siamesisk algätare + malawi

#1 - 30 september 2006 14:37
Skulle den här kombinationen funka?
Jag har en kompis som har ett 720L malawikar och han har fått ett STORT problem med toffsalger och jag har hört att siamesisk algätare är den enda fisken som tycker om dem... Skulle algätarna överleva med malawiciklider?
#2 - 30 september 2006 14:42
Det beror på vilka malawiciklider och hur stora siameser, Vuxna siameser med golden går jättebra, 3cm siameser till sammans med Tyrannochromisar går inte bra.
#3 - 1 oktober 2006 17:16
Cikliderna är mellan 4 (yngel) - kanske 10 (vuxna) cm... Jag tänkte att dom kanske anfaller i stim och på så sätt kan döda en algätare. Annars kanske det går bra.
#4 - 2 oktober 2006 16:49
Skulle det gå?
#5 - 2 oktober 2006 16:55
Jag kan inget om malawi men ha inte för stort hopp att siameserna tar bort alla tofsalger! Mina siameser gillade flingfoder bättre! Men det är fina fiskar ändå:)
#6 - 2 oktober 2006 17:44
Är det någon som vet om man kan stoppa i ett par små siamesiska algätare i ett yngelakvarium (2 veckor gamla cynotilapia afra) utan att det är någon risk för ynglen? Tänkte låta siameserna växa till sig lite innan jag släpper i dem i det större karet. Växer dem något i ett 40 l akvarium förresten?
#7 - 2 oktober 2006 18:42
MalawiAnna: Jag kan inte lämna några garantier på om de går ihop, om dina afra-yngel vuxit tydligt borde det gå bra med riktigt små siameser. Om du sköter vatten och utfodring väl så kommer dom att växa bra till tillräcklig storlek även i ett 40-liters.

PlatyYngel: Vad jag försökte förklara var att det finns väldigt många olika arter av malawiciklider, vuxna siameser brukar gå alldeles ypperligt att hålla med de flesta malawiciklider i de storlekar du pratar om, men den storlek som brukar finnas i butikerna skulle nog bli fiskmat inom några sekunder.
#8 - 2 oktober 2006 20:11
Erik... skrev:
MalawiAnna: Jag kan inte lämna några garantier på om de går ihop, om dina afra-yngel vuxit tydligt borde det gå bra med riktigt små siameser. Om du sköter vatten och utfodring väl så kommer dom att växa bra till tillräcklig storlek även i ett 40-liters.

Tack för svaret Erik!
HazelCR
#9 - 3 oktober 2006 03:22
MalawiAnna skrev:
Är det någon som vet om man kan stoppa i ett par små siamesiska algätare i ett yngelakvarium (2 veckor gamla cynotilapia afra) utan att det är någon risk för ynglen? Tänkte låta siameserna växa till sig lite innan jag släpper i dem i det större karet. Växer dem något i ett 40 l akvarium förresten?

Det har fungerat för mig, när jag testat med malawisar fån 1 cm upp till 5 cm tillsammans med siamesiska algätare. Algätarna har skött sitt och malawisarna sitt. Nu är mina siamesiska algätare ca 8 cm. Från start kanske 3cm. Jag ser ännu inte att de jagar 1cm malawiyngel.
HazelCR
#10 - 3 oktober 2006 03:26
PlatyYngel skrev:
Skulle den här kombinationen funka?

Jag har en kompis som har ett 720L malawikar och han har fått ett STORT problem med toffsalger och jag har hört att siamesisk algätare är den enda fisken som tycker om dem... Skulle algätarna överleva med malawiciklider?

Jag gissar att kompisen måste köpa lite större siamesika algätare, helst upp mot 8-10 cm. Gärna 6 stycken också.
Om de är mindre finns det en risk att Malawisar ger sig på dem. Jag tycker att de flesta fiskar blir testade av malawisar och har de inte vett att simma undan, flytta på sig, kan det vara kört.
#11 - 3 oktober 2006 08:20
Jo, han hade tänkt att han skulle hålla utkik efter lite större fiskar, och det behövs 6 st, jag lovar! Även om det är mkt alger nu och det blir mindre sen så köper han mat till dem...

Vad menar ni med att dom kanske inte äter upp algerna?
#12 - 3 oktober 2006 08:45
HazelCR skrev:
Det har fungerat för mig, när jag testat med malawisar fån 1 cm upp till 5 cm tillsammans med siamesiska algätare. Algätarna har skött sitt och malawisarna sitt. Nu är mina siamesiska algätare ca 8 cm. Från start kanske 3cm. Jag ser ännu inte att de jagar 1cm malawiyngel.

Så bra! Då ska jag absolut köpa några siameser.
Tack för ditt svar!
#13 - 3 oktober 2006 14:21
Får väll berätta om min erfarenhet av dem små guldklimparna osså då... ;)

Hade "lite" för mycket toffsalger så jag åkte o köpte 2 siamesiska algätare som var ca 3 cm stora. Var först lite rädd att mina ändå rätt stora malawi skulle jaga/stressa ihjäl dem först. Släppte ner den med ljuset av så de kunde komma ner till botten utan att bli upptäckta, vilket de heller inte blev.
Tände ljuset igen o då fick malawisarna syn på dem. Lite nyfika simmade malawisarna fram till dem men absolut inget hände.

Kan också berätta att de har fungerat helt perfekt när det gäller malawisarnas rädsla. När de ser siameserna framme i akvariet så vågar även de sig ut från sinna grottor.

Har inte en toffs kvar i karet o siameserna har vuxit på rätt bra.

Har golden, rödzebra och vit auratus, o vit auratus ska vara rätt tuffa fiskar men inte ens de har brytt sig om siamerserna.

Lycka till! :D

// MVH Tulle

Annons