest för nitrit...den kemiska formeln för nitrit är NO[SIZE=1]2[/SIZE][SIZE=2]-. Så det är ett sådant du skall ha.[/SIZE]

Jag kan rekommendera Tropic Marines dropptest för nitrit och nitrat. Det finns bland annat här: http://www.pwss.se/product.php?productid=1027&cat=396&page=1´, eller här: http://www.akvarieshopen.com/tropic-marin-no2-no3-test-p-76.html

Jag gillar det, för att jag tycker det är lättare att se färgskiftningarna i det än i de andra testerna, och att man får nitrat-testet på köpet.
#7 - 21 november 2008 23:07
mandan skrev:

DH/KH=Karbonathårdhet.
GH=Total hårdhet
PH=Mått på surhet.
NO2=Kvävedioxid.
NO3=Nitrat.
NO2=Nitrit.

Har jag helt fel eller...??

Har inte dunderkoll på alla dessa tester men är säker på att andra har det, och de kommer, om jag har fel kommentera mitt inlägg!
#8 - 22 november 2008 10:00
NIC skrev:
DH/KH=Karbonathårdhet.

GH=Total hårdhet

PH=Mått på surhet.

NO2=Kvävedioxid.

NO3=Nitrat.

NO2=Nitrit.

Har jag helt fel eller...??

Nitrit brukar väl betecknas med ett minus efter sej, så att det inte betyder kvävedioxid? NO2- alltså. Fast nedsänkt 2a. Och upphöjt -. Jaja...
mandan
Banned
#9 - 22 november 2008 13:22
Okeyy tack så mycket:) Jag har hittat ett dopptest som kostar ca 250 som jag ska köpa.. http://www.guldfisken.se/beta/catalog/sera-aquatest-p-2720?osCsid=5d083020966bd1999c4c18c3e58ecb5a Tror ni denna är bra? (jag köper den ändå)
#10 - 22 november 2008 18:50
Tamarind skrev:
Nitrit brukar väl betecknas med ett minus efter sej, så att det inte betyder kvävedioxid? NO2- alltså. Fast nedsänkt 2a. Och upphöjt -. Jaja...

Helt korrekt!
NO2-!
#11 - 22 november 2008 19:11
Du gjorde inget stort vattenbyte innan? Jag tycker mig ha märkt (kan ju ha fel) att siamensis inte gillar stora mängder nytt vatten på en gång. Har för mig att jag hade några som la sig på rygg efter ett vattenbyte.
mandan
Banned
#12 - 22 november 2008 20:57
Nej, det gjorde jag inte. Jag bytte vatten efter istället.
Mina ser inte ut att ''dö'' efter att ha bytt. Jag tycker mer att de verkar piggare...
#13 - 22 november 2008 21:15
Har inte heller märkt att skulle ogilla stora vattenbyten. Jag har tre st i min malawiburk, och där är det nästan bara stora vattenbyten (50 % och lite till) som gäller. Och de verkar trivas finfint.
mandan
Banned
#14 - 22 november 2008 21:22
Jag bytte ca 100 liter igår (karet är på 150) och de var helt normala. Dom stog (simmade) bara och glodde som vanligt när vattnet strömmade ner...
#15 - 22 november 2008 21:33
mandan skrev:
Jag bytte ca 100 liter igår (karet är på 150) och de var helt normala. Dom stog (simmade) bara och glodde som vanligt när vattnet strömmade ner...

Varför byter du såå mycket vatten?
Det "rekommenderliga" antalet liter vattenbyte ligger runt 20-25 liter en gång i veckan.
Alltså i ditt fall ca. 35-40 liter vatten ut/vecka.
Byter man den volymen vatten/vecka så brukar man vara förskonad från det mesta.
Finns såklart variationer i systemet..
mandan
Banned
#16 - 23 november 2008 13:29
Jag trodde det var nitrit, så jag bytte...
Men jag var i djuraffären idag o jag fick göra ett vattentest.. Han sa att vattnet var jättebra, förutom att jag hade gifter i vattnet så han sa att jag skulle göra slamsugning idag och imån...!
#17 - 23 november 2008 20:54
mandan skrev:
Jag trodde det var nitrit, så jag bytte...

Men jag var i djuraffären idag o jag fick göra ett vattentest.. Han sa att vattnet var jättebra, förutom att jag hade gifter i vattnet så han sa att jag skulle göra slamsugning idag och imån...!

Hur kan vattnet vara bra om där finns gifter?
#18 - 24 november 2008 14:24
NIC skrev:
Hur kan vattnet vara bra om där finns gifter?

Tänkte också på det ;)
mandan
Banned
#19 - 25 november 2008 15:54
Allt var bra UTAN det...:)
#20 - 25 november 2008 17:55
mandan skrev:
Allt var bra UTAN det...:)

Vad för gifter?
mandan
Banned
#21 - 26 november 2008 14:13
Han sa bara att det var gifter från skit under stenarna.. Jag sa att jag hade ganska mycket skit och då sa han att det var det som var problemet...

Annons