Silverhajar tror de är praktbotior

#1 - 14 april 2008 14:27
Jo, vi har 3 silverhajar... För ett tag sen såg jag att de höll på med nån liten snäcka, och sen såg jag två tomma snäckskal. Frågade i butiken om de äter snäckor men han sa att det är inget naturligt beteende iaf.

Sedan skaffade vi praktbotior. Och nu när de äter, så smakar såklart silverhajarna också, och nu gör de också ett knäppande ljud när de äter!!
Är det normalt/vanligt eller har silverhajarna bara fått spel?? Jag trodde först jag hörde fel och att det egentligen var botiorna, men nu har jag studerat dem och det är verkligen silverhajarna som också gör ljuden. Lustigt!! Någon mer som upplevt detta?
#2 - 14 april 2008 15:24
taiyo skrev:
Jo, vi har 3 silverhajar... För ett tag sen såg jag att de höll på med nån liten snäcka, och sen såg jag två tomma snäckskal. Frågade i butiken om de äter snäckor men han sa att det är inget naturligt beteende iaf.

Sedan skaffade vi praktbotior. Och nu när de äter, så smakar såklart silverhajarna också, och nu gör de också ett knäppande ljud när de äter!!

Är det normalt/vanligt eller har silverhajarna bara fått spel?? Jag trodde först jag hörde fel och att det egentligen var botiorna, men nu har jag studerat dem och det är verkligen silverhajarna som också gör ljuden. Lustigt!! Någon mer som upplevt detta?

hahaha underligt..Nepp aldrig ;) !
#3 - 14 april 2008 15:49
Har 6 silverhajar som också är rätt högljudda när de äter, de både "knäpper" och smaskar..det har de gjort hela tiden men jag har aldrig sett dem äta sniglar.
Får väl se om de börjar med det nu när de fått flytta ihop med praktbotiorna... Lustiga djur!
#4 - 14 april 2008 17:56
hehe, ja de är lustiga!! Det är så kul att studera dem. :) Jag var bara tvungen att fråga eftersom jag aldrig läst nåt om att de gör så förut!
#5 - 14 april 2008 17:58
Det är ett Narturligt betende för Silverhajen när den äter att den knäpper så det hörs.
#6 - 14 april 2008 20:23
Aha, där ser man. Lustigt bara för det har inte hörts alls så tydligt förut!! :)
#7 - 14 april 2008 21:30
Förvånar mig inte att de käkar sniglar, gissar att det är lite större exemplar du har. Det räcker med att en av hajarna vågar sig fram och börjar tugga på något för att de andra ska bli intresserade och göra samma sak. Naturligt är det givetvis inte men men, kan vara ett tecken på att du ger för lite foder.

Ljudet de gör då de käkar är normalt, de brukar även göra detta ljud då de inte äter, de går upp till ytan och piskar vattnet med munnen så det knäpper till
#8 - 15 april 2008 07:43
Mina silverhajar snor mina strömmingsfilébitar jag matar min öronål med.. :D
Glupska små monster detta..
#9 - 15 april 2008 08:54
Amaro skrev:
Förvånar mig inte att de käkar sniglar, gissar att det är lite större exemplar du har.

Nja.. de är väl en 8-10 cm sådär.

Kul när man får lära känna fiskarna mer och mer :)
#10 - 17 april 2008 18:17
Hjälp! Har ni hajar iera akvarium!? Bits dem inte?!
#11 - 17 april 2008 22:08
Har själv tre silverhajar, men de tror inte att de är praktbotior, utan att de är siamesiska algätare... De stimmar väldigt vackert tillsammans i alla fall, och beter sig lika dant, riktigt söta :)
Bilagor:

Annons