Silvermolly/neontetra

#1 - 7 januari 2007 13:05
Hej!

Har haft små akvarium väldigt länge. Men när mitt gammla började läcka köpte min pappa ett nytt och mkt större till mig :)
Och idag har det varigt igång i ca 6 dagar så när vi var i zooaffären för att köpa fler växter så kom där med hem 2 silvermolly också, eller silverfens molly som dom hette där. Dom såldes i par, så antar dom kan leva så. Är sååå glad för mina två små sötnosar, har alltid velat ha sonna, men haft för litet akvarium, men nu så :)
Men saken är den att min pappa vill bara fylla det med fiskar :p Men han får snällt vänta. Men han vill stoppa i svarta neontetror, jag gillar inte dessa alls, men jag undrar om dom ens kan gå med mina mollysar?
För i sonna fall kan han få stoppa i ett stim, men vill inte ha i ngt som kan skada mina mollysar eller som behver en annan miljö. Jag brukar ha fisksoppa, men nu ska jag göra det ordentligt och ha bara 2-3 arter i det.

// Christina:)
#2 - 7 januari 2007 13:10
Hur stort är det nya karet?
#3 - 7 januari 2007 13:18
hmm...vet inte exakt.
Inte så jättestor. Kanske lite under 70l. Minns inte vad det stod på det. Men ska räkna ut det sen. iaf större än jag haft innan, därför känns det stor för mig. Mollysarna är inte så stora än, kommer dom växa ur det snabbt eller?
#4 - 7 januari 2007 13:30
Jag tänkte mest på storleken på karet om du kan ha ett stim tetror i det. De bör vara minst 6-8 st och med mollys i det så kan det bli lite trångt, men det funkar nog.
Om mollyn får ungar, vilket jag skulle tro, så kommer de flesta att ätas upp av både föräldrarna och tetrorna om du inte har mycket växter som de kan gömma sig bland eller du kan fånga upp henne och ha henne i en yngelburk i karet.
#5 - 7 januari 2007 13:39
Okej, ska fundera på det då. Är somsagt inte så förtjust i tetror, det är min pappa som vill ha det. Men det är ju mitt så jag får bestämma vad som ska i.
Men kanske ska hoppa över det då och hoppas min mollyhona får ungar som kan överleva och sparas. :)
#6 - 7 januari 2007 13:48
Ja, ta det lite lugnt i början så känner du snart att du gärna vill utöka fiskbeståndet lite.
4-5 pansarmalar är inte fel att ha, då de hjälper till att äta upp bla överblivet foder.
#7 - 7 januari 2007 14:08
Jo, det finns ju så mycket olika sorter. Men är bara rädd att blanda fel sorter. Eller fiskar om inte alls passar, affärerna sätter ju sina egna små namn på fiskarna ibland också, så det är svårt att hita fakta om dom.

Dom är redan planerade att köpa, dom är så fina, pansarmalar då :)
Men ville inte ha i så mycket fisk idag eftersom det är så pass nytt ändå. Inte kul om dom dör. Köper heldre några åt gången bara och tänker ordentligt så jag inte ångar mig sen.[:-140]
#8 - 7 januari 2007 14:11
Låter som du läst på en del.
Skynda långsamt även om det är svårt;) är det bästa, och säg till din farsa att det är du som bestämmer annars får han skaffa ett eget stooort kar (som du kan sköta):D .
#9 - 7 januari 2007 16:29
Jo ibland är det svårt, när man ser alla fina fiskar. Men det blir bäst att låta det ta tid.
Haha, det sa han i affären idag också när min pappa tjata om alla olika fiskar. Men mamma vill inte ha in fler akvarier i huset. Och hon anser jag har djur så det räcker.

Men mina mollysar bara bråkar nu. När jag köpte dom var dom i ett eget akvarium och såldes som ett par. Men dom ser exakt lika dana ut nästan. Den ena är avlångar och "spetsiga" bara. Och det värka innan som den stora uppvakta den som är ngn millimeter mindre. Ska man inte se ngn skillnad på dom?
#10 - 7 januari 2007 20:07
Kolla vid kloaken, hanar har gonopodium medans honor har analfena. Det är ganska lätt att se skillnad på könen, och har du fått samma kön på bägge så skulle det vara mer eller mindre otroligt.
Är det olika kön på dem så är det säkert hanen som jagar honan för att ha lite skoj, och det ser ut som "bråk".
#11 - 7 januari 2007 20:13
Dom ser exakt lika dana ut när jag kolla. Ser ingen skillnad. Får låta min pappa kolla på dom i morgon också. Men kan man klaga till zooaffären om gett en två hanar fast det stog det skulle vara en av varje?
Har fotat dom men får inte upp bilderna på datan nu...
#12 - 7 januari 2007 20:33
#13 - 7 januari 2007 20:36
#14 - 7 januari 2007 20:36
Ser ut som två hannar!
#15 - 7 januari 2007 20:41
laerni skrev:
Ser ut som två hannar!

Misstänkte det :( Borde kollat mer noga innan jag köpte dom. Men man lär väl sej av sina misstag...
#16 - 7 januari 2007 20:46
Två hannar och 3 honor skulle inte vara fel!
#17 - 8 januari 2007 08:30
Jag tycker med det ser ut som två hanar då de har gonopodium bägge samt att honorna har inte så hög ryggfena. Det var inte dåligt av affären att lyckas med det konststyckat att ge dig två av samma kön;)
Antingen fångar du upp den ena och byter den mot en hona eller så köper du ett par honor till.
#18 - 8 januari 2007 10:01
Eftersom jag ändå vill ha fler silvermolly och tycker mycket om mina fina hanar så får det bli nya honor åt dom. Men ska åka till en annan affär och köpa dom.
Men hanarna värkar trivas i det. Bör jag vänta med honorna eller kan jag köpa dom om ngn dag?
Och måste honorna ha samma storlek, eller kan dom vara mindre?
#19 - 8 januari 2007 17:20
Vänta ett litet tag så karet får gå in sig, och det gör inget om honorna är mindre, bara de inte är för små;)
#20 - 10 januari 2007 16:21
Tack för all hjälp :) Känner jag börjar fatta lite nu och ska nog klara av det här nu, tacktack!
(men glömmer jag ngt kommer jag med en ny tråd :p)

Annons