Silikon som släppt!

#1 - 27 juli 2003 14:36
[:-160]Jag har ett sexkantigt 50 liters akvarium där en sträng silikon har lossnat på insidan....Jag fick lite panik vill inte ha ut massa vatten på golvet. Så jag flyttade dom få fiskar som gick där och har nu tömt ut det mesta av vattnet. Har sanden kvar...
Har någon tips på vad jag kan göra och hur farligt är det när en sån silikonsträng lossnar.jag gick för nära med min algmagnet...en sån där liten grön sak.[:-118]
#2 - 27 juli 2003 14:44
Förmodligen är det ingen fara med ditt akvarium. Vill du så kan du ju dela på det och sillicona om det, men det är lite tråkigt.
#3 - 27 juli 2003 15:09
Det är bara strängen på insidan som lossnat....räcker det inte att rengöra glaset och lägga en ny sträng....måste man ta loss hela glaset??stängen på utsidan är intakt..
#4 - 27 juli 2003 15:10
Tror inte att det går att bara lägga på nytt. Är det sillicone mellan sgaskivorna så borde det inte läcka. Du kan ju prova att lägga på lite nytt utanpå.
#5 - 27 juli 2003 15:42
man kan lägga på en ny sträng men man måste få bort ALL smuts/fett för att det ska bli bra. använd aceton eller t-röd. "silikon färster på silikon" sa sture som limmade min burk.
#6 - 27 juli 2003 15:46
Tackar... [8)].ska köpa silikon imorrn och städa ur karet ordentligt....[:-94]
#7 - 27 juli 2003 17:25
jag kan ju tillägga att det ska vara aceton utan olja. annars finns det ingen mening med det. men det hade ni säkert redan räknat ut. =)
#8 - 27 juli 2003 18:32
Var noga med att det är silicon avsett för akvarier.
Kolla priserna också, silicon på byggvaruhus och liknande är (sannolikt) betydligt billigare än den från zoofackhandeln.
#9 - 2 augusti 2003 11:05
[:-56]Nu sitter jag här och är nästan på gång.*funderar*[:-53]det är bara i mitten som silikonsträngen har lossnat den sitter fast nertill och upptill går det inte bara att skära av det som är löst och rengöra ordentligt??? Sen silikona mellan dom hela bitarna. [?]Har införskaffat M-röd ska vara exakt samma som T-röd om jag förstått det rätt.
#10 - 2 augusti 2003 12:31
Glöm inte att göra rent från kräkmedel, bittermedel och allt annat godis dom har i M-röd och T-röd och allt vad dessa spritbränslen heter.
#11 - 2 augusti 2003 12:47
Du menar att jag bör skölja genom akvariet ordentligt efteråt...fylla på skura lite tömma fylla på skura etc.[:-19]
#12 - 2 augusti 2003 12:59
Precis [:-102], fast skura är nog att ta i. Räcker nog att blaska med vatten oh Wettex eller ha i lite vatten och skrubba lite med något i stil med vit Scotch-Brite, den är bra att ha till att ta bort alger med sedan.
Personligen föredrar jag att tvätta med aceton, men sprit lär visst gå bra det med. Huvudsaken att man är noga, och inte tar i det man torkat av, lättare gjort än man tror när man arbetar med hela rutor.
#13 - 2 augusti 2003 13:03
.*funderar*det är bara i mitten som silikonsträngen har lossnat den sitter fast nertill och upptill går det inte bara att skära av det som är löst och rengöra ordentligt??? Sen silikona mellan dom hela bitarna.

Vad tror du om det?? Knas [:-103]man är som citerar sig själv.
#14 - 2 augusti 2003 13:33
Tror vadå ? Om att inte kära bort hela strängen eller.....?
#15 - 2 augusti 2003 14:17
Ja just det....låta det som är helt vara kvar...och bara komplettera....tur att det inte är mer än max 20 cm...kanske 10-15 cm som loss[:-70]nat.
#16 - 2 augusti 2003 15:50
Det är ingen ko på isen :)
Den silicon som sitter på insidan har ingen direkt sammanhållande funktion. ja, alltså, visst håller den ihop glasen, men viktigast är det som sitter mellan kanterna och kanterna och botten.
Har det ngn ram ?
#17 - 3 augusti 2003 00:25
nope ingen ram....[:-26]
#18 - 3 augusti 2003 00:47
Ursprungligen skickat av Karon

Var noga med att det är silicon avsett för akvarier.

Kolla priserna också, silicon på byggvaruhus och liknande är (sannolikt) betydligt billigare än den från zoofackhandeln.

Just siliconinköp så är det min personliga uppfattning att det är fet ställe att försöka spara några tior. Perennator Akvariesilicon är bäst. Köp det, även om det skulle vara 60-100 spänn dyrare.

men det är som sagt min personliga uppfattning -- MW
#19 - 3 augusti 2003 05:57
Gör som du tror blir snyggast, hålla kommer det att göra vilket sätt du än väljer :)
#20 - 3 augusti 2003 08:14
Jag rekomenderar att du skär bort hela silikonsträngen. Det kan bli problem att få den nya silikonen att fästa ordentligt mot den gamla. Vill du ändå inte ta bort hela så skär av den gamla en bit nedan för där den lossnat. Dra sedan bort den lösa silikonsträngen.
Som redan sagts ett antal gånger: rengör ordentligt.

/Johan
#21 - 3 augusti 2003 09:06
nu har jag silikonat....[:-160]Tackar ödmjukast för alla tips.

Annons