siamesisk kampfisk fråga

#1 - 7 mars 2012 07:55
För lite mindre än en vecka sen nu köpte jag mitt första akvarie på ca 16-17 år (och då var jag 4-5 eller nått när vi hade förut) och igår flyttade min lilla snygging in.. En mycket vacker (super)delta som jag döpt till Sir Sky de Gaylord Clover, Clover kallar jag honom dock.

Nu är dock frågan.. Har läst att man inte ska mata första dygnet och har följt konstens alla regler vad det gäller inkoppning osv och han verkar väldigt nyfiken och temperamentsfull, och verkar vara rätt nöjd och kry i akvariet

Men som sagt, har läst att man inte ska mata första dygnet. är det då de första 24 timmarna, eller bara första dagen? Han kom ned i tanken kring 18-18:30 igår. Ska jag vänta till ca samma tid idag med att mata första gången eller göra det nu?

Där är han det lilla underverket
#2 - 7 mars 2012 08:12
vänta till eftermiddagen så kan du mata, kom sen ihåg å mata väldigt sparsamt dom första veckorna. en gång om dagen är lagom.
#3 - 7 mars 2012 08:13
okey :) då väntar jag till vid 18-19 då :) tack så mycket, ska komma ihåg det också
#4 - 7 mars 2012 08:16
de går ju å mata nu med men de är ju bättre fisken får simma in sig i sitt nya hem först en stund.
#5 - 7 mars 2012 08:17
joo :) han verkar väldigt nyfiken och väldigt temperamentsfull och verkar trivas.. Han är då inte skygg iallafall utan far runt i akvariet
#6 - 7 mars 2012 18:42
MrH skrev:
vänta till eftermiddagen så kan du mata, kom sen ihåg å mata väldigt sparsamt dom första veckorna. en gång om dagen är lagom.

Jag brukar mata ungefär 1-2 ggr i veckan de första veckorna efter uppstart. Som jag förstår har ts bara en fisk i karet och då blir det nog väldigt svårt att inte mata för mycket så jag skulle inte våga mig på att mata varje dag. Sedan beror det ju på hur stort akvariet är också.
#7 - 7 mars 2012 19:26
sant, tänkte inte på det. har du bara kampen i karet så räcker det å mata kanske 2-3 gånger /vecka.
#8 - 7 mars 2012 19:42
jag har bara honom i det, och det är inte nått jätteakvarie heller, så tar det lugnt med mat :)
#9 - 7 mars 2012 19:45
men sen då om en 2-3-4 veckor, hur ofta ska han matas då?
#10 - 7 mars 2012 19:48
Jag väntade 3 dagar innan jag matade mina första fiskar , bland annat 1 sån där kampfisk fast blå :) Köpte den och 3 till på djurmagazinet och de va de som berättade när jag skulle mata första gången. Köpte sen några till fiskar och då skulle jag vänta 3 dagar igen med att mata :)
#11 - 7 mars 2012 19:49
ahh, okey.. tja, jag har då matat han lite nu ett varv, och kommer vänta lite tills nästa gång.. kanske fredag eller lördag.. :)
#12 - 7 mars 2012 19:51
Okej :D
#13 - 7 mars 2012 19:53
Om du bara har en kampfisk vet jag ej hur mycket du ska mata den.Jag matar mina fiskar i mitt 54 Liters 1 gång om dagen. Har en blå kampfisk som jag skrev och några till fiskar :)
#14 - 7 mars 2012 19:53
har två olika foder åt han just nu, ett som heter Betta av märket tropical och ett som heter Betta Excel color av märket Aquatic nature, som är ett granulat, och det var det han fick av idag..
men efter några veckor, hur ofta ska han ha mat då?
#15 - 7 mars 2012 19:56
Dippen98 skrev:
Om du bara har en kampfisk vet jag ej hur mycket du ska mata den.Jag matar mina fiskar i mitt 54 Liters 1 gång om dagen. Har en blå kampfisk som jag skrev och några till fiskar :)

Jag har bara Clover i akvariet, och han är ganska liten än, tror han är ung, han ligger bara på 4.5 cm typ.. har ett 20 l kubakvarium, därför jag bara har honom där i.. ev. kommer jag skaffa nån äppelsnäcka men vi får se..
på foderburkarna står en gång om dagen på granulatet och flera gånger i små små portioner om dagen på det andra
#16 - 7 mars 2012 19:57
Jag har nåt flingfoder från Tropical och så har jag fryst mat. Kolla om nån annan svarar på hur mycket du ska mata den sen. Jag vet faktiskt inte :)
#17 - 7 mars 2012 19:59
jo, det jag har från tropical är också ett flingfoder
okey :) men kanske en gång om dan då, i framtiden
#18 - 7 mars 2012 20:00
Om ingen svarar så kan du fråga i butiken du köpte fisken i :)
#19 - 7 mars 2012 20:02
hörru, det tänker jag inte göra.. ;D dom var klåpare.. jag fick honom i en plastpåse.. enbart.. sen på väg hem satte vi den påsen i pappas mössa så det skulle vara mörkt för honom.. men däremot kan jag fråga dom här i stan :) dom har lite mer koll på läget
#20 - 7 mars 2012 20:07
Okej :) Fast lär ju va en gång om dan om det står så på din matburk. Du kan ju fråga de där i stan också :) Mata inte förmycket bara de sa de till mig på djurmagazinet när jag köpte mina fiskar för det kan bli gammal mat kvar som de äter eller så kan de äta förmycket och dö tydligen.
#21 - 7 mars 2012 20:09
jodå, det har jag hört också.. men pappa föreslog att när jag ger granulatet så ger jag varannan dag.. men vi får se då
#22 - 7 mars 2012 20:13
Okej :)
#23 - 8 mars 2012 17:14
Det räcker med en gång om dagen i framtiden. Inte för mycket bara då. Han ska hinna äta innan åker ner till botten :).
#24 - 9 mars 2012 08:19
okey, tack :)

Annons