Simmar högt

#1 - 3 januari 2009 18:20
Hej! Jag undrar vilka Malawisorter som gillar att simma någonstans mellan mellanskicktet och toppskicktet i karet? Tänkte att det skulle kunna "fylla ut" mer då jag har ett gäng Golden som gärna håller sig vid botten till mellanskicktet. De skall alltså även gå ihop med dessa.

God fortsättning!
#2 - 3 januari 2009 23:42
Mina golden och rödzebra brukar simma efter ytan och leta mat, de går betydligt högre än mina hara's och benga's iallafall :)
Aceien går medel-hög, äter dock inte från ytan som de andra gör.
#3 - 4 januari 2009 23:54
mina delfiner simmar (oftast) från mitten och uppåt i karet.
#4 - 5 januari 2009 10:51
Mina aceier simmar nästan alltid från mitten och uppåt i karet.
#5 - 5 januari 2009 10:55
ok, tack för tipsen! Har varit sugen på acei så jag får kolla på dem ;)
#6 - 5 januari 2009 11:21
min vilda gissning är att du förmodligen kan "styra" dina malawisar till att simma högre / lägre med hjälp att utblåset från pumpen, då dom gillar strömt vatten, har du strömmen högt upp i akvariumet så tror jag dom går högre, rätta mig om jag har fel :)
#7 - 5 januari 2009 12:25
jag har strömmt högt uppe (så att vattenytan rör på sig) Jag tror det är för att de är nya och skygga de håller sig nere, ska ge dem nån vecka så får vi se sen :)
#8 - 6 januari 2009 17:27
Håller med någon föregående skribent att Delfiner (moori) håller sig ganska högt upp, även D.Compressiceps håller sig vid ytan.
#9 - 6 januari 2009 18:36
Orchillies skrev:
Hej! Jag undrar vilka Malawisorter som gillar att simma någonstans mellan mellanskicktet och toppskicktet i karet? Tänkte att det skulle kunna "fylla ut" mer då jag har ett gäng Golden som gärna håller sig vid botten till mellanskicktet. De skall alltså även gå ihop med dessa.

God fortsättning!

Mina demasonisar brukar simma hyfsat högt x)
#10 - 8 januari 2009 07:53
Hade samma trubbel förut. Men efter några månader och fler kompisar i karet går alla över hela höjden på karet. Dom verkar mindre skygga när det är fler innevånare...
#11 - 8 januari 2009 11:24
Hade samma trubbel förut. Men efter några månader och fler kompisar i karet går alla över hela höjden på karet. Dom verkar mindre skygga när det är fler innevånare...

Jag har hört det från nån annan också, får väl bara vänta och se om några veckor då karet är redo för fler invånare :)
#12 - 8 januari 2009 12:38
Orchillies skrev:
Jag har hört det från nån annan också, får väl bara vänta och se om några veckor då karet är redo för fler invånare :)

Du får räkna med att det kan ta ett tag innan fiskarna etablerar sig och vågar vara på öppet vatten. Jag startade mitt kar för tre månader sen och först för ett par veckor sen så vågade dom sig upp utan att det var matdags;) Nu är ju mitt kar 70 cm högt, kan säkert ta längre tid ju högre det är...
Ett annat tips är att du bygger inredningen högt.

Annons