Silikon, torktid

#1 - 10 oktober 2005 06:28
Hej!

Jag ska silikona fast några moduler och undrar om torktiden. När jag tittar här på forumet så verkar 2-3 dagars torktid vara det normala, men på det silikon jag har står det att härdningstiden är 2 veckor (klibbfri efter 1 timme). Måste jag vänta så länge innan jag kan fylla på med vatten eller räcker ett par dagar och sen kommer resten att härdas i vattnet?
Mitt silikon är av märket Akvastabil...

/Mattias
PatrikMalmo
#2 - 10 oktober 2005 06:30
Vill du vara säker så följer du rekommendationerna på förpackningen, dvs fyll inte på vatten förräns om ett par veckor efter limningen. Jo, vet att det är trist att vänta - med det är änn tristare om man får problem pga slarv.

Hilsen,

P
#3 - 10 oktober 2005 06:35
2mm/dygn brukar det vara. Om ditt silikon säger 2 veckor och du inte vill vänta så länge så kanske du ska köpa ett som härdar snabbare?
Tror jag väntade 4 dygn på att mitt silikon skulle härda när jag monterade min bakgrund.. fungerade prima :)
#4 - 10 oktober 2005 06:54
Ok, skulle kanske inte köpt just det silikonet då, men eftersom jag redan köpt det så får jag ta och använda det också. Så det blir väl till att vänta då...
1-2 veckor stod det förresten, så kanske en veckas torktid räcker...
Ingen annan som har erfarenhet av Akvastabil silikon?
#5 - 11 oktober 2005 02:02
kan ju alltid söka på silikonet dels härinne dels via google och även söka på engelska.
#6 - 11 oktober 2005 06:36
jag köpte tremco silikon härdar snabbt silikona i går och det verkar redan som det har härdat redan
#7 - 11 oktober 2005 07:26
Tänk på att det ska härda helt igenom, och inte bara på ytan.
#8 - 11 oktober 2005 09:49
Jag inbillar mig att man inte behöver vänta lika länge när det är en bakgrund som när man limmar glaset...men jag vet inte, det utsöndrar kanske något i vattnet. Jag lät mitt härda 1½ dygn, men då var det inte så mkt som jag hade silikonat
#9 - 11 oktober 2005 09:51
Vanligtvis så härdar silikonet ca 2mm/dygn. När silikonet härdar så avges ättiksyra (tror jag det var?). Tror inte det är speciellt bra för fiskarna ;)
#10 - 11 oktober 2005 14:50
vill minnas att du har rätt y0da
stinker iallafall ättika om silikon.
#11 - 10 mars 2008 22:29
Ättiksyra är det rätta svaret, du bör således märka när silikonet börjar härda då det är detta ämne som faller ut ur härdningen, du har lång torktid så det kan väl vara en indikator på när när det börjar bli säkert att köra igång karet; när du inte känner någon form av ättiksdoft längre:)
#12 - 11 mars 2008 06:10
Akvastabil anger ju 2mm/dygn beroende på fogens tjocklek.
Vet inte vad skribenten använt för silikon från akvastabil men på mitt står det så iallafall...dock så kan man ju om man vill vara på säkra sidan faktiskt vänta en vecka då det har härdat rakt igenom flera gånger om:D
Sen är det bara att köra läckagetestet och skölja ordentligt...och sen starta som vanligt.
#13 - 2 december 2013 21:15
Hej,

Jag har antagligen köpt samma silikon som TS (http://www.pwss.se/product.php?productid=16698&cat=0&page=1)
Står på förpackningen att det härdar på 1-2 veckor vilket ställer till problem för mig.

Jag ska endast använda det till att plugga ett hål i botten på mitt akvarium där det sitter en luftsten. Så behöver inte någon hållfasthet, bara att det blir tätt.
Min plan var att tömma mitt akvarium på morgonen och flytta innerfiltret och fiskarna till en hink/plastbalja till kvällen nästa dag. Men hur gör jag nu när det är så lång härdningstid??? Har någon nått tips på silikon som härdar snabbare och finns att köpa på clas ohlson/beijer/byggmax??
#14 - 3 december 2013 07:05
Jag använde detta till mitt akvariums bakgrund för här om dagen, väntade 1 dygn (använde mkt sparsamt!) och änsålänge no problems

Annons