Sittplatser i akvarierummet?

#1 - 14 februari 2008 01:10
Situationen: Jag bor i en etta på 45kvm. Rätt stor del av lägenheten tas upp av mitt kök, som jag aldrig är i (riktiga nördar äter vid datorn). Därför slängde jag ut köksbordet (och allt annat) och slängde upp mina akvarier där (okej, den processen tog lite tid, se projekttrådarna). Som det är nu har jag alltså gjort om min "etta med kök" till en "tvåa med kokvrå"! :D

Det är lite tråkigt att bara gå runt i rummet. Jag vill ha något som uppmanar till att sitta ned och titta på akvarierna längre stunder, eller bara för den delen njuta av atmosfären och kanske sitta och läsa. Som det är nu har jag bara en kudde på golvet.

Jag söker därför förslag på inredning. Väggarna är kala, kanske lite akvarierelaterade tavlor vore lämpliga? Största bekymret är sittsplatser. Någon form av stolar? Helst tillbakalutade som en sån där strandstol man har på sommaren, men inte så tunn. Sackosäckar ("puffar")? Inga stora klumpiga fåtöljer, det ska gå flytta på dem så jag kan ta fram min yogamatta och stretcha framför akvariet. :)

Vad tror ni?

Åh, här är bild på härligheten:
http://static.pici.se/pictures/aMpGiCkKg.jpg
(Ja, det är stökigt, men det ska ju naturligtvis åtgärdas :))
#2 - 14 februari 2008 08:56
Nu vet jag inte om du bor i en bostadsrätt eller hyresrätt, men det som skulle vara helt klart snyggast skulle va att måla om eller tapetsera. Finns väldigt mycket man kan göra om man vill lägga ner tid på det. Var kanske inte riktigt så mycket du hade tänkt att göra ;)

Tavlor, hyllor osv på väggarna gör det alltid trvligare i ett rum.

Skulle vara kul om man fick se hela rummet och inte just där akvarierna är. Skulle vara lite lättare att komma med mer konkreta förslag, men det är min mening.
#3 - 14 februari 2008 09:06
jag hade satsat på att dölja allt man inte vill se, som datorerna, dina filter osv. det gör att det ser ganska stökigt ut ;)

En fråga, hur sitter du vid datorn? Eller är det bara 2 servrar som står där?
#4 - 14 februari 2008 09:41
Jag tycker att det ser bra ut om man blundar att det är stökigt och alla sladar syns ,MEN det stör inte mig för jag antar att du kommer att gör något åt det sen gör något i still med " tv-skåp" av den akvarie vrån du har du kan använda gipsskivor (billigt) som du förstärker med reglar bakmed urskuren hål för akva , typ det blir sk en inbyggd akva, dock kan du öppna "portarna "om du vill leka med akvariet.och på utsidan alltså inifrån rummet kommer det se ut som en vägg med inbyggt akvarium .

för att förvirra ögat kan du använda tapet med mönster som förvirrar ögat för gångjärn och så . det kan bli SÅ HÄFTIGT
#5 - 14 februari 2008 13:29
Tackar för tipsen!
Det är dock en hyresrätt, så att bygga till extra vägger eller tapetsera är inte så aktuellt.

Att dölja filtrena och servrerna skulle jag aldrig komma på tanken att göra, jag tycker de är maffiga. :D Dock ska viss kabelsortering ske, för de som ligger framför filtret är bara temporära.

Servrarna är just servrar, de styrs av terminalen jag sitter vid just nu vid mitt skrivbord. :)

Det jag hade tänkt mig mest var väl att försöka få fram någon form av sittplatser, det är det primära. Mattan som finns där nu ska nog bort, för att ge ett renare intryck.

Går tyvärr inte ta bilder som täcker mer yta av rummet, jag satt på diskbänken när bilden togs.
#6 - 14 februari 2008 13:56
Jag hade satsat på två mindre fåtöljer, går att placera relativt centralt i ett rum utan att det ser dumt ut.

Har haft lite samma problem som du med 7 st akvarier i en etta (som dessutom tjänstgör som kontor). Nu håller jag dock på att reducera akvarieantalet till 3 st och enbart snyggare möbelkar som ex. juwel lido.

Det ser alltid mycket bättre ut om man gömmer kablar, slangar och datorer i exempelvis skåp eller bokhyllor. Om du flyttat akvarieställningen åt höger eller vänster hade det fått plats ett litet skåp som man kunde gömma hårdvaran i. Det går också att måla lecablock (sprayburkar) i enhetlig färg för att få det med stilrent...

Annons