Signal kräftor

#1 - 7 september 2008 09:11
Efter grabbens kräft fiske så kommer han hem med fyra signalkräftor idag.
Kan man ha dessa kräftor i akvarium med fiskar och växter?

Något man bör tänka på isåfall?
Alltså såsom vatten temp/värden?
Biotop?
Storlek på akvariet?
Gömställen?
#2 - 7 september 2008 09:23
Efter grabbens kräft fiske så kommer han hem med fyra signalkräftor idag.

Kan man ha dessa kräftor i akvarium med fiskar och växter?

Något man bör tänka på isåfall?

Alltså såsom vatten temp/värden?

Biotop?

Storlek på akvariet?

Gömställen?
Hålla det kallt,helst med kallvattenfisk då Guldfisk som jag tänker främst på,men helst ska dem gå ensamma eftersom när det blir mörkt så går fisken ner på botten för att inta viloläge ja resten kan man räkna ut själv[xx(]

Ett 225 kar körde jag med med väldigt god Filtrering och rörelse,med många gömställen så var och en kan ha sin grotta.Växter är inget att tänka på då dem sliter upp det eller mumsar i sig det.
#3 - 7 september 2008 11:47
Hålla det kallt,helst med kallvattenfisk då Guldfisk som jag tänker främst på,men helst ska dem gå ensamma eftersom när det blir mörkt så går fisken ner på botten för att inta viloläge ja resten kan man räkna ut själv[xx(]

Ett 225 kar körde jag med med väldigt god Filtrering och rörelse,med många gömställen så var och en kan ha sin grotta.Växter är inget att tänka på då dem sliter upp det eller mumsar i sig det.

en bekant till mig har en flodkräfta i sitt 250 liters malawi kar...malawis från 3-12cm skulle jag tro å vad jag vet har ingen fisk blivit attackerad ännu å den har nog gått där i 1 månad nu i alla fall
Han har även ett gäng med ancistrus malar å dessa har också fått vara i fred

kan även säga att de är la mellan 22-28 grader i de karet

Växter är heller inget problem i hans kar vad jag vet

Kräfter bryr sig inte möe om vattenkvalite eller liknande utan dom är tåliga saker
#4 - 7 september 2008 14:41
KoiKe skrev:
en bekant till mig har en flodkräfta i sitt 250 liters malawi kar...malawis från 3-12cm skulle jag tro å vad jag vet har ingen fisk blivit attackerad ännu å den har nog gått där i 1 månad nu i alla fall

Han har även ett gäng med ancistrus malar å dessa har också fått vara i fred

kan även säga att de är la mellan 22-28 grader i de karet

Växter är heller inget problem i hans kar vad jag vet

Kräfter bryr sig inte möe om vattenkvalite eller liknande utan dom är tåliga saker
Ja fisken är nog vaken på det mesta men,trasiga fenor till följd hyper stressiga fiskar kanske om man har otur en uppäten fisk på morgonen,sen är malar nattaktiva precis som kräftorna är så det är nog inga problem.

Sen är det nog lättare om man har egen erfarenhet av det som man kan dela med sig det brukar underlätta.Dem som har erfarenhet av Kräftor vet att det inte går att ha dem med växter och att det ibland går en och en annan fisk till menyn,av att man skall ha god Filtrering är av all mat dem får till menyn som tex Fiskrens.

Tempen låg väl hos mig 20-22 grader men dem trivs nog på lägre tempraturer,det såg man på hösten då det sjönk lite mycket piggare så vad kan man säga lägre tempratur till kräftan,allt detta vet man om man har egen erfarehet av att ha Signalkräftor i ett Akvarium så lätt var det!!;)
#5 - 7 september 2008 23:09
Risken att någon av dom blir uppkäkade när dom ömsat skal är rätt stor om inte riktigt gott om gömställen. Klipp fisk i mindre bitar och skölj av värsta sörjan så håller vattnet lättare. Signalerna är tuffare i sättet än flodkräftorna dessutom
#6 - 8 september 2008 05:39
Okej.
Fick bli en nödlösning, de två går i 90l med slöjstjärts par.
Matade med rå lax.
#7 - 8 september 2008 15:23
Okej.

Fick bli en nödlösning, de två går i 90l med slöjstjärts par.

Matade med rå lax.

Heh då lär som kräftorna bli röda även i kötet om det är odlad lax du matat med
#8 - 8 september 2008 16:34
Slöjstjärtar kan nog vara den sämsta fisken att ha signalkräftorna med. Mycket fenor att nypa tag i på en inte alltför snabb fisk. Men kräftsmåttingar är söta
#9 - 9 september 2008 05:37
eriahl- odlar du själv?
De där var ju grymt söta.
#10 - 9 september 2008 08:02
Det är faktiskt flodkräftor på bilden men lika söta dom oxå. Hittade inte signalbilderna. Odlat på sätt och vis. Plockat undan signalhonor och flodhonor med rom som ingen hade intresse av att ta reda yngel på. Även låtit bli att flytta flodhonor men rejält gott om gömställen då. Dom är ju iaf lite snällare. Har hyfsat ok temp i akvarier på köpet pga en källare dom står i. Dom som gått själva efter lämnat honan har fått tex Viformo/Tabimin och ibland laxkäk. Tabletterna har jag delat i lite bitar för att undvika alltför mycket bråk
#11 - 9 september 2008 08:43
Ahha, så du har smygit lite då:D
Kanske skulle kolla om man kan få upp några signalhonor då:D
#12 - 9 september 2008 08:52
Nope det är inte något sånt utan helt öppet och vitt och tillåtet och inte själv plockat från naturen eller köpt från kräftodling.
Parningen kommer när det närmar sig neråt 10gr så får du fiska kan det vara intressant att prova. Men måste kunna ha riktigt svalt vatten en period som sagt
Bilagor:
#13 - 9 september 2008 15:12
eriahl skrev:
Nope det är inte något sånt utan helt öppet och vitt och tillåtet och inte själv plockat från naturen eller köpt från kräftodling.

Parningen kommer när det närmar sig neråt 10gr så får du fiska kan det vara intressant att prova. Men måste kunna ha riktigt svalt vatten en period som sagt

Du menar att du har köpt dem alltså?

Jag hade signalkräftor när jag var liten (köpta i affär för dyra pengar) som först åt upp alla fiskar och växter, sedan låg de bara i varsitt hörn och glodde på varann, till slut så lyckades jag kränga dem till min klasskompis och äntligen var jag av med dem.:D

ciklidcollector:
Ett problem jag kan se med dem är att de som är fångade i någon sjö kan bära på parasiter som gör akvariefiskarna sjuka....vill man inte föröka dem så kan man ha vanlig temperatur i vattnet, även om de föredrar 10-15 grader om de får välja....men vem har sagt att de måste få göra det?:)
#14 - 9 september 2008 15:14
eriahl skrev:

Har man en trädgårdsdamm så kan man ha dem där och då klarar de väl av det själva utan "hjälp"....:)
#15 - 9 september 2008 18:06
Hade inte köpt dom som jag skrev. Hemlighetsfull som sjutton. Bara kräftorna inte kan rymma iväg till ett riktigt vattendrag klarar dom av det såklart. Men bästa är ju att inte sätta ut om det ev finns amfibier som leker i den.
#16 - 9 september 2008 19:05
Så jag kan egentligen flytta kräftorna till min plutte damm på 3000liter?
Hur djupt ska man ha för kräftor?
Menar dammen jag har som de kan gå i är bara 50cm djup så den bottenfryser nog säkert(vet ej om den gör det eftersom den anlades i vår).
Dock så är dammen duktigt isolerad med trelager byggplast och sen tunna skivor frigolit på botten innan dammduken.
#17 - 9 september 2008 19:58
tummen skrev:
du menar att du har köpt dem alltså?

Jag hade signalkräftor när jag var liten (köpta i affär för dyra pengar) som först åt upp alla fiskar och växter, sedan låg de bara i varsitt hörn och glodde på varann, till slut så lyckades jag kränga dem till min klasskompis och äntligen var jag av med dem.:d

[:-88]
#18 - 10 september 2008 05:30
Så för att få dem att leka bör man ha kallt vatten, hur långe ska det vara kallt?
#19 - 10 september 2008 12:13
Har för mig att neråt 5gr bortåt en månad när dom har rommen om jag inte minns fel utan att kolla. Söt signalplutt fotad idag. Bara för att äcklas lite
#20 - 10 september 2008 16:10
:D
Nu får du sluta sukta mig:D

Sådana där bilder får ju en att bara vilja ha.
Så man kan ha dem ute med andra ord i damm, finns det någon risk att de kryper bort från dammen eller?

Vad tror du om den dammen jag tänkte ha dem i?
3000liter cirka(vattenmätaren landade på 3047liter) max djup 50cm.
Tyckte jag isolerade relativt rejält iallafall i botten innan dammduken.

Grannen har ju sina guldfiskar ute året om och hans bottenfryser inte trots bara 45cm djup.
(jordmånen är lera längst ner och kompakt jord med få procent sand).
#21 - 10 september 2008 16:20
Klart man kan ha dom i dammen man grävt hemma på tomten. Men risken finns att dom kryper iväg och det är ju verkligen inte bra om dom råkar hitta naturligtvatten eller hur man säger. Bottenfryser eller inte vet man inte förrän man provat. Annars klarar dom såklart vintertemp. Men risken att kräftorna rymmer gör det lite synd att prova om det inte är väldigt långt till vatten. Skator kråkor eller annat får lite finmat isf.
Kan säkert hitta någon till att äcklas med eller får ta en ny igen annars. Undrar om det är anmälningsbart att göra såhär med vill ha bilder tro hmmm
#22 - 10 september 2008 16:58
Hehe:D

Tror faktiskt när jag tittat på den största kräftan att det är en hona med rom eller va det nu kan vara.
Är det möjligt att de har rom redan?

Var lite kryptiskt med köns bestämningen gällande signalkräftor men hur ser man skillnaden?

Kan man placera ut dem i ett akvarium ute om man har en hona och hane o hoppas på att honan har ägg om någon vecka eller så?
#23 - 10 september 2008 18:21
Min ena hona hade ägg på det dröjer en tid innan dem kläcks,jag har i min damm lite Signalkräftor bara att dem har mat så blir dem kvar,sen djupet är väl inga problem bara man håller en isvak öppen så är det inga problem med bottenfrusen damm.
#24 - 10 september 2008 19:40
Könsskillnaden är inte svår. Finns foton där den syns i artbeskrivningen. Väldigt duktig, man får drömma, fotograf som jag ser i spegeln på mornarna har tagit dom. Har hon rom syns ju tydligt. Skulle nog låta dom vara i varsitt akvarium så hon får lugn och ro
#25 - 11 september 2008 15:25
Nu en liten fråga, vad kan man mata dem med?
Tror tyvärr att en av de ursprungliga fyra dog pga svält.
Matar med fling foder och granulat för slöjstjärtarna.
Har sötvattensmusslor i karet och jag kanske ska öppna en och se om kräftan äter eller?
#26 - 11 september 2008 15:39
Dom äter allt. Räkbitar, fiskbitar med ben och allt kvar i, ärtor, tabimin eller liknande. Allting helt enkelt. Tabletter eller pellets är nog bättre än flingor
#27 - 12 september 2008 14:06
Dem som har erfarenhet av Kräftor vet att det inte går att ha dem med växter och att det ibland går en och en annan fisk till menyn,av att man skall ha god Filtrering är av all mat dem får till menyn som tex Fiskrens.
Håller inte med. De signalkräftor jag hade var helt ointresserade av växter.
#28 - 12 september 2008 15:44
Kan skilja från kräfta till kräfta kanske men dom äter allt inkl växter i vanliga fall. Matar man på rejält med annat kanske det kan funka

Annons