Silvermolly

#1 - 14 april 2007 21:38
:) hej!

Jag köpte häromveckan 2 st Silvermollys(fina) i Zooaffären

men en av dem dog, vet ej varför, den bara låg upp och ner på botten en kväll när jag kom hem

hur ser jag nu vilket kön det är på den jag har kvar?

hur många är det lämpligt att ha?
jag vill ju köpa en till så de kan få yngel

jag har ett litet akvarium på 48 liter, med en liten ancistrusmal, 2 st Marmorgurami, samt 5 st zebrafiskar

tacksam för skyndsamt svar!

mvh

Kristoffer
#2 - 14 april 2007 21:50
silvermolly är en segelfensmolly. så kolla ryggfenan om du vill se skillnad på kön. hanens fena ser ut som ett segel när han fäller ut den.

till 48L så får du inte plats med mer fisk direkt. och yngel ses som godis av de flesta fiskar, och i en liten tank så blir de lätt uppätna.
#3 - 14 april 2007 21:54
Jag personligen tycker att 48 liter är alldeles för litet för mollys. Mitt förslag är att du lämnar tillbaka den överlevande mollyn o satsar på fiskar som är bättre lämpade för små akvarium.
#4 - 14 april 2007 22:00
hej!

haha

du var en rolig prick du!!

ok, tack för svaret då!

skal nog köpa ett nytt akvarium, på 150 liter eller så snart

ha re

Kristoffer
#5 - 14 april 2007 22:02
hej!

ja, tack för tipset

men skall nog satsa på ett 150-liters akvarium snart
tack för ditt inlägg, och ha det super!!//

Kristoffer
#6 - 14 april 2007 22:09
Om du kollar vid analfenan under buken, är det en fena där så är det en hona och är det ett gonopodium så är det en hane.
Släppte du i all fisk i det karet på en gång när du startade det så är det nog därför den dog, då det lätt blir nitrit i vattnet på nystartade akvarium.
#7 - 14 april 2007 22:16
hej!
nej det gjorde jag inte

men men

tack för tipset och ha det bra i solskenet!!

Kristoffer
#8 - 14 april 2007 22:25
Stoffy34 skrev:
hej!

nej det gjorde jag inte

men men

tack för tipset och ha det bra i solskenet!!

Kristoffer

Det är lite svårt att gissa sig till vilket svar som är till vilken person, alltså vem som är en rolig prick osv
#9 - 14 april 2007 22:57
jo jo

jag vet
#10 - 14 april 2007 23:41
om du har dem i ett 48l utan filter är det inte så konstigt om de dör.
( http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=102757 )
#11 - 14 april 2007 23:53
jaja
förlåt då

alla är barn i början du vet!!!
#12 - 15 april 2007 02:21
Ingen fara stoffy, det är lätt hänt! Men eftersom du ska skaffa ett större så är det jättebra.

Alla silvermolly är inte segelfenor men antagligen så var det hanen som dog - av ngn anledning är oftast dessa känsligare, speciellt bland silversorten [jag antar det är pga lite hårdare avel då silvermolly är känsligare än black eller annan molly].

Men som ansjo skrev så ska det finnas ett litet "svärd" om det är en hane på undersidan, de brukar vifta omkring med det ibland om de vill spänna sig eller para sig. Honorna har lite rundare buk och inget gonopodium [svärd].

Lycka till med fiskarna och hoppas du får många vita små yngel. :) Jag kan även rekommendera att du skaffar ett eller två till par med molly, gärna i annan färg då det blir spännande, och söta, blandningar då om du är intresserad av det. Och se till att köpa honan och hanen ifrån två olika affärer så att du vet att de inte är syskon och koppa in dem i ditt vatten långsamt.

Och se nu till att du väntar tills ditt nya kar är inkört innan du lägger till fiskar och ta en fisk åt gången helst, så du slipper nitrit och dödsfall.
#13 - 15 april 2007 22:18
gonopodium????
#14 - 15 april 2007 22:22
hej!

ok då, skall göra det
tror det är hannen som lever, för han verkar ha vad du kallar "svärd" under buken

tack för råden, och jag skall följa ditt tips om att skaffa ett gäng med mollys i lite olika färger, det lät nice!!

ha re bäst!!

Kristoffer
#15 - 16 april 2007 08:07
Stoffy34 skrev:
gonopodium????

Snorre ;)!
#16 - 16 april 2007 19:31
aha!!!

sorry killen
var lite seg där

hehehe
ha re Ansjo!!