Silikona om ett gammalt akvarium?

#1 - 11 juli 2004 20:10
Som alla ser är jag ny här, så ursäkta om frågan är behandlad till döds..
Skall få låna ett 375 liters av en vän, det läcker och jag tänkte silikona om det. Har aldrig gjort det, så jag tänkte fråga om det är lika lätt som det verkar, eller vad skall man tänka på?? Dessutom så sitter det en inte så värst snygg ram på, kan man låta bli att sätta tillbaka den?? Äger dessutom ett litet akvarium, 120 liter, som har en lika ful ram, kan man ta bort den med??
#2 - 11 juli 2004 20:44
Har aldrig siliconerat om ett akvarium, men det finns flera här på forumet. Det är även svårt att veta om just din ram är bärande för att akvariumet ska hålla, om det har ett mittstag osv...
("btw":ingen fråga är "dödsdömd", såvida den inte är skriven med avsikt att stöta eller reta folk på forumet:P)

Mvh Malawi´n
#3 - 11 juli 2004 21:02
Jodå, det stora har ett mittstag. Har inte tänkt på att det kan vara ett problem. Fast det borde väl gå att lösa hoppas jag. Avskyr nämligen ramar, tycker det stör.
Tack för infot om att det är "högt i tak" på detta forumet, har stött på en del där man blivit utskälld för att frågan var ställd för 8 månader sen i ett raderat ämne..
#4 - 11 juli 2004 21:24
Visst kan folk påpeka att frågan har besvarats tidigare, och då hänvisa till den tråden eller till att man ska söka på forumet, men inte ngn utskällning:P

Mvh Malawi´n
#5 - 11 juli 2004 23:12
Sjysst attityd (eller hur det stavas) malawi! =)
Tycker oxå det fel med "utskällning", men även att frågeställaren ska ha förståelse för att frågan har ställts X antal ggr och kan sökas upp!
Tyvärr kan inte heller jag hjälpa dig nyrswede!

mvh
/Kid

#6 - 12 juli 2004 07:22
De går bra att silcona om ett akvarie,först ta bort på insidan med rakblad sedan tvätta rent med t-röd så fettet från limmet är borta sedan på med nytt .Lycka till.
#7 - 12 juli 2004 09:04
T-sprit går väl, men ren aceton är bättre.
Fukta fingret med saliv, äggvita eller vatten med diskmedel i när du stryker ut limmet.
Om du trots allt väljer vatten med diskmedel i så var noga med att göra rent akvariet efteråt.
#8 - 12 juli 2004 09:13
Skär ni isär akvariumet helt så att det bara blir glasbitar kvar och gör rent? eller tar ni bara bort det som sitter på insidan och låter själva tanken vara intakt?
#9 - 12 juli 2004 09:28
Hejsan och välkomen hit!

Vi fick jättemycket bra tips när vi nyligen silikonade om vårt akvarium. http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27836
Vi fick göra om hela proceduren tre gånger innan det blev helt tätt.
Jag gjorde en sökning på silikona och fick fram många bra svar.

Vad vi gjorde, eftersom det var vår bottenfog som läckte, så skrapade vi bort all gammal silikon i botten med ett rakblad, använde två typer av rakblad, en mattkniv och en skrapmodell som man kan lägga plant. De finns i de flesta målarffärer. Sedan tvättade vi rent med T-röd och drog vi på en sträng silikon. Tryckte till den med ett pekfinger doppat i diskmedel + vatten. De första två gångerna var vi nog lite slarviga/lata/snåla och la inte på tillräckligt med silikon så den sista gången klabbade vi på rejält. Blev ju inte dösnyggt men vem tittar under sanden i botten och så länge det blir tätt så är ju det det enda som räknas?? Vi hade aldrig gjort detta förut så det var en verklig utmaning som ledde till lite större erfarenhet! Nu kan vi göra det en gång till för det är så skönt med sprit- och ättikastank i hela lägenheten [;)].

Lycka till!!
Jenny
#10 - 12 juli 2004 14:12
Tack för hjälpen!!
Men vet någon vad man gör med ramen?? Vill gärna få bort den.
#11 - 12 juli 2004 15:52
Ramen måste nog vara kvar, jag har läst någonstans att dom går ner i tjocklek på glaset bara för att ramen håller ihop tanken.
#12 - 13 juli 2004 08:23
Hej!!

Jag skulle rekomendera dig att söka på gamla ämnen !!
Då kan du få många bra tips utöver dom du redan har fått [:-92]

Annons