Silverhaj med mindre fiskar

#1 - 21 augusti 2011 19:29
Hallå!
Jag ska snart sarta upp ett 500 liters kar och har du tänkt att ha ett par silverhajar, men frågan är hur många ? hade tänkt mig 4-5 st, blir det bra tro ? Sen är jag även inne på ett gäng mindre fiskar, vet att silverhajen är snäll men äter den mindre fiskar när den växer sig stor sen ?
Tack i förväg! :D
#2 - 21 augusti 2011 19:34
Haft silverhajar som ätit upp fullvuxna svärdbärare
#3 - 21 augusti 2011 19:34
Innan jag gick över till Malawi så hade jag 5st silverhajar i mitt 375L. Där i kombination med eldstjärt, black Molly etc. Silverhajarna åt sällan yngel.
#4 - 21 augusti 2011 19:35
Berserken skrev:
Haft silverhajar som ätit upp fullvuxna svärdbärare

Wow, hur stora silverhajar hade du egentligen.
#5 - 21 augusti 2011 19:35
okej, lite olika svar här, de minsta fiskarna jag har funderat på är någon sorts barb och sedan trådfensregnbågar, skulle det gå tro ?
#6 - 21 augusti 2011 20:04
doktorn skrev:
Wow, hur stora silverhajar hade du egentligen.
Ca 20-25 cm
#7 - 21 augusti 2011 21:51
Mina rörde inte ens tetror, men andra har problem med dem. Det finns nog inget facit. Mina kanske bara var skenheliga. :)
#8 - 21 augusti 2011 22:10
Berserken skrev:
Ca 20-25 cm
och de fick i sig 15cm stora svärdbärare.... den har helt fel kroppsbyggnad för att äta så pass stora fiskar, rovfiskar kan ta regält stora fiskar men de har också stora huvuden och munnar men det har inte silverhajen!
#9 - 22 augusti 2011 01:52
Hmm, silverhajen är ingen utpräglad rovfisk. Klart den kan ta yngel, men vuxna svärdbärare? Njaa, säker på att du inte menar paroonhaj eller hajmal (eller silverhajsmal, som ibland kallas sydamerikansk silverhaj, om jag minns rätt)? Silverhajen har alldeles för liten mun för att ta så stora fiskar som svärdbärare, och är för fredlig för att ge sig på andra fiskar i andra syften. Silverhajen har en (liten) mun som väl mest duger till att plocka på olika ytor. Silverhajen är väl släkt med eldstjärten och regnbågshajen, som heller inte är några utpräglade rovfiskar, men den är fredligare än dessa. Silverhajen är en stimfisk, så 4-6 känns som minimum.

Men för att vara på den säkra sidan kanske man ska undvika de allra minsta fiskarna, men barber och lite större tetror ska nog inte vara några problem.
#10 - 22 augusti 2011 04:23
En av mina silverhajar som är ca 10 cm klämde i sig ett 3 cm silvermollyyngel. Det blev trubbel efterssom den inte kunde svälja hela fisken. Så den simmade omkring nästan en hel dag med fenan utstickandes ur munnen. Jag fiskade upp den och försökte få fatt på fenan för att dra ut ynglet, men då hade den åkt in så mycket så det gick inte. Jag anar att just den fisken tar det lugnt med yngel ett tag.:)
#11 - 22 augusti 2011 05:56
Jag har silverhajar men den stora(ca 30 cm)som gick bort i höstas såg jag aldrig ta några fiskar förutom om det kom en död flytandes förbi och i det karet fanns både guppy, tetror och danior i.
#12 - 22 augusti 2011 09:01
Tack för alla svar det låter som att det blir ett gäng silverhajar :)
Animaniac, hur många tycker du att jag ska ha i karet ? det är på 540 liter och dom blir ju rätt så stora så jag vill inte att det ska bli för trångt...
#13 - 22 augusti 2011 12:20
SoffanB skrev:
Tack för alla svar det låter som att det blir ett gäng silverhajar :)

Animaniac, hur många tycker du att jag ska ha i karet ? det är på 540 liter och dom blir ju rätt så stora så jag vill inte att det ska bli för trångt...

Du kan ju börja med 6 små, tror inte det blir så stor skillnad med 4 eller 6 i det karet.
#14 - 22 augusti 2011 13:56
Okej, tack :) Kommer få karet inom en månad sen så ska det igång så det tar ett litet tag innan det blir fiskar menmen :D
#15 - 22 augusti 2011 15:51
SoffanB skrev:
Okej, tack :) Kommer få karet inom en månad sen så ska det igång så det tar ett litet tag innan det blir fiskar menmen :D

Tja, den som väntar på nå´t gott... Väntar ALLTID för länge ;)
#16 - 22 augusti 2011 17:51
åheim skrev:
och de fick i sig 15cm stora svärdbärare.... den har helt fel kroppsbyggnad för att äta så pass stora fiskar, rovfiskar kan ta regält stora fiskar men de har också stora huvuden och munnar men det har inte silverhajen!
Nja då var svärdbärarna inte fullvuxna de var väl ca 7-8 cm men de var iallafall några år gamla.Märkte att svärdbärarna försvann en efter en och så en dag såg jag en svärbärare sitta halvägs inne i gapet på en av silverhajarna

Annons