Silikon eller superlim?

#1 - 30 mars 2011 12:33
Har ett kar som är avdelat med glasskivor och filtermatta längst bak. Nu har jag insett att ynglen kan ta sig igenom någonstans så de kommer i "fel" fack.
För att avhjälpa detta ska jag ta bort filtermattan och istället fästa finmaskigt nät från glaskivorna (som inte går ända till bakrutan) och bakrutan.
Nu är då frågan, ska jag använda akvariesilikon, eller funkar superlim lika bra?
Vet att folk limmar fast växter på rötter så de sedan växer fast och någon sa att limmet långsamt försvinner, och isåfall finns ju risk att mina avdelar lossnar...
Men tydligen kan man sätta ner då tex växten i princip direkt i karet då det torkar så fort.
Men om jag silikonar fast med bara tunt-tunt med silikon. Hur länge måste jag vänta innan jag kan återfylla akvariet?
Kan man återfylla redan samma dag? Det är inte några bärande delar så att säga.
Har platsproblem med fiskar och växter som finns däri om jag måste tömma helt...
#2 - 30 mars 2011 12:39
jag skulle använt silikon.

finns et tsom heter TEC7 som du kan använda under vatten med. men det är ganska dyrt. typ 700:- tuben har jag sett nånstans. men bra som tusan är det"!

om du limmar tunnt så kan du fylla efter typ 4 timmar eller så
#3 - 30 mars 2011 13:11
Jag har en tub akvariesilikon från claes ohlson som jag använt till de andra karen jag nyligen delat av så då tar jag väl det då...
Ska bara tömma först... tur jag upptäckte det Innan jag börjat odla mer seriöst i det... nu har jag mest kört in karet. Annars hade det kunnat bli vad som helst ;0)
#4 - 30 mars 2011 13:38
Superlim löser med tiden upp sig i vatten.

Annons