silverhaj bland tetror o annat?

#1 - 23 juli 2007 16:54
jag har sett silver hajar och undrar om jag kan ha dom bland mina andra fiskar?
det är tetror,black molly,zebrafiskar,scalare

är silverhajar jättegresiva eller snälla?
#2 - 23 juli 2007 17:49
Först och främst så blir silverhajen ca 35cm. Så den skulle kunna äta upp mindre fiskar i ett naffs när den blire lite större. Sen så sa dom i en djuraffär att den är en fenbitare.
#3 - 23 juli 2007 18:10
jag har sett silver hajar och undrar om jag kan ha dom bland mina andra fiskar?

det är tetror,black molly,zebrafiskar,scalare

är silverhajar jättegresiva eller snälla?
Totalt ofarliga mot andra småfiskar eller andra fiskar kan alltid hända att dem tar en och annan fisk jag har då aldrig sett det och att dem blir 35 cm då ska du ha ett kar som 2.5 m långt och dem lär nog ha ett och ett annan år på nacken;)så du kan lungt skåda dina nya Karp fiskar i ditt akvarium men dem ska ha sitt utrymme också så du får inte ha för litet kar i heller:)
#4 - 23 juli 2007 19:14
Precis man kan tro att dom är farliga men det är dom inte det är ju en barb igentligen och ingen haj men dom e jättesnälla och har ett lungt temperament. :)
Dom passar faktist in med de flesta fiskar, dom kan bli bråka tillsammans med vissa Malawi Ciklider..
#5 - 23 juli 2007 19:47
Aircut64 skrev:
Precis man kan tro att dom är farliga men det är dom inte det är ju en barb igentligen och ingen haj men dom e jättesnälla och har ett lungt temperament. :)

Dom passar faktist in med de flesta fiskar, dom kan bli bråka tillsammans med vissa Malawi Ciklider..
En Barb jag som trodde den var en Karp fisk igentligen så fel man kan ha ibland;)
#6 - 23 juli 2007 20:31
Xzion skrev:
Först och främst så blir silverhajen ca 35cm. Så den skulle kunna äta upp mindre fiskar i ett naffs när den blire lite större. Sen så sa dom i en djuraffär att den är en fenbitare.

jag har 2 silverhajar som är ca 25 cm stora, de går(simmar:D) ihop med kardinaltetror, svärdbärare, kampfiskar, blackmolly, gulmolly, zebrafisk, pansarmalar.
De som gör minst skada(dvs ingen alls) är silverhajarna och pansarmalarna, de är jättesnälla mot andra fiskar.
Man ska bara tänka på att ha ett tillräckligt stort kar.
#7 - 24 juli 2007 18:26
Silverhajar är INTE en barb, dom tillhör KARPFISKAR!

Jag har en på 37cm, två på 30cm och två på 20-25cm. Och dom är supersnälla aldrig rört den minsta fisk.
#8 - 24 juli 2007 18:41
Azeah skrev:
Silverhajar är INTE en barb, dom tillhör KARPFISKAR!

Jag har en på 37cm, två på 30cm och två på 20-25cm. Och dom är supersnälla aldrig rört den minsta fisk.

Jag vet inte om det är barb eller inte men det finska handelsnamnet är Haibarbi vilket direkt översatt blir Hajbarb. Samma gäller Siamesiska algätaren som heter Leväbarbi på finska vilket blir direkt översatt Algbarb. Om dessa är barber eller inte vet jag inte men på finska nämns bla dessa fiskar som barber.
#9 - 24 juli 2007 19:11
Azeah var vänlig o läs det här om du ej tror mig http://www.akvariefisk.com/art/silverhaj.php :)

Det är en slags blandning mellan karp och barb
#10 - 24 juli 2007 19:13
Men som synd är så köper bara vissa människor 2 - 3 styckna när dom bör va minst 5 styckna eftersom det är en stimfisk
#11 - 24 juli 2007 19:16
Aircut64 skrev:
Azeah var vänlig o läs det här om du ej tror mig http://www.akvariefisk.com/art/silverhaj.php :)

att den var utrotningshotad visste jag inte :(
#12 - 24 juli 2007 19:22
Det var nytt för mig också att silverhajar var utrotningshotad. Samtidigt kan jag förstå eftersom det är väldigt svårt att odla fram silverhajar. Någon här som vet om fler har lyckats odla fram silverhajar?

Själv har jag silverhajar med neontetror och det gick bra men silverhajar är inte så stora än. Jag tror det går bra om man har neontetror och silverhajar när de är små i början.
#13 - 24 juli 2007 19:24
Såg igår att någon här på forumet lyckades odla fram :)
#14 - 24 juli 2007 19:34
Aircut64 skrev:

Quote:
"Övrigt: Silverhajen är inte någon riktig haj, det är enkarpliknande fisk."

Okej, jag skrev inte "liknande". Barber har ju oftast skäggtömmar och det har ju inte silverhajen.
#15 - 24 juli 2007 19:54
hehe den e lite mystisk men den tillhör iafl barb familjen av nån konstig anledning ^^

Annons