Simmar in i pumpen

#1 - 16 september 2007 13:36
Jag har fått malyngel för ett tag sen och jag har inte haft några problem med att dom åkt in i pumpen.
Men nu när dom börjat bli ca 2 cm så börjar dom simma in i pumpen.
Senast igår släppte jag ut 2 yngel från pumpen och idag när jag kolla så är det en liten där igen.
Så jag vet inte vad jag ska göra. Tror ni att dom kan simma ut igen om dom vill eller blir det för strömt för dom?

/Linda
Guest
#2 - 16 september 2007 13:39
Vad har du för pump?
Jag har en Juwel o mina malar simmar in o ut utan att störas av det.
Innan då jag hade en Hydor (Inte så malvänlig) så täckte jag inblåset med nylonstrumpa.
#3 - 22 september 2007 07:26
Jag har en Eheim (vet inte hur det stavas) pump.
Om jag ska vara ärlig så vet jag faktiskt inte vart inblåset sitter på pumpen :P
#4 - 22 september 2007 10:35
Jag har fått guldfisk rom i min pump tidigare O__o
#5 - 22 september 2007 10:56
Liinda skrev:
Jag har en Eheim (vet inte hur det stavas) pump.

Om jag ska vara ärlig så vet jag faktiskt inte vart inblåset sitter på pumpen :P

Jag antar att det är ett innerfilter? Jag har en nylonstrumpa över nästan hela mitt innerfilter, utom pumphuvudet och utblåset.
#6 - 28 september 2007 20:02
Jag har satt på en nylonstrumpa över pumpen för en vecka sen , men sen jag har satt på den har 2 stora Ancistrus yngel dött och nästan alla platy yngel ur den nyaste kullen har dött. Jag fattar inte jag brukar typ aldrig ha fiskar som dör i mitt akvarie och mina yngel har klarat sig bra tills jag satt på nylonstrumpan. Är det för nylonstrumpan dom dog eller är det bara en tillfällighet?
#7 - 28 september 2007 20:47
Nej vad hemskt [:(] Har du kollat att pumpen funkar? Har du kollat nitrithalten?
#8 - 28 september 2007 21:15
Liinda skrev:
Jag har satt på en nylonstrumpa över pumpen för en vecka sen , men sen jag har satt på den har 2 stora Ancistrus yngel dött och nästan alla platy yngel ur den nyaste kullen har dött. Jag fattar inte jag brukar typ aldrig ha fiskar som dör i mitt akvarie och mina yngel har klarat sig bra tills jag satt på nylonstrumpan. Är det för nylonstrumpan dom dog eller är det bara en tillfällighet?

Minskning av genomströmningen kanske blev för stor?
Säkert att strumpan var ren då? :)
#9 - 29 september 2007 08:10
Pumpen fungerar och det verkar vara samma kraft på utblåset som innan. Ja strumpan var ren när jag satt på den. Jag har inte kollat nitrithalten men jag har utgått från att det är det ifall det skulle vara det så jag gjorde ett vattenbyte på 50% och har gett dom mat varannan dag istället. Den åtgärden gjorde jag när den första malen dog men ändå dog ynglena och en till mal.
Jäkligt synd när jag fick en kull som var riktigt snygga färger på och som jag tänkt spara massa ur :/
Det är bara att hoppas på att nästa kull får samma färger.
#10 - 29 september 2007 12:47
Liinda skrev:
Pumpen fungerar och det verkar vara samma kraft på utblåset som innan. Ja strumpan var ren när jag satt på den.

Var strumpan ny? Många av de kläderna man köper innehåller miljögifter. Ochi fall den var tvättat, var den välsköljd? Rester av tvättmedel i ett akvarium är ingen hit. Annars kan det inte ha varit strumpan i fall du fortfarande har normal genomströmning.

Eller har du rengjort filtret? Hur gjorde du det i så fall?
#11 - 29 september 2007 13:47
Nej strumpan är säkert flera år gammal och har legat i garderoben i ett år så det är om farliga ämnen från tvättmedel kan sitta kvar så länge.
Ja jag gjorde rent filtret , det gör jag 1 gång i månaden på samma sätt varje gång. Jag sköljer ur det ordentligt i kranvatten. Jag vet att man inte ska göra så men jag har gjort så 1 gång i månaden i snart 1 år och det har aldrig varit något problem förut så jag tror inte det beror på att jag gjorde rent pumpen.

Men jag tänkte också på om det kunde vara så att det var tvättmedelrester kvar i strumpan. Men den har ju inte andvänts på länge så isåfall skulle det vara gamla tvättmedelrester. Fast det kanske är skadligt för fiskar ändå?
Iallafall så tog jag bort strumpan nu jag vågar inte ha den kvar ifall det är den som är problemet.
#12 - 29 september 2007 14:08
Eftersom problemen kom när du stoppade i strumpan i ett inte nystartat akvarium borde det vara strumpan. Fler vattenbyten är nog inte fel nu. Att göra ren filtret i kranvatten tycker många är totalt fel men jag gör oxå så utan problem.
#13 - 29 september 2007 17:09
Liinda skrev:
Nej strumpan är säkert flera år gammal och har legat i garderoben i ett år så det är om farliga ämnen från tvättmedel kan sitta kvar så länge.

Ja jag gjorde rent filtret , det gör jag 1 gång i månaden på samma sätt varje gång. Jag sköljer ur det ordentligt i kranvatten. Jag vet att man inte ska göra så men jag har gjort så 1 gång i månaden i snart 1 år och det har aldrig varit något problem förut så jag tror inte det beror på att jag gjorde rent pumpen.

Oavsett om du har gjort så tidigare eller inte, så ska man inte skölja filtermaterialet ordentlig, utan filtret ska vara lite smutsigt. Det räcker att krama filtermaterialet några gånger så man får bort det grövsta. Och om du gör det under kranen ska du se till att vattnet håller ungefär samma temperatur som i akvariet. Själv rengör jag filtermaterialet i en hink akvarievatten. Det är ju skonsammast mot bakterierna.

Liinda skrev:
Men jag tänkte också på om det kunde vara så att det var tvättmedelrester kvar i strumpan. Men den har ju inte andvänts på länge så isåfall skulle det vara gamla tvättmedelrester. Fast det kanske är skadligt för fiskar ändå?

Iallafall så tog jag bort strumpan nu jag vågar inte ha den kvar ifall det är den som är problemet.

Jag har själv en strumpa över innerfiltret i mitt lilla akvarium och det är inga problem. Och jag vet om fler som har det. Så jag kan verkligen inte tänka mig att det var själva strumpan som orsakade dödsfallen. Det spelar ingen roll hur gamla resterna av tvättmedel är. Så länge man inte sköljer tyget finns de kvar och är giftiga. Eller har du såna anti-mal kulor i garderoben?
#14 - 29 september 2007 19:18
Nu menade jag inte själva strumpan utan rester av tvättmedel/sköljmedel som kan finnas i den. I ett nystartat akvarium kan det vara idé att vara försiktig med filtret. Men i ett akvarium som tuffat på ett år eller mer, varför krångla till det som så många tycks göra. Jag sköljer och kramar ur filterpatroner ordentligt utan att tänka på vattentempen. Har i en del innerfilter bytt till bara vadd som jag kastar och sätter i ny vadd t o m.
#15 - 30 september 2007 02:08
Hmm..
#16 - 5 oktober 2007 10:54
Nej nu antimal kulor har jag då inte i min garderob haha.
Det dog ett till malyngel på samma kväll som jag hade tagit bort strumpan. Så jag gjorde ett vattenbyte och nu har det inte dött någon fisk sen jag tog bort strumpan. Så jag tror faktiskt det var strumpan som var orsaken. Visst det funkar säkert jättebra med strumpa för andra men det kan ju ha varit så att det var något i strumpan typ gamla tvättmedelsrester eller nåt sånt. Jag kommer iallafall inte andvända strumpa i framtiden.
#17 - 5 oktober 2007 12:57
Liinda skrev:
Nej nu antimal kulor har jag då inte i min garderob haha.

Det dog ett till malyngel på samma kväll som jag hade tagit bort strumpan. Så jag gjorde ett vattenbyte och nu har det inte dött någon fisk sen jag tog bort strumpan. Så jag tror faktiskt det var strumpan som var orsaken. Visst det funkar säkert jättebra med strumpa för andra men det kan ju ha varit så att det var något i strumpan typ gamla tvättmedelsrester eller nåt sånt. Jag kommer iallafall inte andvända strumpa i framtiden.

Ja jag gissar på rester av tvättmedel i så fall. Du skulle kunna tvätta och skölja en strumpa ordentligt, för att själva strumpan kan inte döda nån. Det är alltså en hel del akvarister som kör på det.

Annars får du väl byta filter..

Annons