silversöm + guldsöm = yngel

#1 - 20 mars 2007 16:05
är det en korsning som e dålig lr går det bra?
dom gillar varan iaf och håller på att leka atm.
#2 - 21 mars 2007 19:00
Har inte en aning! Du får helt enkelt testa o se om det funkar (=
#3 - 21 mars 2007 19:53
Guldsöm vet jag är ett poppulärnamn på Aequidens rivulatus. Men vad är silversöm? Jag har aldrig hört talas om det poppulärnamnet, har du latinska namnet på den?
MVH
Magnus
#4 - 21 mars 2007 20:56
Tropfrog skrev:
Guldsöm vet jag är ett poppulärnamn på Aequidens rivulatus. Men vad är silversöm? Jag har aldrig hört talas om det poppulärnamnet, har du latinska namnet på den?

MVH

Magnus

Om jag inte missminner mig helt så är det enda som skiljer dom åt, just "sömmen" på fenorna, silver/vit på silversöm och guld/gul på guldsöm. Om dom har olika latinska namn har jag ingen aning om.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 21 mars 2007 21:11
Det är inte bra med kosrningar - inte ens om det rör sig om olika poulationer som skiljer sig något åt
#6 - 21 mars 2007 21:19
Det kommer en mycket bra artikel i nästa nummer av Ciklidbladet om silversöm i nästa nummer av Ciklidbladet där skillnaderna förklaras.
#7 - 22 mars 2007 09:00
Jag ser fram emot artikeln. Men är silversöm en lokal variant av Aquidens rivalatus eller en egen art?
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 22 mars 2007 09:10
Tropfrog skrev:
Jag ser fram emot artikeln. Men är silversöm en lokal variant av Aquidens rivalatus eller en egen art?

MVH

Magnus

Guldsöm lär i alla fall INTE vara Aequidens rivulatus (även om det nu står så i Zoopets artbeskrivning[:o])
Var det inte så att det är vitsöm som är A. rivulatus:confused:
Nej jag minns inte hur det var - ser fram emot artikeln och hoppas att den reder ut vad som är rätt i namnfrågan så jag kan rätta till i Zoopets artbeskriving.
#9 - 22 mars 2007 18:35
ok båda 2 är vildfångade och kom med samma sändning från sydamerica. jag köpte silversömen som guldsöm så borde man inte kunna misstänka att korsningarna sker naturligt om dom går i samma lr närligande vatten? i övrig djuravel så är det ju possitivt om man tar in nytt blod till en population från en annan, jag säger inte att det e possitivt i detta fal då jag inte vet hur avlägsna slektingar dom e men om det e samma art fast lokala avikelser så känns det som att det skulle kuna vara bra men jag vet inte hoppas på bra svar

mvh christian
#10 - 22 mars 2007 18:37
lr tycker ni att jag ska sära på kärleksparet?
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 22 mars 2007 19:41
ajax_ skrev:
lr tycker ni att jag ska sära på kärleksparet?

Ja du skall definitivt sära på paret - det är inget positivt med korsningar.
Sedan bara för att dom kom in i samma sändning så innebär ju inte det att de kommer från samma plats - de kan ha sitt ursprung massor av mil från varandra.
#12 - 23 mars 2007 07:39
ok

Annons