självhäftande termometer

#1 - 17 augusti 2007 17:42
Hej jag har köpt ett begagnat akvarium och på ena kortsidan sitter en självhäftande termometer. Nu är bara problemet att jag inte vet hur man ska läsa av den. Ibland lyser den blått ibland grönt, rött, gult osv och ibland lyser den på flera olika grader samtidigt. Nån som vet vad allt betyder?
Ska den sitta på utsidan av glaset?
#2 - 17 augusti 2007 18:01
Införskaffa en vanlig termometer. Digital, eller vanlig.
En vanlig kanske kostar runt 20 spänn.
Jag köpte mina på nätet för 15 spänn och är nöjd. :)
Dessa som du har brukar sluta fungera efter ett tag och blir då med helt värdelösa.
#3 - 17 augusti 2007 18:17
Men om du nu ändå har en och det verkar som den fungerar så brukar färgerna vara: Grön=det gradtal som finns i karet, Rött=det gradtal som är över det gröna, Blått=under det gröna....
Är det förståligt?
Fattar knappt det själv måste jag säga :)
#4 - 17 augusti 2007 18:35
Så här tror jag att det är med denna tejp-termometer:

Grönt= Den faktiska temperaturen just nu!
Rött= Indikerar att temperaturen stiger! Varmare!
Blått= Indikerar att temperaturen faller! Kallare!

Du kan med andra ord få två färger att läsa av:

Grönt +27 samt rött +28 = Din temp är på väg att stiga!
Grönt +27 samt blått +26 = Din temp är på väg att falla!

Så tror jag att det är! I vilket fall så tolkar jag mina tejp-tempar på detta sättet :)

Den skall sitta på utsidan av glaset!

PS! Med "din temp" menar jag inte Din temp! Menar förstås temperaturen i akvariet!
#5 - 17 augusti 2007 19:56
Ok tack för alla svar. hehe isånna fall tror jag att jag ska köpa en ny för jag gissar att den inte funkar. den visar i sånna fall att det är 30 grader i vattnet även fast doppvärmaren är inställd på 25 och den värmer fortfarande. så antingen är termometern sönder eller doppvärmaren.
#6 - 17 augusti 2007 20:03
Jag hoppas du inte har fiskar i....
Blir fisksoppa av allt :)
Jag gjorde en sån grej med mitt första kar, inga fiskar i dock. Doppvärmaren avr kass och när jag vaknade på morgonen och gick förbi karet kan det värme från det. Jag kollade tempen, 38 grader :O
Det blev en tripp till affären och köpa en ny doppvärmare.
#7 - 17 augusti 2007 20:16
Min termometer visar bara jämna nummer och om det är grönt på 28 grader är det 28 grader. Visar den grönt och gult i fältet ovanför betyder det att temperaturen ligger mellan dessa.

Fast jag litade aldrig riktigt på den utan dubbelkollade alltid med den andra "vanliga" termometern.
#8 - 17 augusti 2007 21:19
hur får man bort en termometer som sitter där?? min sitter enormt ivägen...
#9 - 17 augusti 2007 21:21
Hehe nej det är inga fiskar i. håller på och ska starta upp ett nytt. Men jag ska gå och köpa en ny termometer och kolla så att allt är ok med doppvärmaren innan jag lägger i fiskar.
Jag tror att min är någon liknande den som Victoria pratade om med endast heltal.
#10 - 17 augusti 2007 22:16
Jo, jämna nummer är heltal ;)
Guest
#11 - 17 augusti 2007 22:36
zeejay skrev:
hur får man bort en termometer som sitter där?? min sitter enormt ivägen...

Rakblad o kemisk ren bensin... (Har stor erfarenhet av demontering av dessa hatade tempmätare ;))
#12 - 17 augusti 2007 23:10
haha jag menade jämna nummer haha jag är lite trött såhär på natten och då kan man skriva de mest konstiga saker.
#13 - 18 augusti 2007 07:09
Skaffa digital termometer det är bäst :)
#14 - 18 augusti 2007 07:31
Anettejt skrev:
Rakblad o kemisk ren bensin... (Har stor erfarenhet av demontering av dessa hatade tempmätare ;))

Tack! ska prova det när jag får ork... ;-)

Annons