Silikon istället för frigolit?

#1 - 7 december 2005 17:06
Just vad jag funderar på: att använda silikon istället för frigolit som skydd av bottenglaset.

Är det en bra ide eller skulle det bli för dyrt?

Alltså bara smeta ut silikon över hela glasbotten.

Skulle detta göra glasbotten hållbarare också?
#2 - 7 december 2005 17:25
Varför?
#3 - 7 december 2005 17:30
Skulle bli väldigt mycket dyrare...
Och inte ett smack bättre skulle jag tro, snarare tvärt om
#4 - 7 december 2005 17:34
Tror frigoliten ser ful ut i botten och tar mycket plats.. Jag ska ha genomföringar igenom botten. Jag tänkte när man silikonar dessa varför inte silikona hela botten?
#5 - 7 december 2005 17:36
[QUOTE=greken]Skulle bli väldigt mycket dyrare...
Och inte ett smack bättre skulle jag tro, snarare tvärt om[/QUOTE]

Utveckla tack.

Hur mycket skulle än yta på 30cm x 210cm kosta?

Varför tvärtom?
#6 - 7 december 2005 18:22
På clas ohlsson kostar en tub 49,00 och jag skulle tro att den kanske räcker 4-5 längder i ditt kar, fast jag är inte säker. Då skulle det krävas många tuber och det blir ett antal hundra kronor.

Jag tror inte att silikonet fungerar lika bra som frigoliten till det man ska ha det till, dvs skydda mot stenar som kan ramla eller grus som kan spräcka glaset.

Ska du ha grus över syns ju inte frigoliten ändå
#7 - 7 december 2005 18:27
Det går väl köra med en spackelspadde? Och hur tjockt har du räknat på?
#8 - 7 december 2005 18:34
[QUOTE=greken]

Jag tror inte att silikonet fungerar lika bra som frigoliten till det man ska ha det till, dvs skydda mot stenar som kan ramla eller grus som kan spräcka glaset.

Ska du ha grus över syns ju inte frigoliten ändå[/QUOTE]

Tycker det blir svårt att lägga i frigolitskiva när man har massa rör genom bottenglaset. Och jag tror att frigoliten kommer synas som en vit rand längst ner i botten.

Jag ska inte ha några stora stenar som kan ramla. Men däremot tror jag trycket mot bottenrutan kan bli rätt stort. Jag ska väldigt mycket bottenmaterial i karet.
#9 - 7 december 2005 19:23
Enda anledningen att ha frigolit i botten på karet är att skydda mot punktbelastning, så som ett vasst hörn på en större sten.
Om du vill slippa se en vit kant så gör du bara frigolit skivan 0.5cm mindre än karet och låter grus/sand, eller vad du nu ska ha, fylla ut springan.
Ska du ha rör genom botten glaset så är det ju bara att karva ett hål i frigoliten och trä ner den över röret. Ett annat alternativ är ju att dela på skivan.

Att bredspackla silikon är för övrigtmycket kladdigt, jag lovar.
#10 - 7 december 2005 19:31
Jag vet att man köra med frigolit i botten. Tycker att silikonet borde kunna ta punktbelastningen.

Och att hålla på skära upp 5 hål i frigolitskivan låter inte lockande.

Borde inte silikonet göra hela botten starkare?
#11 - 7 december 2005 19:58
Har svårt att tro att glaset inte skulle hålla även med extremt tjock botten. Vikten kommer inte att skilja sig SÅ mycket från om du bara har vatten. Sen så står väl karet på något som då ger en lika stor kraft uppåt som gruset/sanden/jorden ger neråt (inte om det är en ramställning iofs)

Jag lovar dig att det är betydligt bökigare med silikonet än att ta upp 5 hål i en frigolit skiva :), ser dessutom ingen somm helst vinning i att ha silikon.
#12 - 7 december 2005 20:04
Jag satte mig och räknade på det där, inte billigt vart de: 30cm = 3dm, 210cm = 21dm
höjd 4mm = 0.04dm. Antalet liter silikon blir då 3x21x0.04=2.52l en tub rymmer 410ml, vi säger vi får ut 400ml ur varje. Det behövs då 2.52/0.4=6.3tuber, billigaste tub 39kr.
39x6.3=245.7kr.
Alltså blir det frigolit istället.
#13 - 7 december 2005 20:11
Bra val (även om det inte hade handlat om priset)! ;)
#14 - 7 december 2005 20:25
Vet inte det 150spänn hade det kanske fått kosta, fick iden efter ha läst tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=81527&highlight=plexiglas
#15 - 7 december 2005 20:38
Bra val med frigolit tycker jag :) Jag förstår fortfarande inte varför du hellre vill hålla på att kladda med silikon än att karva fem hål i en frigolitskiva? Tar max en minut + en minut städning kanske. Men, smaken den är ju.. ;)
#16 - 7 december 2005 20:40
Tänkte mest att botten skulle bli extra stark. Den är bara(?) 8mm tjock.
#17 - 8 december 2005 02:14
glaset blir inte starkare av silikonet om du inte lägger på en extra glasskiva.
#18 - 8 december 2005 07:45
Det är nog betydligt smidigare och billigare att köra med frigolit än silikon. Hållbarheten lär nog inte bli det minsta bättre med silikon heller. MEN! Om glaset skulle spricka i botten så borde ju silikonet täta så det inte rinner ut vatten där iaf. Men kör du med frigolit så lär det inte spricka ;). Om du inte kör för tunnt glas då dvs. Klurar på om 8mm är tillräckligt?
#19 - 8 december 2005 07:49
Om man stoppar i en stor sten och lyckas få ett gruskorn mellan stenen och bottenglaset kan glaset spricka till följd av en punktlast. Frigolitskivan löser detta och det skulle säkert även ett lager 4mm silikon göra, men som redan konstaterats till en betydligt högre kostnad och betydligt jobbigare.
Du säger att du skall ha mycket botten material ? Förstår inte hur du då skulle kunna se frigoliten ? Men, men, det finns lösningar på det med. En kille i vår förening ( Ciklidvännerna i Malmö ) har ett 720 med Malawi-ciklider. Dessa gräver ibland en del och blottar på så sett frigolitskivan. Han löste detta med att pensla på ett tunt lager cement på ovansidan av frigoliten. Ungefär som när man gör en frigolit/betong-bakgrund. Nu blottas alltså istället en grå betongyta istället för kritvit frigolit. Enkelt, billigt och smart.
#20 - 8 december 2005 07:59
[QUOTE=y0da]Om du inte kör för tunnt glas då dvs. Klurar på om 8mm är tillräckligt?[/QUOTE]

y0da ett helglasakvarie kan i praktiken ha 3mm bottenglas och 10mm sidoglas och va 50 högt utan problem om det ställs upp korrekt.
hela rutan ska ju ha stöd underifrån.
ramakvarier däremot måste ha starkare bottenruta pga ramen och brist på stöd.

skulle dock inte rekommendera 3mm glas blir så.....skört då ;)
tror det är 4mm som rekommenderas upp till 30cm
#21 - 8 december 2005 08:08
Hur tjock frigolit kör ni med, gott folk?
#22 - 8 december 2005 08:10
10mm
#23 - 8 december 2005 10:13
Ja siliconar plättar på de stenar jag lägger i karen. Då slipper jag både frigolit och heltäckande silicon. Byter man någon gång inriktning på sina firrar och köper sig någon grävande variant så är det hopplöst att ha frigolit i botten.
#24 - 8 december 2005 10:46
Det blir nog 8mm frigolit skivor och silikon där det är risk att botten blottläggs.
Ca 20x30cm eller så mycket det överblivna silikonet räcker till.
#25 - 8 december 2005 14:29
Näsh!
På med ett gäng strängar silikon i botten, på med frigolit där! Heltäckande!
Sen kör du ut ett gäng strängar på frigoliten och smetar ut det på hela frigoliten. Sen häller du på önskad sand därpå och trycker så det fastnar!
Så även om fiskarna gräver ner till frigoliten så lyser inte den igenom utan man ser bara "platt sand".
Surrade du inte om walstad nyss förresten? isf förstår jag inte riktigt vad du ska med frigoliten till.
#26 - 8 december 2005 15:00
Här är ett akvariebygge med bakgrund i frigolit. http://xn--af-xia.se/kavelands_bygge.htm
#27 - 8 december 2005 15:11
Försök nr 2 att försöka svara på yOdas fråga, mycket förkortat.: Japp jag snacka om walstadt.
Botten ska vara 5cm tjock längst till vänster och 45cm längst till höger.

Inredningsmaterialet kommer då väga: vid en låg medeldensitet på 1.5kg/L : (3x21x4.5)/2 x 1.5= 212kg! och vid densitet 2kg/L 284kg! i ett akvarie på 410L.
#28 - 8 december 2005 15:29
Hade jag frågat det innan? *klurar*

Du, en liten tanke bara... Förmodar att du ska göra en "backe" i akvariumet typ? Kan nog vara lite jobbigt om du har grävande fiskar. Misstänker att de lär pilla ner gruset så det jämnas ut rätt bra. Har lite svårt att föreställa mig hur pass bra lutning det blir, men jag får det till relativt kraftig lutning?
#29 - 8 december 2005 15:30
Ca 5% lutning.

Annons