Silvermolly eller segelfensmolly

#1 - 2 mars 2009 18:08
Vad tycker ni är bäst? Mina silvermollyhonor har alltid blivit så svage efter dom fått en kull och sedan har dom dött. Tycker ni att man ska satsa på några silverfärgade segelfensmollys istället?

Tacksam för svar :)
Vill gärna höra mångas åsikter
#2 - 3 mars 2009 08:37
Du skall nog satsa på att mata med lite "lyxfoder" inför födseln, den tar på krafterna, och dessutom vara noga med vattenbytena innan och efter de fött, det ökar chanserna för att det skall gå bra framöver. Det är nog ingen större skillnad på de två arternas/sorternas behov.
#3 - 4 mars 2009 17:42
Vad är sk. lyxfoder?
#4 - 4 mars 2009 19:51
Yejjeh skrev:
Vad är sk. lyxfoder?

Till exempel frysta mygglarver, frusen vuxen artemia, dyrare torrfoder, t.ex. ciklidpellets med spirulinaalger som omväxling till det de brukar få, varför jag skrev "lyxfoder" var just för att detta brukar kosta lite mer än standardtorrfoder, men det kan verkligen löna sig i längden.:p Det bästa frysfodermärket jag vet är www.aleds.se frysfoder. Det säljs lite här och var, jag tror till exempel att www.akvarielagret.se har det. Lycka till.:)
#5 - 5 mars 2009 15:23
Tack så jätte mkt! Just nu får dom JLB Novo GranoColor ("klickburk"). Den käkar dom bra av. Men honorna dog inann dom fick prova :S ..
Bilagor:
#6 - 6 mars 2009 09:12
Yejjeh skrev:
Tack så jätte mkt! Just nu får dom JLB Novo GranoColor ("klickburk"). Den käkar dom bra av. Men honorna dog inann dom fick prova :S ..

Jag skulle nog köpa något av de andra matsorterna som komplement/variation, jämför med dig själv: hur kul är det att äta samma sak varje dag?:d:p;)
Och förresten är det risk ([COLOR=Red]om än liten risk![/COLOR]) för bristsjukdomar om man bara matar med en och samma typ av foder jämt.....Lycka till!:)
#7 - 6 mars 2009 22:13
Okej, tack :)

Annons