sidkanalfläktfråga

#1 - 10 juli 2006 16:08
Jag har en som är för stor för mina akvarier kan man bygga om den på något vis så att den blåser lite mindre luft?
#2 - 10 juli 2006 19:34
är det en dator fläkt (12 volt) eller en vanlig (220 volt)?
#3 - 10 juli 2006 20:11
220v
#4 - 10 juli 2006 21:47
Då kan du nog bara koppla in en dimmer till den kanske. titta hur mkt ström fläckten drar och titta på dimmern.
#5 - 11 juli 2006 03:26
den drar 0,125 kw. tror du att det kan funka med en vanlig dimmer alltså, intressant. vad tror ni andra?
#6 - 11 juli 2006 20:21
kom igen nu elektriker och andra som vet, är det möjligt?
#7 - 11 juli 2006 22:30
Titta på tex claes ohlsson och se vad deras dimmrar klarar.
#8 - 11 juli 2006 22:43
[quote=Satanoperca]den drar 0,125 kw. tror du att det kan funka med en vanlig dimmer alltså, intressant. vad tror ni andra?[/quote]

125w de va en jäkel till fläkt, dimmrar brukar ligga på 30-50w och ha 300w som maxgräns och öppnar man dimmern och lägger på extra kylning på triacen kan dom belastas med kanske så mycke som 2300w utan att gå sönder.
#9 - 12 juli 2006 16:02
mao det funkar. ?
#10 - 12 juli 2006 16:15
[quote=Tenkare]mao det funkar. ?[/quote]

Klart det funkar [:-75]
#11 - 12 juli 2006 17:04
Det funkar INTE med en dimmer utan du behöver en särskild sk motorstyrning. Kopplar du en dimmer till fläktmotorn kommer den förmodligen att stå o hacka o föra väsen. Du kan slippa att köpa en motorstyrning genom att laborera lite med kondesatorer. Ex Cottex takfläktar brukar ha 3 hastigheter. Full fart är lika med 230 volt direkt till motorn. Mellanfart, då går strömmen i serie med en konding, låg fart i serie med annan konding. OBS kondingarna måste tåla 230 volt minst. Detta kan du bygga in i en låda med vridbar ratt som bestämmer farten, så har du gjort en billig motorstyrning. Jag har en till min takfläkt så jag har 9 olika hastigheter på den. På lägsta farten rör sig fläkten sakta som på en saloon i vilda västern. Jag kan ta reda på gångbara värden på kondingarna om du tror att du kan sätta ihop en sådan "box". En ritning kan jag fixa också, det är lätta grejer att sätta ihop.
#12 - 13 juli 2006 08:46
[quote=ovsor]Jag kan ta reda på gångbara värden på kondingarna om du tror att du kan sätta ihop en sådan "box". En ritning kan jag fixa också, det är lätta grejer att sätta ihop.[/quote]

Ja tack.
B!
#13 - 13 juli 2006 14:45
Skicka ett mail till mig [email]lars.sorensen@comhem.se[/email] så returnerar jag schemat som jag petade ihop i paint. Filen är ca 50 kb o kan öppnas med ett bildprogram,,,,jpg
#14 - 13 juli 2006 19:13
ovsor, medveten om att posta email adresser i forum är ett bra sätt att få spam på ?

bilder kan även laddas upp på www.imageshack.com och www.photobucket.com
ser att du har comhem, du har även utrymme hos comhem du kan lägga upp bilder på, 10mb per mailadress.
#15 - 14 juli 2006 11:26
[QUOTE=Raven]ovsor, medveten om att posta email adresser i forum är ett bra sätt att få spam på ?

bilder kan även laddas upp på www.imageshack.com och www.photobucket.com
ser att du har comhem, du har även utrymme hos comhem du kan lägga upp bilder på, 10mb per mailadress.[/QUOTE]
Ok Raven, det e väl inte så bra att lägga ut sin adress på forumet, tänkte inte så långt faktiskt. När det gäller Comhem så har jag 5 e-lådor på vardera 5 mb och en hemsida som jag inte aktiverat än på ? mb.
Kan man lägga upp data hos Comhem? Eller e det hemsidan du tänker på då?
Vidare har Comhem nåt slags spamfilter som faktiskt funkar bra, spammet e reducerat till nästan noll, förr kunde man få typ 15 om dan eller nåt, med bara skit. Nu kan jag få ett par i veckan bara.
Tackar för påpekandet, jag ska hitta en annan lösning, varför inte öppna upp hemsidan med lite tips o tricks inom elektronik, det kanske uppskattas.

Ove
#16 - 14 juli 2006 15:01
[QUOTE=ovsor]Kan man lägga upp data hos Comhem? Eller e det hemsidan du tänker på då?[/QUOTE]

bilder och mp3or funkar utan problem och sen länka till, dock kan det ta en jäkla tid innan det man lägger upp blir tillgängligt.
gjorde en uppdatering på en hemsida för ett tag sen och tog 2 dagar innan uppdateringen kom upp.

sen comhems spamfilter är totalt J***A kört, har stoppat en stor del som inte är spam för min del så nästan lagt av med deras mail och kör gmail istället avsevärt mycket bättre.
sen att servrarna strular stupikvarten så man inte kommer åt mail gör inte saken bättre :/
#17 - 14 juli 2006 18:16
Jag upplever inte att servrarna krånglar, funkar jämt, däremot har jag probs med för låg signal så digital tv,n pixlar sig. Dom var här o greja signalen fr 46 dB till 57 dB vilket fortfarande e för lågt. Optmalt e 60-80 dB. Satt o försökte dra igång en hemsida idag men fan, det funkar inge vidare, kan inte detta, kan du Raven hjälpa till med detta kanske? Det kanske skall tas upp i annan tråd eller nåt. E det svårt? inget e svårt när man kan det, eller hur! Men det blev för mycket.
#18 - 14 juli 2006 18:28
#19 - 16 juli 2006 22:18
finns det inte någon färdig mackapär som man kan använda?
#20 - 17 juli 2006 00:54
[quote=Satanoperca]den drar 0,125 kw. tror du att det kan funka med en vanlig dimmer alltså, intressant. vad tror ni andra?[/quote]

Skaffa en mindre luftpump istället, det är mycket ekonomiskare.

//Calle
#21 - 17 juli 2006 03:42
vilken kan du rekommendera
#22 - 17 juli 2006 08:20
[quote=Satanoperca]vilken kan du rekommendera[/quote]

Vet inte vem du frågar, men tror att det var mig:)

Kör just nu själv med membranpumpar som funkar super.
Allt är frågan om hur många akvarium du ska driva.

//Calle
#23 - 17 juli 2006 08:37
Hur kom vi in på luftpumpar? Det pratades om fläktar i början av tråden.
B!
#24 - 17 juli 2006 08:55
[quote=Mr B]Hur kom vi in på luftpumpar? Det pratades om fläktar i början av tråden.
B![/quote]

Har inte en luftpump och en fläkt samma uppgift:confused: :confused:

Enl mig så gäller det att avpassa luftpumpen/sidkanalsfläkten till ens verkliga behov, förstor/fel typ kostar onödigt mycket i drift.

//Calle
#25 - 17 juli 2006 09:03
sidkanalfläkt o kompressor /luftpump är samma saak men olika namn
mvh janne
#26 - 17 juli 2006 10:41
Sidkanalfläkt gav mig intrycket av att det var fråga om en fläkt. Inte en akvariekompressor. Tyvärr klarar väll nämnda kompressor inte av att producera något nämnvärt tryck, annars är ju en tryckvakt/tryckregulator och en tank allt som behövs. Använder folk fortfarande luft i akvarierna i någon större utsträckning? Skrämmande. Nåja, då har jag lärt mig någonting nytt i dag, så u kan jag ligga på soffan resten av dagen.
B!
#27 - 17 juli 2006 20:10
[quote=amazonfarmen]Vet inte vem du frågar, men tror att det var mig:)

Kör just nu själv med membranpumpar som funkar super.
Allt är frågan om hur många akvarium du ska driva.

//Calle[/quote]

kan du rekommendera något märke samt hur man räknar ut hur mycket luft man behöver per liter vatten.
#28 - 17 juli 2006 22:10
[quote=Mr B]Sidkanalfläkt gav mig intrycket av att det var fråga om en fläkt. Inte en akvariekompressor. Tyvärr klarar väll nämnda kompressor inte av att producera något nämnvärt tryck, annars är ju en tryckvakt/tryckregulator och en tank allt som behövs. Använder folk fortfarande luft i akvarierna i någon större utsträckning? Skrämmande. Nåja, då har jag lärt mig någonting nytt i dag, så u kan jag ligga på soffan resten av dagen.
B![/quote]

Man lär sig något nytt varje dag OM man är lyhörd.
En kompressor är är avsedd för att bygg upp tryck!, vad är annars meningen med just en kompressor ???

Och om nu en komprssor inte klarar av att bygga upp något tryck som du säger, varför då ha tryckvakt/tryckgegulator??

Kanske kan denna sidan vara till en hjälp...
http://www.lowener.se/sidkanalflaktar.htm

Verkligheten är skrämmande, för 2 av de tre ställen vi har besökt idag har just LUFT för att driva sina filter, men det klart har man 70-150 akvarium så räknas man väl inte.

//Calle
#29 - 17 juli 2006 22:19
[quote=Satanoperca]kan du rekommendera något märke samt hur man räknar ut hur mycket luft man behöver per liter vatten.[/quote]

Det är många faktorer som spelar roll.
Rörlängd, slanglängd, akvariedjup, typ av filter mm.

Dem vi använder idag är Mistral 4000, har tre st.
En sådan funkar till ca 10-40 akvarium, beroende på ovanstående faktorer.

//Calle
#30 - 17 juli 2006 22:20
Trodde med att det var en vanlig fläckt från början :(
#31 - 23 juli 2006 17:29
finns det nån färdig manick att köpa som kan minska ner flödet?
#32 - 23 juli 2006 17:36
[quote=Satanoperca]finns det nån färdig manick att köpa som kan minska ner flödet?[/quote]

Pratar du om flödet ifrån en sidkanalare nu?
På en sådan ska man ALDRIG strypa flödet för att då får den jobba mer = högre strömförbrukning.
Det man kan göra för att minska mängden luft i rören är att i slutet på rörsystemet montera en kran som man öppnar för att släppa ut det som "är förmycket", med den kan man även reglera trycket i systemet.

Annars så rekomenderar jag att avpassa sidkanalaren till sitt behov, att ha en förstor kostar bara mycket att driva.

Som jag har sagt innan så driver vi vårt just nu med membranpumpar (3st a 35W/4000l/tim).

//Calle
#33 - 26 juli 2006 07:54
jag har hört talas om att man kan sätta på en sorts dimmer på sidkanalre så att dom går att justera, är det ingen som vet vad jag menar? Jag skulle vilja köpa en färdig sån dimmer
#34 - 26 juli 2006 10:46
[quote=Satanoperca]jag har hört talas om att man kan sätta på en sorts dimmer på sidkanalre så att dom går att justera, är det ingen som vet vad jag menar? Jag skulle vilja köpa en färdig sån dimmer[/quote]

Kostnaden för en motorstyrning överstiger säkert kostnaden för en ny pump.
Och strömförbrukningen lär inte minska, kanske till och med öka + att du får lägre tryck.

//Calle

Annons